چه عواملی استرس کودکان را افزایش می‌دهد؟

یک روانشناس گفت: یکی از علت‌های ایجاد استرس کودکان، تأیید مداوم والدین است.

چه عواملی استرس کودکان را افزایش می‌دهد؟

سهیلا علیپور روانشناس و مشاور خانواده اظهار کرد: یکی از علت‌های ایجاد استرس کودکان، تایید مداوم والدین است که با این تایید، کودک در همان لحظه استرسی ندارد، اما در هفته‌ها و ماه‌های بعد سطح استرس او به اطمینان‌بخشی‌های والدین افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه کودکِ نگران مدام نیازمند اطمینان‌بخشی است، افزود: والدین به منظور کاهش همین نگرانی‌ها مدام به او این اطمینان‌بخشی را منتقل می‌کنند و همین امر یکی از اشتباهات والدین است که به منظور کاهش آشفتگی فرزندان انجام می‌شود.

این روانشناس گفت: اطمینان بخشی‌های زیاد به کودکان و تکرار آن و تعریف مداوم از فرزندان عاملی برای افزایش نگرانی‌های آن‌ها خواهد شد و در واقع کودکانِ نگران همیشه نیازمند تایید والدین هستند.

وی با بیان اینکه یکی از علت‌های ایجاد استرس کودکان، تایید مداوم والدین است، تصریح کرد: باید به این نکته توجه کرد که در لحظه تایید، فرزند استرسی ندارد، اما در هفته‌ها و ماه‌های بعدی، سطح استرس او نسبت به اطمینان بخشی‌های والدین بیشتر خواهد شد.

علیپور خاطرنشان کرد: اینکه والدین مداوم وضعیت درس‌های فرزند خود را از وی جویا شوند چندان ضروری به نظر نمی‌رسد و همان یکبار پرسیدن کافی است.

وی با بیان اینکه والدین می‌توانند به صورت نامحسوس سطح اضطراب فرزند خود را کنترل کنند تا سیکل معیوبی در نوع تربیت آن‌ها ایجاد نشود، افزود: این عملکرد از خشم و عصبانیت والدین نیز پیشگیری می‌کند.

علیپور با بیان اینکه باید به نکته توجه کرد که به عنوان والد نباید بیش از اندازه به کودک اطمینان بخشی منتقل کنیم، ادامه داد: برای مثال وقتی که کودک از خوب بودن پاسخ هایش سوال می‌کند، باید والدین جواب این سوال را از خود او بخواهند و در واقع کودک پاسخ را از ذهن والدین نگیرد بلکه خودش با به چالش کشیدن ذهنش و مرور گذشته و مقایسه سطح استرس‌ها در دفعات قبل به این سوال پاسخ دهد.

این روان شناس گفت: به چالش کشیدن ذهن فرزندان و واگذاری مقایسه تغییرات و سنجش و ارزیابی سطح استرس‌ها به خود فرزندان در پاسخگویی به سوالات موثر است و باعث کاهش استرس‌های آن‌ها خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها