بیماری مزمن کلیه خط انتهای فشار خون بالا و دیابت است

استادیار نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نقطه انتهای فشارخون بالا و دیابت بیماریهای مزمن کلیه است.

بیماری مزمن کلیه خط انتهای فشار خون بالا و دیابت است

فیروزه معین زاده اظهار داشت: بیماری‌های مزمن کلیه جزو بیماریهای خاموش هستند و زمانی علامت‌دار می‌شوند که بسیار در بدن پیشرفت کرده و در این زمان انجام درمان برای بیمار موثر نخواهد بود.

وی بااعلام اینکه این بیماری خط انتهای بیماریهای همچون فشارخون بالا و دیابت است، افزود: بیماری مزمن کلیه همواره آسیب های روحی و روانی زیادی به دنبال دارد و هزینه های زیادی را به خانواده های بیماران تحمیل می‌کند.

آماری از شیوع بیماری های مزمن کلیه در شهر اصفهان نداریم

استادیار نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه آماری از شیوع بیماری های مزمن کلیه در شهر اصفهان نداریم، گفت: در قالب اجرای طرح شناسایی فراگیری بیماریهای مزمن کلیه در افراد بالای ۱۸ سال شهر اصفهان‌، سطح کراتینین خون، میزان پروتئین در ادرارو تست قند و چربی و فشارخون و قد و وزن افراد گرفته می‌شود.

وی گفت: در صورتی که افراد در معرض خطر شناسایی شدند برای بار دوم از آنها آزمایش گرفته می‌شود و پس از محرز شدن بیماری مزمن کلیه در آنها برای مباحث درمان و کنترل بیماری معرفی میشوند.

معین زاده گفت: تمام افراد با دادن آزمایش کراتینین خون می‌توانند نسبت به وجود بیماری مزمن کلیه خود مطلع شوند چراکه در حالت عادی در حد طبیعی کراتینین در بدن هست و زمانی که عملکرد کلیه مختل شده و به دلیل نبود توان دفع درست کراتنین،میزان این ماده در بدن بالا رود نشانه بیماری مزمن کلیه است.

۲۰۰ شهروند اصفهانی تحت آزمایش بیماری مزمن کلیه قرار گرفتند

وی با اعلام اینکه تاکنون ۲۰۰ شهروند اصفهانی تحت آزمایش بیماری مزمن کلیه قرار گرفتند، گفت: کارشناسان ما در مراکز بهداشت مناطق مختلف شهر اصفهان مستقر می شوند و با آگاه سازی مردم به صورت داوطلبانه از آنها آزمایش گرفته می شود که تاکنون استقبال بسیاری خوبی شده است.

وی از اجرای طرح بررسی اپیدمیولوژِی شیوع بیماریهای مزمن کلیه در اصفهان خبر داد و اعلام کرد: به دنبال شناسایی این رسته از بیماری در افراد بالای ۱۸ سال هستیم که از یک ماه و نیم پیش این طرح در شهر اصفهان کلید خورد.

معین زاده اظهار داشت: این طرح به درخواست مرکز تحقیقات بیماریهای کلیه به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داده شد که پس از موافقت آنها با حمایت و همکاری معاونت بهداشتی استان اصفهان و مرکز خیریه حضرت ابوالفضل که ویژه بیماران کلیوی است، طرح به اجرا درآمد.

وی بیان داشت: در قالب اجرای این طرح سه هزار نفر از مردم شهر اصفهان مورد آزمایش و تست بیماریهای مزمن کلیه قرار می گیرند.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها