زنگ خطر مالی بیخ گوش ایران‌ایر!

بدهی انباشته هما چقدر است؟

بدهی انباشته هما چقدر است؟

هرساله با تنظیم صورت حساب‌های مالی در صورتی که درآمدها در قیاس با هزینه‌های مربوطه همسان نباشند شاهد زیان‌ده بودن یک شرکت و ساختار خواهیم بود، مسئله‌ای که در مورد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوسته و این رخداد می‌تواند دلایل متعددی از جمله وجود ساختار نامناسب، تعدد نیروی انسانی، عدم بهره‌وری لازم و کافی، تغییر نرخ ارز، زمین‌گیر شدن هواپیماها به دلایل مختلف از جمله تحریم، کم بودن میزان ناوگان فعال در قیاس با ناوگان و مواردی از این دست باشد.

در مورد ایران‌ایر اما یکی از دلایل اصلی به طور حتم ساختاری است و اگر هدف بقای این شرکت‌هواپیمایی و پرواز موفق هواپیماهای آن در آسمان دنیاست باید به استانداردهای موجود در دنیا نزدیک شد. به طور مثال در تمامی شرکت‌های هواپیمایی دنیا به ازای هر صندلی تعداد نیروهای انسانی تعریف شده است و اگر این تناسب همخوانی نداشته باشد شرکت‌ها با انباشتگی نیروی انسانی روبرو می‌شوند.

بنابراین اگر اصلاح ساختار نادرست یک شرکت مدنظر قرار گیرد ادامه حیات آن ممکن خواهد بود، در غیر این صورت چرخه اقتصادی امکان فعالیت را نخواهد داد. امروزه دیگر شرایط برای حیات شرکت‌های مختلف هواپیمایی آن‌هم با نگاه و مکانیسم دولتی فراهم نیست و باید فرآیندهای خصوصی‌سازی در شرکت‌های دولتی حکم‌فرما شود و با اصلاح ساختار مالی و عرضه در بورس بخشی از مدیریت شرکت به بخش خصوصی واگذار گردد و به طور حتم تا زمانی که هم مالکیت و هم مدیریت دولتی باشد هیچ شرکتی در بازار اقتصادی امروز دنیا موفق نخواهد بود.

بدهی ایران‌ایر چقدر است؟

به تازگی فرزانه شرفبافی-مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی-ایران بدهی انباشته هما را عدد بزرگی اعلام کرد و به صراحت از نزدیک بودن زمان بازپرداخت اقساط هواپیماهای خریداری شده خبر داد، دو مسئله‌ای که در صورت عدم بهبود ترازنامه هما می‌تواند هشدار بزرگی برای این شرکت هواپیمایی باشد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد که باید با افزایش ضریب افزایش ناوگان هوایی هما راهکارهایی را در نظر گرفت تا بتوان همه هزینه‌های مربوط به این شرکت هواپیمایی بزرگ را پرداخت کرد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین با تاکید بر اینکه باید با کاهش هزینه‌ها درآمدها را افزایش داد، اظهار کرد که برای دستیابی به این مساله برنامه‌هایی تدوین شده که در انتظار صدور مجوز جهت اجراست و اگر این اتفاق رخ ندهد ترازنامه هما به شرایط ایده‌آل باز نمی‌گردد.

نکته قابل تأمل اینکه شرفبافی در پاسخ به سوالی درباره میزان زیان انباشته ایران‌ایر تاکید کرد که نمی‌توان رقم زیان انباشته شده این شرکت هواپیمایی را اعلام کند، هرچند قرار بر این است که با افزایش سرمایه دولت در ایران‌ایر بخشی از زیان‌های انباشته شده با مطالبات تهاتر شود.

اظهارات وزیر در مورد زیان انباشته هما

اخیراً محمد اسلامی-وزیر راه و شهرسازی نیز در مورد بدهی‌های انباشته هما صحبت و اعلام کرد که شرکت هواپیمایی ایران‌ایر زیان‌ده نیست بلکه زیان انباشته دارد که با انجام حسابرسی مطالبات آن تعیین شده و قرار است با تهاتر این مطالبات از این ناوگان ملی بیش از پیش حمایت شود تا ایران‌ایر به عنوان ناوگان ملی باید با اصلاح ساختارهای مالی، حقوقی و نوسازی ناوگان بتواند با شرکت‌های همتراز خود رقابت کند.

در پایان اما نکته حائز اهمیت میزان بدهی انباشته ایران‌ایر و نیز میزان مطالبات آن از دولتاست، دو عددی که مسئولان از اعلام آن سر باز می‌زنند و همین موضوع نگرانی‌ها را در این رابطه دوچندان می‌کند!

منبع: اقتصادآنلاین

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها