تحلیل روزنامه الاخبار از سفر بشار اسد به تهران

یک روزنامه لبنانی در گزارشی به تحلیل سفر رئیس جمهور سوریه به تهران و دیدار با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشورمان پرداخت.

تحلیل روزنامه الاخبار از سفر بشار اسد به تهران

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی تحت عنوان" اسد در تهران؛ اول ائتلافمان" نوشت: سفر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به تهران و دیدار با مقامات عالی رتبه ایران و در رأس آنها رهبر انقلاب اسلامی ایران حامل پیام‌های متعددی است که همه آنها را می‌توان در این جمله رهبری ایران که گفت "هویت و قدرت مقاومت بر ائتلاف استراتژیک سوریه و ایران تکیه دارد" خلاصه کرد.

در این گزارش آمده است: چند هفته پس از امضای تفاهم نامه استراتژیک میان ایران و سوریه در راستای روابط اقتصادی میان دو کشور، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دیروز (دوشنبه) در سفری از پیش اعلام نشده به تهران رفت و دیدارهایی جداگانه با آیت الله خامنه ای، رهبر ایران و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران داشت که نکته قابل توجه در هر دو دیدار حضور سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس بود.

در ادامه این گزارش آمده است: این اولین بشار اسد به ایران پس از سال ۲۰۱۰ است که در مرحله‌ای حساس همزمان با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پیچیده صورت گرفت و روابط تهران و دمشق عنصری مهم در تمام این چالش‌هاست. در چارچوب کلی، این سفر نشان‌دهنده روابط راهبردی و مستمر میان دو طرف است. همچنین غیر رسمی بودن این سفر و عدم اجرای تشریفات پروتکلی، نشان دهنده ماهیت ائتلاف میان دو طرف است.

الاخبار در ادامه نوشت: چه بسا از مهمترین مسائلی که در این سفر در راستای همکاری‌های استراتژیک به آن پرداخته شد موضع مشترک دو طرف در مخالفت با طرح‌های آمریکا در سوریه است. این چالشی از که هر دو کشور در تمامی سطوح سیاسی و میدانی با آن روبه رو هستند. رهبری ایران اعلام کرد که رمز پیروزی سوریه و شکست دادن آمریکا و مزدوران منطقه‌ای آن، رئیس‌جمهور و مردم سوریه و مقاومت آنان است. ایشان در این دیدار گفت: هویت و قدرت مقاومت بر ائتلاف استراتژیک ایران و سوریه تکیه دارد و این ائتلاف باید طرح‌های دشمنان را شکست دهد. مسئله منطقه حائل که آمریکایی‌ها در شمال شرقی سوریه به دنبال ایجاد آن هستند، یکی از این توطئه‌های خطرناک است که باید با قاطعیت با آن مقابله کرد و در مقابل آن ایستاد. رهبری ایران در ادامه برنامه آمریکایی‌ها برای حضور مؤثر در مرز عراق و سوریه را نمونه‌ای دیگر از توطئه‌های آمریکا توصیف کرد. این موضع مشترک ایران و سوریه که مبنی بر مقاومت و مخالفت با طرح‌های آمریکا در شرق سوریه است، در زمانی اعلام می‌شود که واشنگتن از تصمیم خود برای خروج کامل از سوریه منصرف و در حال تقویت پایگاه‌های نظامی خود در غرب عراق است. تقویت همکاری سوری-ایرانی نقشی اساسی در مقابله با چالش‌های این مرحله خواهد داشت. مساله مهم این است که در راستای افزایش فشارهای بین‌المللی بر تهران و تلاش برای مذاکره دوباره در رابطه با توافق هسته‌ای، کشورهای اروپایی طی بحث‌هایشان در رابطه با خروج کامل آمریکا از سوریه تأکید کردند که این مساله زمینه را برای تقویت نفوذ ایران در سوریه فراهم خواهد کرد.


در این گزارش آمده است که تلاش‌های آمریکا در این راستای جدای از فعالیت‌های چند سال گذشته اسرائیل و به خصوص تجاوز به خاک سوریه نیست. نکته قابل توجه این است که سفر اسد به تهران دو روز پیش از دیدار مقرر میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و پوتین، رئیس جمهور روسیه انجام شد؛ دیداری که نتانیاهو اعلام کرد در آن در رابطه با مساله حضور ایران در سوریه بحث خواهد شد. همچنین سفر بشار اسد به تهران در راستای تاکید قبلی دو طرف مبنی بر اینکه فشارهای آمریکا نمی‌تواند ائتلاف قانونی و عمق استراتژیک میان ایران و سوریه را شکست دهد انجام شد.

در ادامه گزارش این روزنامه لبنانی آمده است که اشاره مقام معظم رهبری به " مزدوران آمریکا در منطقه" با توجه به شرایط کنونی منطقه و سوریه، بعد مهمی را دربر دارد زیرا برخی از کشورهای عربی منطقه تلاش کردند تا با از سرگیری روابط با دمشق این کشور را از تهران دور کنند اما این سفر اسد به تهران بر این مساله تاکید داشت که دمشق برای از سرگیری روابط خود با کشورهای عربی حاضر نیست از ائتلافش با کشورهای دوست از جمله ایران دست بردارد.

در پایان این گزارش، به همکاری ایران و سوریه در مبارزه با تروریسم و تلاش ایران برای ایجاد راه حل سیاسی در چارچوب روند آستانه اشاره شده است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها