وزیر اقتصاد:

سود تسهیلات بانکی تغییر نمی‌کند/ کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: این که گفته می‌شود سود تسهیلات افزایش و یا کاهش پیدا می‌کند با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور، موضوعیت ندارد.

سود تسهیلات بانکی تغییر نمی‌کند/ کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی

فرهاد دژپسند در حاشیه نشست مدیران عامل بانک‌های دولتی با موضوع روند آینده بانکداری در جمع خبرنگاران افزود: کاهش یا افزایش سود تسهیلات در حیطه وظایف بانک مرکزی است و بانک مرکزی باید پیشنهاد خود را در شورای پول و اعتبار مطرح کند تا در این خصوص تصمیم گیری شود.

وی در خصوص نقش بانک‌ها در اقتصاد گفت: امروز شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که نیاز به حضور فعالانه‌تر بانک‌ها در عرصه اقتصاد و خدمت رسانی بیش از گذشته وجود دارد.

دژپسند افزود: خوشبختانه بانک‌ها از قابلیت‌های خوبی برخوردارند، اما یک سری موانع بر سر راه خدمت رسانی مطلوب وجود دارد.

دژپسند: از دولت برای ورود گمرکات به کالاهای اساسی اجازه گرفتیم وزیر اقتصاد گزارش مرکز پژوهشهای مجلس را رد کرد/دژپسند: رشد اقتصادی 98 منفی نمی‎شود

وی با اشاره به نشست امروز که با حضور مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره و صاحب نظران در حوزه بانکی برگزار شد، ابراز امیدواری کرد: با مشارکت هم بتوانیم روش‌هایی را طراحی کنیم تا در خصوص خدمت رسانی بانک‌ها به اقتصاد کشور سرعت بخشیم.
­

وزیر امور اقتصادی و دارایی تحول نظام بانکداری از نظر مدرن کردن روش‌ها را حائز اهمیت خواند و گفت: باید سریعتر از بانکداری الکترونیکی عبور کنیم و به بانکداری دیجیتال برسیم تا مقدمه‌ای بر اقتصاد هوشمند باشد.

دژپسند اجرایی شدن حاکمیت مشارکتی در بانک‌ها را ضروری خواند و افزود: جوان گرایی در بانک‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا خدمت رسانی به طور مناسب به مردم انجام شود.

وی با بیان این که برای گسترش خدمت رسانی به مردم نیاز به منابع بیشتر داریم، گفت: روش‌های مختلفی برای تجهیز منابع وجود دارد که یکی از روش ها، کاهش دادن مطالبات معوق بانکی است.
­

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: باید در دولت نیز در این خصوص چاره اندیشی شود چنان که بدهی دولت به بانک مرکزی در سال گذشته حدود 7 و 4 دهم درصد کاهش یافته است و باید برای تسویه بدهی دولت به بانک‌ها نیز گام‌های مؤثری برداریم.

دژپسند گفت: همچنین باید برای بازگرداندن معوقات بانکی بخش خصوصی به بانک‌ها نیز روش‌هایی طراحی شود.

وی افزود: این منابع در کنار آزادسازی دارایی‌های مازاد و شرکت‌هایی که بی دلیل در بانک‌ها وجود دارند که باید به بخش غیر دولتی واگذار شود، این روش‌ها کمک می‌کند که نقش بانک‌ها گسترده‌تر و قوی‌تر از گذشته شود.
­

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر این عزم به صورت آهنین به اجرا درآید، آینده خوبی برای نقش بانک‌ها در اقتصاد می‌توان تصور کرد.

دژپسند در خصوص تزریق منابع مالی به واحد‌های تولیدی در سال آینده افزود: ما ابتدا باید تجهیز منابع را جدی بگیریم تا بانک‌ها از این منابع استفاده کنند.

وی افزایش سرمایه، کاهش بدهی دولت به بانک ها، نقد کردن مطالبات معوق بانک‌ها از بخش خصوصی و واگذاری دارایی‌ها را در تزریق منابع مالی به واحد‌های تولیدی مؤثر خواند.
­

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص علت وصول نشدن معوقات بانکی گفت: بخشی از دلایل به شرایط اقتصادی کشور بازمی گردد چرا که برخی بنگاه‌ها به علت نداشتن بازار خود، نمی‌توانند تأمین منابع کنند و متعاقب آن از پرداخت بدهی باز می‌مانند.

دژپسند افزود: عوامل ساختاری نیز در وصول نشدن معوقات بانکی وجود دارد به گونه‌ای که محصولات واحد‌های تولیدی، بازارپذیر نیست که باید در این خصوص چاره اندیشی کرد.

وی به تملیک برخی واحد‌های تولیدی از سوی بانک‌ها به علت نپرداختن بدهی اشاره کرد و گفت: این واحد‌ها باید به نوعی فعال سازی شود و یا واگذاری در خصوص این واحد‌ها صورت گیرد.
­

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص از بین بردن بنگاهداری بانک‌ها افزود: این موضوع یکی از مباحث جدی ماست و خوشبختانه برنامه جامعی را در این خصوص تهیه کردیم و نیاز به یک سری نیازمندی‌های حقوقی و قانونی در این خصوص داریم.

منبع: تسنیم

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها