هنگام معامله خودرو دست دوم به چه نکاتی دقت کنیم؟

خرید ماشین دست دوم کابوسی است که چندین بار در عمر هر کسی اتفاق می‌افتد. ما در اینجا قصد داریم این کابوس ترسناک را به یک رویای شیرین بدل کنیم.

هنگام معامله خودرو دست دوم به چه نکاتی دقت کنیم؟

خرید خودرو دست دوم و کارکرده نیازمند دقت و توجه بسیاری است و با توجه به اینکه این روزها افزایش چشم‌گیر قیمت خودرو مواجه هستیم، باید به نکات زیادی در انتخاب خودروی موردنظر خود دقت کنیم. در این مقاله، اطلاعات و نکاتی را در اختیار شما می‌گذاریم تا با کمک آن بتوانید بهترین خرید را با بودجه خود انجام دهید.

۱- کارکرد ماشین
کارکرد یک خودرو معمولی هر سال ۱۲ تا ۱۵ هزار کیلومتر است و کارکرد اتومبیلی که در اختیار شرکت باشد تقریبا ۴۰ هزار کیلومتر است. عمر مفید یک خودرو نیز به نوع آن خیلی بستگی دارد.

قیمت خودرو دست دوم

توجه کنید اگر عمر خودروی مورد نظر شما در محدوده خرید پر ریسک قرار دارد به احتمال زیاد باید خرج زیادی بابت تعمیرات خودرو بپردازید و اگر عمر خودرو در خرید سیاه قرار دارد بهتر است به سراغ آن نروید.

۲- بررسی ماشین از نظر تصادف
بدنه خودرو باید از نظر رنگ‌شدگی و تصادف بررسی شود. رنگ شدگی کاپوت و سقف باعث افت قیمت می‌شود. در بررسی اولیه برای تشخیص رنگ خودرو، حتما در نور روز و ترجیحا نور آفتاب باید خودرو را دید. قسمت رنگ شده کمی اختلاف رنگ با سایر قسمت‌ها دارد و در نور آفتاب کمی زردتر از سایر قسمت‌های بی‌رنگ است. نگران نباشید یک قطعه رنگ شده توسط یک صافکار یا مکانیک قابل تشخیص است. درها و حاشیه درها را هم حتما چک کنید. اگر درها به راحتی باز و بسته نمی‌شوند و اگر حاشیه درها یکسان نیستند، نشانه تصادف خودرو است.

حتما دقت کنید که پیچ‌های اتصال گلگیر و کاپوت آچار نخورده باشد و شوره‌های رنگ بر روی آن‌ها نباشد. در غیر این صورت باید بدانید که گلگیر یا کاپوت باز شده و یا حتی تعویض شده است!

ایرادات اساسی که نباید از آنها چشم‌پوشی کرد:

چپی بودن خودرو، ضربه خوردن ستون‌ها و شاسی خودروها و وجود تعداد زیاد قطعات تعویضی و … در بدنه ایرادات اساسی محسوب می‌شوند. همچنین ایراداتی از قبیل دود کردن خودرو، سوختن واشر سرسیلندر، خراب بودن سیستم تعلیق (جلوبندی)، وجود ایراد در سیستم ترمز، نداشتن ایربگ و … از ایرادات فنی خودرو هستند که نسبت به آنها باید بسیار حساس بود.

۳- بررسی پوسیدگی ماشین
مانند بررسی رنگ شدگی،‌ بدنه خودرو را هم در هوای روشن و آفتابی نگاه کنید. در روز، پوسیدگی‌های موجود در زیر سپرها و رکاب‌ها به خوبی قابل مشاهده هستند. اگر دیدید که بخش‌هایی از بدنه زنگ زده است، به آرامی با انگشت روی آن فشار دهید تا ببینید صدا می‌دهد یا خیر. اگر صدایی شنیدید، مطمئن باشید که در آن بخش پوسیدگی وجود دارد. معمولاً زیر گل گیرها، اگزوز، و گوشه درب‌ها زنگ زدگی‌های متعددی به چشم می‌خورد. در صورتی که در این قسمت‌ها زنگ زدگی دیدید، بهتر است از یک متخصص بخواهید تا قطعیت یا عدم قطعیت پوسیدگی در این بخش ها را بررسی کند. گاهی هم روی لوله های ترمز نیز زنگ زدگی وجود دارد که در این مورد باید آن‌ها را تعویض کرد.

۴- چک کردن داخل خودرو
آثار ساییدگی شدید بر روی دنده، فرمان و پدال ها نشان دهنده این است که ماشین کارکرد بالایی داشته و تحت فشار بوده است. توجه داشته باشید مالک هرچه به داخل کابین رسیدگی کرده باشد، وضعیت فنی هم احتمالا درهمان حول‌وحوش می‌چرخد. بررسی باطری کار دیگری است که باید انجام دهید. ماشین باید با اولین استارت روشن شود، سپس کولر، چراغ‌ها، سیستم صوتی و فندک را امتحان کنید. با یک جا روشن کردن همه اینها، نباید فشاری به ماشین وارد شود.

۵- تست شتاب، سرعت و فرمان
شتاب و سرعت خودرو را در سربالایی چک کنید. خودرو نباید گاز هرز بخورد و شتاب نگیرد. در غیر اینصورت صفحه کلاچ خودرو ضعیف است و باید تعویض گردد. یکی از راه‌های تست صفحه کلاچ آن است که خودرو را در دنده ۳ قرار داده و پا را از کلاچ آرام بردارید. اگر خودرو به لرزش افتاد و سریعا خاموش شد نشان از سالم بودن صفحه کلاچ است ولی اگر گاز هرز خورد و خودرو حرکت کرد ، صفحه کلاچ خراب است.

دنده‌ها:

دنده‌های خودرو باید به راحتی جا برود و صدا نکند در غیر اینصورت جعبه دنده ایراد دارد. به دنده یک بروید و حرکت کنید. اگر هنگام تعویض دنده ها صدای عجیبی شنیدید و این وضعیت چندین بار تکرار شد، نشان دهنده مشکلی در سیستم گیربکس ماشین است.

فرمان:

در یک مسیر مستقیم به سرعت پنجاه کیلومتر که رسیدید دست خود را از روی فرمان بردارید اگر ماشین بلرزد و به این طرف و آن طرف کشیده شود یا از خط مستقیم خارج شود، فرمان ماشین نیاز به تنظیم و تعمیر دارد.

۶- بررسی موتور خودرو
معمولاً کثیف و به هم ریخته بودن موتور، نشان دهنده عدم سرویس مناسب خودرو در زمان بندی های خاص است. البته دقت داشته باشید که گاهی اوقات تمیز و مرتب بودن بیش از حد نیز می‌تواند اشکال داشته باشد، زیرا در این حالت این احتمال نیز وجود دارد به منظور پنهان کردن اشکالات چنین تمیزکاری صورت گرفته باشد. قبل از روشن کردن موتور، روغن آن را چک کنید تا میزان آن اندازه باشد و رنگ آن نیز تغییر نکرده باشد البته با توجه به آخرین باری که روغن عوض شده است.

در موتور و اتصالات نباید نشتی روغن وجود داشته باشد. حتماً دقت داشته باشید زمانی که خودرو را روشن می‌کنید، چراغ روغن به سرعت خاموش شود و هیچ صدای غیر معمولی از موتور ماشین به گوش نرسد. در ادامه، دور موتور را با فشار دادن پدال گاز بالا ببرید. زمانی که دور موتور بالا می‌رود، نه تنها دمای موتور نباید بیش از حد بالا برود، بلکه هیچ نوع دود سیاه یا آبی رنگی نیز نباید از اگزوز خارج شود. این موارد در واقع از نشانه‌های ناسالم بودن موتور است.

همچنین روغن و رادیاتور را بررسی کنید. شیلنگ‌های ماشین باید کاملا خشک باشند، زمینی که ماشین در آن پارک شده را نگاه کنید تا از عدم نشت روغن مطمئن شوید. به تاریخ انقضای لاستیک ماشین هم دقت کنید.

۷- احساس راحتی در ماشین
حتما قبل از اینکه خودرو را خریداری نمایید حدود ۵ دقیقه با آن رانندگی کنید. به همه چیز دقت کنید شاید دید ناکافی به اطراف خودرو موجب آن شود که تمام محاسن و آپشنهای آن از چشم شما بیافتد. شاید شما فرد قد بلندی باشید و ارتفاع کم اتاق خودرو در حین رانندگی برای شما خسته کننده باشد و… لذا همیشه قبل از خرید خودرو حتما چند دقیقه با آن رانندگی کنید و ببینید آیا از رانندگی با آن احساس لذت می‌کنید یا نه؟

۸- بررسی مدارک
تمامی مدارک شناسایی فروشنده به عنوان مالک، کارت شناسایی خودرو و سند برای قولنامه باید حاضر باشد. شماره شاسی و شماره موتور را با کارت ماشین و سند مقایسه کنید. مدارک شناسایی مالک خودرو مانند کارت ملی و گواهی نامه را با مشخصات مندرج روی سند و کارت ماشین مطابقت دهید. سندهای قبلی خودرو را که باید توسط فروشنده به شما تحویل گردد به دقت مشاهده و از اصالت آن اطمینان حاصل نمایید. بیمه نامه خودرو نیز از موارد مهم در خرید خودرو است. اگر بیمه نامه خودرو رو به اتمام است یا زمان کمی از آن باقی مانده، می‌توانید از فروشنده تخفیف بگیرید.

نکته آخر (نحوه معامله خودرو دست دوم):
در هنگام تنظیم قولنامه تمام مبلغ را یکجا پرداخت نکنید. پرداخت باقی مبلغ خودرو را به بعد از دریافت برگه عدم خلافی و حضور فروشنده در دفتر اسناد رسمی برای انتقال سند، موکول کنید.

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها