ایران منتظر یک سونامی عظیم باشد

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ایران در 20 سال آینده با یک موج سونامی سالمندی مواجه است که مسؤولین باید از همین امروز برای آن برنامه‌ریزی کرد.

ایران منتظر یک سونامی عظیم باشد

شامگاه سه‌شنبه آیین افتتاح خانه سالمندان قیومی ابرکوه با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور، مدیرکل بهزیستی استان یزد و مسئولین شهرستان ابرکوه برگزار شد.

این خانه سالمندان در زمینی به مساحت 18 هزار مترمربع با هزار و 400 متر زیربنا و در دو طبقه با اعتباری بالغ‌بر 20 میلیارد ریال توسط سید محمدتقی قیومی یکی از خیّرین ابرکوهی، احداث شده است.

در ابتدای مراسم وحید قبادی دانا اظهار کرد: مراکز نگهداری شبانه‌روزی یکی از مأمن‌های حضور سالمندان است که هم‌اکنون 11 هزار سالمند در بیش از 300 مرکز نگهداری می‌شوند.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: اگر بهترین شرایط رفاهی هم در مراکز نامبرده برای سالمندان فراهم باشد باز احساس تنهایی می‌کنند؛ اما حضور سالمندان در خانه‌های کوچک سالمندی که مدیریت و اداره آن با مشارکت خود سالمندان انجام می‌شود بخشی از این مشکل را مرتفع کرده و ضمن اینکه به‌نوعی یک کاردرمانی طبیعی محسوب می‌شود، موجب افزایش اعتمادبه‌نفس این افراد می‌شود.

وی اذعان کرد: در گذشته مراکزی تحت عنوان یتیم‌خانه و پرورشگاه وجود داشت که تعداد زیادی از کودکان بی‌سرپرست یا بد سرپرست در سنین مختلف کنار هم زندگی می‌کردند که این موضوع بعضاً آفت‌ها و مشکلات تربیتی به همراه داشت؛ اما با الگو قرار دادن مراکز شبه خانواده این مشکل تا حدودی برطرف شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: ایران در 20 سال آینده با یک موج سونامی سالمندی مواجه خواهد شد که مسؤولین باید از هم‌اکنون برای رویارویی با آن برنامه‌ریزی کنند.

قبادی دانا تصریح کرد: مجموعه سازمان بهزیستی شامل نیازمندان و در رأس آن‌ها معلولین، کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست، بخشی از زنان سرپرست خانوار و سازمان‌های مردم‌نهاد است. به‌طوری‌که هم‌اکنون 92 درصد از فعالیت‌های سازمان بهزیستی توسط بیش از 40 هزار مرکز در سراسر کشور انجام می‌شود.

وی از افزایش 3 تا 5 برابری مستمری افراد تحت پوشش خبر داد و گفت: علی‌رغم تمامی مشکلات متعدد، مالی، اقتصادی و بین‌المللی که دولت با مواجه است، تعداد کسانی که تحت پوشش این مستمری‌ها قرار گرفته‌اند تقریباً 2 برابر شده است؛ اما درهرحال با توجه به وضعیت اقتصادی موجود هزینه‌های نگهداری از یک معلول برای خانواده‌ها، کمرشکن است.

سپس امام‌جمعه ابرکوه بابیان اینکه محدودیت‌های مالی فعلی پاسخگوی نیاز بهزیستی نیست، ابراز کرد: سیاست‌گذاری همه دولت‌ها در دو بخش فرهنگی و حمایت از محرومین بسیار ضعیف بوده و هست. لذا علی‌رغم همه شعارهای عدالت اجتماعی عملاً شکاف بین فقر و غنا به یک درد بی‌درمان تبدیل‌شده است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی با اشاره با برخی سیاست‌گذاری‌های غلط تأکید کرد: کم‌توجهی به محرومین آن‌چنان محسوس است که حتی افزایش مساعدت‌ها هم پاسخگوی نیاز آنان نیست. اگر سیاست‌گذاری‌ها درست انجام می‌شد و مثلاً یک درصد از درآمد نفت، گاز و سایر منابع طبیعی به بهزیستی و کمیته امداد اختصاص می‌یافت، مشکلات فلاکت‌بار فقر و محرومیت را نداشتیم.

منبع: فارس

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • بی نام
    0

    حالا همینایی که متولد شدند یه فکر بگنید جالا تا ییست سال دیگه خدا را شکر کسی بچه نمیاره مردم تازه فهمیدند از شما ها رکب خوردند بس اقایون این قدر جوان بدبخت کردید بس نیست حالا دوباره میگید سونامی سالمندی خدا را شکر که تولد کم شده

  • خانب
    0

    کدام مسئولین مگه داریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها