خراسان جنوبی در سالی که گذشت/‌پروژه‌هایی که مردم برای تحققشان هنوز چشم انتظارند

خراسان جنوبی در سالی که گذشت/‌پروژه‌هایی که مردم برای تحققشان هنوز چشم انتظارند

به گزارش خبرنگار تسنیم در حالی مقام معظم رهبری سال 95 را با درایت وهوشمندی به عنوان سال (اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل) نامگذاری کردند که انتظار داشتند مدیران کشوری و استانی نسبت به این مقوله وارد کار شوند.

خراسان جنوبی با دارا بودن مردمانی خونگرم، مهمان دوست و ولایی سال 95 را هم با تمامی خوشی وناخوشی ها سپری کرد، سالی که شاهد رویدادهای مختلفی در حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی بود که به مهم ترین اتفاقات می توان به انتصاب آیت الله عبادی به عنوان نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نام برد که خوشحالی مردم استان را به همراه داشت و بعد از آن، تغییر استاندار ، تحصن طلاب را اشاره کرد.

استان خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومترمربع مساحت به عنوان سومین استان پهناور و دومین استان بیابانی کشور است که 2 هزار و 200 اثر شناسایی شده و ثبت 800 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری در فهرست آثار ملی کشور دارد و سالانه در ایام نوروز پذیرای خیل عظیمی از مسافران و گردشگران داخلی وخارجی است.

تغییر دو استاندار در خراسان جنوبی در یک دولت

خرداد ماه بود که زمزمه رفتن استاندار خراسان جنوبی به گوش رسید با وجود بی اعتنایی به نظر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی وزیر کشور استانداری جدید که از دیار وجه الله خدمتگزار و خراسان شمالی بود را به عنوان استاندار خراسان جنوبی منصوب کرد.

بعد از رفتن خدمتگزار از خراسان جنوبی، خبر درگذشت همسر او در رسانه‌ها منعکس شد، رویداد تلخ دیگر در استان خشکسالی‌های 18 ساله است که مردم سخت کوش خراسان جنوبی را با مشکلاتی در زمینه کشاورزی، دامداری مواجه ساخته است.

هر چند در چند ماه اخیر با وجود باروری ابرها باران بر تن خشک کویر خراسان جنوبی بارید ومیزانی از سدهای استان آبگیری شد اما امیدواریم باراش رحمت الهی در سال 96 تن خسته خاک کویری را شاداب کند.

خبری خوش برای مردمان خراسان جنوبی

تابستان 95 بود که خبر کسب مدال طلا توسط نجمه خدمتی بانوی ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات بین المللی تیراندازی فرانسه هم استانی‌ها را خوشحال کرد او در مسابقات بین المللی تیراندازی علاوه بر کسب مدال طلا د ربخش انفرادی، 2 مدال برنز در بخش تیمی، یک مدال نقره تیمی را بدست آورد.

علاوه بر نجمه خدمتی برادران علیزاده(مسعود وسعید) به مسابقات سه گانه آسیایی ژاپن وجهانی امارات متحده عربی اعزام شده که دراین مسابقات مسعود مقام چهارم وسعید مقام ششم را کسب کرد.

برگزاری مسابقات قوتی ترین مردان ایران برای دومین بار در قاینات از اخبار ورزشی خوش برای ورزش داستان بود.

اما باز هم قول افتتاح استادیوم 15 هزار نفری غدیر بیرجند روی زمین ماند، در حالی که در دهه فجر بارها از طریق رسانه‌ها بیان شد که این پروژه تا پایان سال با حضور وزیر ورزش وجوانان افتتاح می‌شود، اما سال تمام شد و خبری از افتتاح آن نشد.

اعزام مهسا کدخدا دختر والیبالیست بیرجندی به مسابقات آسیایی در رده سنی بزرگسالان والیبال فیلیپین وویتنام از دیگر وریدادهای ورزشی در سال 95 بود.

سفرهای سفیران خارجی به بیرجند

در حالی که تعدادی از سفیران خارجی از جمله سفیر هند،دانمارک، فنلاند به بیرجند در سال 95 انجام شد، اما ما همچنان در انتظار دستاورد این سفرها هستیم.

اما در زمینه ورود گردشگران خارجی به خراسان جنوبی به اذهان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری این سفرها در سال 95 رشد چشمگیری داشته که امیداوریم در سال 96 بر تعداد توریستها وگردشگران که از استان بازدید میکنند، افزوده شود.

سفر وزیر اطلاعات به خراسان جنوبی در سکوت کامل رسانه‌ها، از دیگر رخدادهای خبری در سال 95 بود.

دو سفر وزیر بهداشت به خراسان جنوبی در سال 95

در سالی که گذشت خراسان جنوبی در چند بازده زمانی میزبان لاله‌های عاشق گمنامی بود که با حضورشان حال هوای شهر را عوض کردند وبه راستی هرگاه که بیرجند و استان خراسان جنوبی میزبان شهدای گمنام می‌شود تا مدتی حال دلمان عوض می‌شود.

سفر وزیر بهداشت و درمان در تابستان سال 95 برای افتتاح سلامتکده شرق کشور افتتاح اورژانس بیمارستان ولی عصر(عج)به بیرجند سفر کرد و در اسفندماه در حالی که قرار بود رئیس جمهور برای افتتاح بیمارستان رازی سفر کند، اما طبق اعلام رسانه‌ها وزیر بهداشت برای افتتاح حضور یافت و افتتاح پروژه چندین ساله بیمارستان رازی بیرجند، و رادیوتراپی وانکولوژی افتتاح بخش اورژانس بیمارستان قاین، را انجام داد.

اما سفر یک روزه مسن ترین وزیر دولت تدبیر و امید را در سال 95 به خراسان جنوبی داشتیم سفری که به صورت فشرده و با بابگرد از برخی شهرستان‌های استان بازدید کرد.

رحمان فضلی هم تابستان سال 95 در سفری یک روزه برای انتصاب استاندار جدید به بیرجند سفر کرد.

در سال 95 هم اما باز از انتقال آب وپروژه راه آهن خبری نبود

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان وخوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: شروع دو پروژه راه آهن، انتقال آب توقع ما از دولت یازدهم بود زیرا اینها از جمله مسائل زیربنایی است و نمایندگان این موضوعات را در بودجه آوردند اما تاکنون اقدام عملی توسط دولت رخ نداده واین مواضع مردم استان را دلسرد کرده است.

مرگ در جاده دلهره

اما در سال 95 باز هم جاده‌های دلهره (جاده بیرجند -قاین) ودیگر محورهای مواصلاتی در خراسان جنوبی جان 27 هم استانی ما را گرفت، یکی از آرزوهای مردم خراسان جنوبی دوبانده شدن محور بیرجند-قاین است که به گفته مسئولان راه وشهرسازی استان این پروژه در سال 97 به اتمام می‌رسد.

اما مشکل بیکاری یکی از دغدغه‌های خانواده‌های خراسان جنوبی است زیرا در این استان به درس اهمیت زیادی داده می‌شود و تعداد زیادی از فارغ التحصیلان هم چنان در انتظار کار هستند و از سویی به گفته نماینده مردم شهرستانهای فردوس، سرایان، بشرویه وطبس آمار بیکاری که توسط نهادها ارائه می‌شود، درست نیست.

امیر حسنخانی افزود: در حوزه انتخابیه من نرخ بیکاری را 2 درصد و 4 درصد بیان می کنند و در حالی که کمتر از 15 درصد نیست و می‌گویند آمار کشوری است اما واقعا در آمار ما دچار نقص هستیم و آماری ارائه می‌شود که وجود ندارد.

وی نرخ بیکاری را در خراسان جنوبی بالا دانست و اظهار داشت: اولویت مردم استان ما حمایت از ولایت است و مسئولان باید مسائل اقتصادی را در استان پیگیری کنند.

فلاحتی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی از تلاشهای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید و معتقد است در سال گذشته عملا برخی بودجه‌ها بر روی کاغذ ماند و اگر قرار باشد مسئولان استان دنبال بودجه نباشند شاهد عقب ماندگی خواهیم بود

از ابتدای سال 95 تاکنون ثبت جهانی 2 برند جغرافیایی، فرش دستباف مود، قهستان، ثبت نهایی نشان ملی 3 محصول استراتژیک زعفران، عناب و زرشک، صادرات 161 میلیون دلار کالا به کشور افغانستان از دیگر تحولات مهم در سال 95 بود.

از نظر امنیتی خراسان جنوبی سال موفقیت آمیزی را در مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، حفاظت از مرزها را پشت سر گذاشته و به گفته سردار شجاع فرمانده نیروی انتظامی خراسان جنوبی از ابتدای سال تا اسفندماه 28 تن انواع مواد مخدر با دستگیری 5 هزار نفردر خراسان جنوبی کشف شد.

سال 95 هم با تمامی تلخ وشیرینی هایی که داشت گذشت سالی که در پیش رو داریم سالی سرنوشت ساز برای کشور است واستان خراسان جنوبی در کارنامه خود در طول تاریخ نشان داد ه است که در انتخابات ، مردمانش مشارکت خوبی دارند امیداوریم این انتخابات سال 96 را هم مانند دیگر انتخابات با حضور ومشارکت حداکثری مردم پشت سر بگذاریم تا باری دیگر نقشه‌های دشمن برآب و نمره مثبت برای حضور حداکثری مردم استان در کارنامه شان ثبت شود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها