در مراسم یادبود نسل‌کشی خوجالی در سفارت آذربایجان مطرح شد؛

سفیر آذربایجان: تراژدی خوجالی قلب تمامی آذربایجانی‌ها را به درد آورد/ در انتظار اجرای عدالت درباره این حادثه هستیم

سفیر آذربایجان در تهران گفت: جنگ به نفع کسی نیست. هدف ما قصاص نیست. هدف ما عدالت برای خوجالی،‌برای شهیدان خوجالی، برای کودکان، زنان و سالمندان است.

سفیر آذربایجان: تراژدی خوجالی قلب تمامی آذربایجانی‌ها را به درد آورد/ در انتظار اجرای عدالت درباره این حادثه هستیم

به گزارش خبر فوری ، بنیاد حسین‌اف طی سخنانی در مراسم یادبود نسل‌کشی خوجالی که در محل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران برگزار شد، اظهار کرد: امروز 27‌مین سالگرد نسل‌کشی خوجالی است، یکی از دردناک‌ترین نتایج سیاست اشغال‌گری ارمنستان و تجاوز آن به جمهوری آذربایجان، اشغال شهر خوجالی توسط نیروهای مسلح ارمنستان در 26 فوریه 1992 و جنایت علیه مردم غیرنظامی خوجالی است، تراژدی خوجالی یکی از ناگوارترین جنایت‌های صورت گرفته علیه بشریت در قرن 20 است.

وی افزود:‌ نزدیک به 2هزار و 500 نفر از اهالی تحت محاصره در خوجالی به منظور نجات زندگی خود با فرار به نزدیک‌ترین منطقه امن در نزدیکی روستاهای نخجوانلی و پیرجمال توسط نیروهای مسلح ارمنی کمین کرده، به صورت بی‌رحمانه به قتل رسیدند،‌تعدادی نیز به اسارت گرفته شدند.

این دیپلمات آذربایجانی تصریح کرد:‌در نتیجه این جنایت نسل‌کشی، جمعا 613 نفر از اتباع جمهوری آذربایجان اعم از زن،‌کودک و سالمند توسط ارمنی‌ها به قتل رسیدند، هزار و 275 نفر از اهالی به گروگان درآمدند، از سرنوشت 150 نفر نیز تا به امروز اطلاعی در دست نیست. شهر با خاک یکسان شد. 478 نفر از ساکنین خوجالی که 76 نفر آن ها کودک بودند،‌نقص عضو شدند،‌ هشت خانواده به طور کامل محو شدند، 130 کودک یکی از والدین خود و تعدادی نیز هر دو والدین خود را از دست دادند.

سفیر آذربایجان در ایران همچنین بیان کرد: صاحب‌ منصبان ارمنی از جمله روبرت کوچاریان و سرژ سارکیسیان روسای پیشین ارمنستان مسئولیت خود را در جنایت‌های انجام شده انکار کردند و به تحریف حقایق پرداختند، اما هیچکدام از این‌ها هرگز نخواهد توانست حادثه را آن طور که ارمنی‌ها شرح دادند وکاملا برخلاف واقعیت بود،‌جلوه دهد و حقایق را تکذیب کند. مردم ارمنستان دولت جنایت‌کار به رهبری روبرت کوچاریان و سرژ سارکیسیان را به زباله‌دان تاریخ ریختند. اینک روبرت کوچاریان در حبس بوده و مردم آذربایجان انتظار دارند تا این شخص به جزای لایق خود برسد.

حسین‌اف در ادامه اظهار کرد:‌نسل‌کشی خوجالی در پارلمان‌های پاکستان،‌ بوسنی و هرزگوین، چک، اردن، سودان،‌مکزیک، کلمبیا، پرو،‌هندوراس،‌ پاراگوئه و دولت‌های دیگر مورد مذاکره قرار گرفته و اسناد سیاسی که این جنایت را محکوم کرده مورد قبول واقع شده است. جنایت نسل کشی خوجالی از سوی سازمان همکاری‌ اسلامی نیز به رسمیت شناخته شده و به عنوان حادثه قتل عام محکوم شده است.

وی همچنین افزود: من خود قربانی این مناقشه هستم. در سال 1988 مجبور به ترک شهر ایروان که در طول تاریخ یک شهر مسلمان‌نشین بوده، شدیم. 31 سال است که از دیدن زادگاه خود محروم شده‌ام. اینجا کسانی هستند که با جنگ از نزدیک آشنا هستند و نتایج تلخ جنگ را تجربه‌ کرده‌اند.

این دیپلمات آذربایجانی تاکید کرد: جنگ به نفع کسی نیست. هدف ما قصاص نیست. هدف ما عدالت برای خوجالی،‌برای شهیدان خوجالی، برای کودکان، زنان و سالمندان است. اگر امروز ما به نسل‌کشی خوجالی ارزش حقوقی قائل شویم در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود. تراژدی خوجالی قلب تمامی آذربایجانی‌ها را به درد آورد و هیچگاه فراموش نخواهد شد. خوجالی در انتظار عدالت است.

وی در پایان اظهار کرد: بنا به ابتکار چند گروه مردم نهاد در ایام سالگرد واقعه دردناک خوجالی نمایشگاه عکس بین‌المللی به منظور همدردی با مردم جمهور ی آذربایجان به مدت 5 روز تا نهم اسفند ماه در فرهنگسرای ملل برگزار شده است.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها