واگذاری احداث و نگهداری راه‌های روستایی به سازمان راهداری

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کیفیت جاده‌ها از طریق پهبادها رصد و اسکن می‌شوند، گفت: در سال ۹۸ احداث و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سپرده خواهد شد.

واگذاری احداث و نگهداری راه‌های روستایی به سازمان راهداری

محمد اسلامی در گردهمایی رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور با موضوع هماهنگی سفرهای نوروزی اظهارداشت: در این برنامه چندین باید و نباید را به دوستان تذکر می‌دهم که حتماً رعایت کنند.

*اولین نباید این است که رؤسای ادارات با یکدیگر تعارف و دعوا نداشته باشند

وی ادامه داد: اولین «نباید» این است در مرز استان‌ها از این به بعد رؤسای ادارات با یکدیگر تعارف و دعوا نداشته باشند و این بحث در مرز استان‌ها وجود نداشته باشد و در چندصدمتر جاده به دلیل همین اختلافات دیگر بی‌کیفیتی جاده را نبینم. اگر این اختلاف رفع نشود و مطلع شوم حتماً از رئیس سازمان راهداری می‌خواهم با دوستان برخورد کنند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر در بخش شهری موضوع اتصال جاده به شهرها امری مهم است که باید طوری عمل شود که در ورودی شهرها جاده خراب نداشته باشیم، این هماهنگی باید از سوی سازمان راهداری و شهرداری‌ها ایجاد شود به هر حال مردم جاده‌های خوب می‌خواهند و اختلافات مرزی استان و شهرستان و حریم شهر و راهداری باید رفع شود.

*دومین نباید این است که متولیان راهداری نگویند این کار مربوط به ما نیست

وی گفت: دومین «نباید» که ضرورت دارد رفع شود این است که متولیان راهداری نگویند این کار مربوط به ما نیست و یا مربوط به شرکت ساخت است. جاده را شرکت ساخت می‌سازد و به دلایلی اعتبار کاهش می‌یابد و آیتم‌هایی اجرا نمی‌شود و جاده دچار مشکل می‌شود و این برای مردم مشکل‌ساز است که باید توجه شود. حال اگر راهداری بگوید این مشکل به ما ربطی ندارد و باید شرکت ساخت این مشکل را رفع کند منطقی نیست.

وی اظهارداشت: امسال ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه به راه‌ها اضافه می‌شود که ۲۰۰ کیلومتر آن را شرکت ساخت کامل کرده است و ۵۰۰ کیلومتر هم نیازمند آسفالت و گاردریل است.

اسلامی اظهارداشت: ما جاده‌های فرعی زیادی داریم که ترافیک بالایی دارند حتی کامیون‌ها هم در چنین جاده‌هایی تردد می‌کنند و بدین ترتیب زندگی مردم را دچار اختلال کرده‌اند که معاون حمل و نقل باید این مشکل را پیگیری و رفع کند.

وی تأکید کرد: مدیریت خردمند، مدیریتی است که به قبل، حین و بعد از موضوع توجه کنند یعنی به پیشگیری، برنامه منسجم و بازخوردگیری و تصحیح بیاندیشد.

اسلامی ادامه داد: باید تعاملات با بخشداران، بهداران و بخشداران به گونه‌ای باشد که اقدامات جاده‌سازی و بلوار سازی در روستاها با فکر مهندسی انجام شود تا به سوانح بعدی نیانجامد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تلفات سوانح رانندگی در یکی از سال‌های اخیر به گونه‌ای توزیع شده بود که بیش از ۸۰ درصد سوانح در جاده‌های فرعی و روستایی اتفاق افتاده بود.

وی ادامه داد: کل راه‌های اصلی و فرعی کشور اسکن شده است و امروز در مانیتورینگ سازمان راهداری کیفیت راه‌ها اسکن می‌شود و این کمک می‌کند اولویت‌ها را درست تشخیص دهیم و برنامه‌ریزی براساس اولیت‌بندی انجام دهیم.

به گفته وی، بهسازی راه‌ها بر اساس همین نظام مدیریت باید در دستور کار قرار گیرد و قبل از سفرهای نوروزی نقاط بحرانی که نیازمند رسیدگی هستند در دستور کار اصلاح قرار گیرد.

وی اظهارداشت: دشمن جاده‌ها و جسم راه‌ها، آب است. اگر آب زیر جاده نفوذ کرد موجب تخریب زودهنگام می‌شود و این تخریب غیر از تخریب به دلیل عبور بارهای غیرمجاز و فرسودگی جاده‌ها است.

وی تاکید کرد: باید شیب شیروانی، شانه‌های جاده، دهانه آب‌روها و ... تنظیم و استاندارد باشد تا جریان آب هدایت شود و زیر جسم راه نفوذ نکند و اگر این اتفاق رخ داد ادارات شهرستان‌ها کم کاری کرده‌اند.

وی تأکید کرد: سیستم پهباد برای رصد کیفیت جاده‌ها و راهداری آنلاین در دستور کار قرار گرفته است. به هر حال کنترل و مهار آسیب‌ها در راه‌ها مهمترین وظیفه سازمان راهداری است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مراقبت از عدم تجاوز به حریم راه از دیگر وظایف راهداران است. فردی با مجوز یا بدون مجوز در حریم راه تأسیساتی می‌سازد که در نبود نظارت راهداری انجام شده است و ما باید طوری عمل کنیم که به ساخت تأسیسات نرسیم چه برسد به آنکه بخواهیم آن را هم تخریب کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد راهداری مماشات و یا غفلت کرده است.

اسلامی تأکید کرد: ایمن نگه داشتن جسم راه، آسفالت آن و اسکن کامپیوتری و مراقبت از آن در کنار کنترل و مقابله با احداث تأسیسات غیرمجاز در حریم راه‌ها باید در دستور کار باشد.

وی گفت: ایجاد ظرفیت های پشتیبانی از سفر در قالب مجتمع‌های بین راهی و سرمایه‌گذاری خصوصی از دیگر موارد مورد توجه باشد. مجتمع‌های خدماتی و رفاهی باید با کیفیت بالای کالا و خدمات بسیار با کیفیت بدهد،هر فردی نباید با سرمایه‌گذاری ضعیف وارد شود و مجتمعی خدماتی رفاهی بسازد. در همین نزدیکی تهران و حسن‌آباد ۲ مجتمع خدماتی رفاهی احداث شده است که حداقل امکانات را دارند و این در شأن مردم نیست.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سرمایه‌گذار مجتمع خدماتی و رفاهی باید ارزیابی شود و کنترل نظارت به مجموعه خدماتی رفاهی داشته باشیم.

وی ضمن تأکید بر لزوم توجه احداث نمازخانه و مساجد بین راهی گفت: استقرار جرثقیل و آتش‌نشانی در کنار اورژانس در جاده‌ها ضروری است.

*باید امداد خودروها ساماندهی شوند

وی بر لزوم ساماندهی خودروهای امداد جاده‌ای تأکید کرد و گفت: باید مشخص شود چه کسی به این امداد خودروها مجوز می‌دهد، چه کسی صلاحیت آنها را ارزیابی می‌کند، طبق چه تعرفه‌ای از مردم پول می‌گیرند؟ باید امداد خودروها ساماندهی شوند و شرکت‌هایی باشند که مسئولیت خودرو و افراد را بپذیرند.

وی بر برگزاری مستمر و دقیق جلسات هماهنگی سفرهای نوروزی تأکید کرد و گفت: اقدامات ترمیمی جاده‌ها، اصلاحات، پاکسازی جاده، نصب و شستشوی علائم، خط کشی جاده‌ها و غیره امسال هم برای نوروز در دستور کار قرار گیرد ضمن آنکه سرعت‌گیرهای غیر استاندارد طی تعامل با مقامات محلی اصلاح شود.

وی با تأکید بر اینکه ماشین آلات راهداری باید برای تعطیلات نوروزی آماده‌سازی و به روز شوند، گفت: باید با سیستم‌های هوشمند که در جاده‌ها نصب شده است با کمک پلیس راه نوروز امسال انضباط ترافیکی قوی داشته باشیم.

وی همچنین بیان کرد: در سال ۹۸ احداث و نگهداری و بهره‌برداری راه‌های فرعی و روستایی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای محول می‌شود.

وی گفت: سال آینده ۱۵۰۰ کیلومتر نیوجرسی نسل جدید، ۲ هزار دستگاه دوربین پلاک خوان جدید در جاده‌ها نصب می‌شوند.

منبع: فارس

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • صمد محمدیان
    0

    با سلام تازه مسوولان فهمیده ن که روستاها راه دارند.روستا ما در شهرستان اهر ارسباران سراجلو و شیخ احمد لو وبرازین ارپالیق.بنی کا عی این 5سال شروع شده هنوز هیچی الان زمستان جاده را خراب کردن رفت آمد ممکن نیست صد بار نامه رسمی دهیاری ب اداره راه بردیم،،،،هیچی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها