قدرتمندترین زن عربستان را بشناسید/ از تحصیل در آمریکا تا حضور در دنیای فشن و تبدیل شدن به اولین سفیر زن سعودی

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی برای اولین بار یک زن یعنی شاهزاده ریما بنت بندر بن سلطان آل سعود را به مقام سفیری این کشور در آمریکا برگزید.

قدرتمندترین زن عربستان را بشناسید/ از تحصیل در آمریکا تا حضور در دنیای فشن و تبدیل شدن به اولین سفیر زن سعودی

به گزارش خبر فوری ، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی برای اولین بار یک زن یعنی شاهزاده ریما بنت بندر بن سلطان آل سعود را به مقام سفیری این کشور در آمریکا برگزید.

شاهزاده ریما قرار است پست سفارت عربستان در آمریکا را از خالد بن سلمان، برادر کوچکتر محمد بن سلمان(ولیعهد عربستان) تحویل بگیرد. شاهزاده خالد در عوض طی حکمی به عنوان معاون وزیردفاع منصوب شده و قرار است از واشنگتن به ریاض بازگردد.

ریما اولین زنی است که در تاریخ عربستان به مقام سفارت رسیده است. این شاهزاده خانم سعودی پیش از این هم در بین اشخاص و نهادهای بین المللی مشهور بوده است. اما شاهزاده ریما کیست؟

شاهزاده خانمی متنفذ در خانواده‌ای قدرتمند

شاهزاده ریما متولد سال 1975 در ریاض است. او فرزند بندر بن سلطان است. بندر بن سلطان بن عبدالعزیز (متولد 1949میلادی) از اعضای متنفذ خاندان آل سعود است. وی ریاست شورای امنیت ملی عربستان را برعهده داشته است و از ژوئیه ۲۰۱۲ تا آوریل ۲۰۱۴ ریاست سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی را بر عهده داشته است. وی بیش از ۲۰ سال از ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ سفیر عربستان سعودی در آمریکا بود. به همین دلیل است که بسیاری معتقدند ریما در حقیقت به نوعی پای جای پای پدرش خواهد گذاشت.

هيفاء بنت فيصل مادر ریما و همسر بندر بن سلطان است. او یکی از زنان مهم و تاثیر گذار در خاندان آل سعود است. هیفا بر عکس اکثر زنان سنتی عربستان، نقش پررنگی در روند سیاسی عربستان داشته است. او که مدتی ساکن آمریکا بوده است، متهم است که در جریان حملات 11 سپتامبر تروریستها را حمایت مالی کرده است.

دوران کودکی ریما در آمریکا سپری شد. او توانست در مقطع کارشناسی در رشته «مطالعات موزه» از دانشگاه جرج واشنگتن فارغ التحصیل شود. حضور شاهزاده ریما در میتینگ‌های اجتماعی باعث مطرح شدن نام او در رسانه‌های غربی شده است. به طوری که ریما توسط این رسانه‌ها کارآفرین، فعال اجتماعی و حقوق بشر خوانده می‌شود.

نماد تغییر چهره عربستان، ریاست بر ورزش و فعالیت در دنیای مد

ریما نماد تغییر چهره عربستان سنتی به کشوری رو به رشد و مدرن است. ریما به واسطه نسبتش با خانواده سعودی با زنان قدرتمند جهان دیدار می‌کند و با آن‌ها پیرامون وضعیت زنان در عربستان به گفتگو می‌نشیند. این باعث شده است که نزد بسیاری از سران و محافل اروپایی و آمریکایی شناخته شده باشد.

ریما بنت بندر بعد از حضور نسبتا طولانی در آمریکا، در سال 2005 به عربستان بازگشت و در آنجا ریاست هیات مدیره شرکت «ال حما» را که در کار فروش محصولات لوکس نظیر برند «دونا کارن» بود، برعهده گرفت. او سال‌ها مدیریت «آلفا اینترنشنال» را برعهده داشت که به نوعی نمایندگی لوکس‌ترین برندها نظیر فروشگاه‌های معتبر «هاروی نیکولز» در ریاض است.

ریما مدتی رئیس بخش بانوان کمیته المپیک عربستان بود و بعد از 120 سال توانست در دو نوبت زنان کشورش را راهی این مسابقات کند. هر چند که پوشش ورزشکاران زن سعودی حواشی و مشکلاتی را به وجود آورده بود اما به هرروی این پست باعث شد که ریما بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ریما بنت بندر در عین حال، سعی دارد چهره ای مردمی و فعال هم از خودش به نمایش بگذارد. او عضو کمپین مبارزه با سرطان و آگاهی زنان در مورد سرطان سینه است. در حال حاضر کمپین او بسیار گسترده شده است و ریما سعی نموده که از طریق هزینه‌های بسیار و تبلیغ در کشورها و مناطق مختلف، کمپین خود را مشهور کند.

ریما همچنین در سایر زمینه های فرهنگی و فعالیتهای به اصطلاح بشر دوستانه فعالیت کرده است. سازمان خیریه "اَلفَ خَیر" توسط شاهزاده ریما به وجود آمده است. هدف این سازمان کشف استعداد افراد مختلف عربستانی و پرورش آنها است. هدف دیگر این سازمان پرورش زنان و ورود آنها به دنیای بیزینس و کسب و کارهای مختلف است.

ریما بنت بندر اکنون یکی از مشهورترین زنهای عربستان در جهان است. مجله فوربس خاورمیانه شاهزاده ریما را در فهرست "200 زن قوی عرب" در سال 2014 میلادی قرار داد. جالب اینجا است که بنت بندر از آن سال تا کنون قدرت بیشتری هم یافته است.

عربستان از طریق چهره و جایگاه ریما سعی دارد به اهداف بین المللی خود برسد. به همین دلیل است که ریما حتی در اجلاسهای اقتصادی و تخصصی به عنوان نماینده عربستان شرکت می‌کند. اجلاس جهانی اقتصاد در دافوس سوئیس شاهزاده ریما را با توجه به دستاوردهای توسعه ای و پرونده فعالیت هایش انتخاب کرد تا با این سازمان همکاری داشته باشد.

این شاهزاده خانم جوان سعودی همچنین نمایندگانی کشورش را در بسیاری از محافل جهانی از جمله اجلاس دافوس در اوایل سال جاری و سمینار مدیرعامل عربستان - آمریکا در شهر نیویورک برعهده داشت.

انتخاب ریما به عنوان سفیر، راهی برای توجیه ماجرای خاشقچی

یکی از سوالات مهمی که بعد از انتخاب بنت بندر بسیاری را به خود مشغول کرد این بود که چرا عربستان سعودی ریما را به عنوان سفیر در آمریکا یعنی بزرگترین متحد سیاسی و اقتصادی عربستان انتخاب کرد؟ بسیاری معتقدند انتخاب ریما بنت بندر به عنوان سفیر عربستان سعودی در آمریکا بی حکمت نیست. بی بی سی معتقد است این انتخاب بخشی از تلاش ریاض برای بازسازی تصویر تجدد طلبانه محمد بن سلمان پس از قتل جمال خاشقچی است. الجزیره هم معتقد است که خالد بن سلمان( سفیر سابق عربستان در آمریکا) یکی از کسانی است که نقش اصلی را در قتل جمال خاشقچی (روزنامه نگار سابق و به قتل رسیده‌ی عربستانی) داشته است به همین دلیل، بن سلمان سعی کرد برای بهبود روابط با آمریکا او را عزل کند و چهره ای جذاب‌تر و مقبول تر نزد آمریکایی‌ها را به جای او بنشاند.

علاوه بر این، بسما مومانی استاد علوم سیاسی دانشگاه واترلو درباره انتخاب بنت بندر به عنوان سفیر عربستان در آمریکا، به الجزیره قطر گفته است که انتخاب ریما علاوه بر اینکه برای پاک کردن مستقیم قضیه‌ خاشقچی انجام شده است، به طرح کلی عربستان بن سلمان برای اصلاح چهره‌ عربستان در غرب هم مربوط می‌شود. در واقع، بعد از ماجرای خاشقچی، آمریکا نسبت به عربستان کمی بدبین شده بود و به خصوص کنگره و حزب دموکرات تلاش بسیاری برای عزل بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان کرده بودند. به همین دلیل محتمل است که عربستان با انتخاب یک زن به عنوان سفیر سعی داشته باشد ژستی مدرن گرفته و از این طریق، رابطه خود را با آمریکا بهبود بخشد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مردم
    0

    هرچی عربستان پیشرفت میکنه ما ................!!!!!!!!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      دنیا جلو میرود وقویمیشون تنها اسرائیلی دنبال این شرایط هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها