سین‌کیانگ، یادآور ترس‌های جورج اورول

سین‌کیانگ، یادآور ترس‌های جورج اورول

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به وضعیت مسلمانان در سین‌کیانگ، واقع در شمال غرب چین نوشت: «حداقل جمعیت اقلیت مسلمان اویغور استان سین‌کیانگ در چین حدود ۱۱ میلیون تن است و احتمالاً به طور قابل توجهی بالاتر از این هم باشد. بنا بر بررسی حجم نظارت بر اویغورها، با توجه به نشت‌های اطلاعاتی اخیر حدود ۲.۵ میلیون تن در سین‌کیانگ با دوربین‌ها و دستگاه‌های دیگر ردیابی می‌شوند و در طول یک دوره ۲۴ ساعته بیش از ۶.۶ میلیون مختصات جی‌پی‌اس که بیشتر آن‌ها با مکان‌هایی مانند "مسجد" و "هتل" برچسب گذاری شده‌اند، تولید می‌شود.

ویکتور جورز، از محققان امنیتی بنیاد غیر دولتی جی‌دی‌آی که حامی اینترنت آزاد است و به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده است، می‌گوید اطلاعات مذکور متعلق به شرکت چینی سنس‌نتز است که سامانه‌های شناسایی چهره و سایر ابزارهای نظارتی به پلیس عرضه می‌کند. این اطلاعات بدون حفاظت در دسترس بود اما پس از پرس و جوی ویکتور جورز دسترسی به آن محدود شد. این اطلاعات شامل سوابقی مانند شماره شناسایی، جنسیت، ملیت، آدرس، تاریخ تولد، تصاویر، محل کار و سابقه عبور آنها از مقابل دوربین‌ها و ردیاب‌ها می‌شده است.

به گفته این کارشناس امنیتی، بیش از یک چهارم این اطلاعات متعلق به اقلیت اویغور چین بوده و در میان آنها اطلاعاتی از هان‌های چین و دیگران هم وجود داشته است.

داده‌های مذکور پرده دیگری از مقابل جهان تاریک سین‌کیانگ برمی‌دارد که مقام‌های چین آن را به یک منطقه سرکوب تبدیل کرده‌اند. علاوه بر شناسایی الکترونیک و فیزیکی فراگیر، حدود یک میلیون اویغور و سایر مسلمانان ترک‌تبار در کمپ‌هایی زندانی هستند که به گفته شاهدان در آنجا شستشوی مغزی می‌شوند تا فرهنگ سنتی و زبانشان از بین برود.

به گفته ژیائو کیانگ، مدیر آزمایشگاه ضد قدرت در دانشکده اطلاعات برکلی در دانشگاه کالیفرنیا، سین‌کیانگ پنجره‌ای به آینده چین و خط مقدم آزمون نظارت اطلاعاتی قابل گسترش است. ژیائو ماه گذشته در ژورنال آو دموکراسی نوشت، چین تحت امر شیء جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در تلاش است تا قدرت هوش مصنوعی را برای مدیریت انواع داده شناسایی از جمله تشخیص چهره و سامانه‌هایی که می‌توانند بر جنسیت، پوشاک، راه رفتن و قد عابر و همچنین تشخیص صدا و ایجاد یک پایگاه داده دی‌ان‌ای نظارت کنند، به کار ببندد.

هدف چین این است که از فناوری‌های مذکور برای سرکوب مخالفان و پیش‌بینی هرگونه چالش مقابل سلطه قدرت حزب حاکم کمونیست استفاده کند. نظارت در سین‌کیانگ بخشی از سیاست نسل‌کشی فرهنگی است. ژیائو کیانگ می‌گوید، دولت چین علاوه بر استفاده از کمپ‌ها و دوربین‌ها، رهنمودهایی هم برای جمع‌آوری نمونه دی‌ان‌ای از تمام سکنه سین‌کیانگ بین سنین ۱۲ تا ۶۵ سال منتشر کرده است.

زمانی که کتاب "۱۹۸۴" جورج اورول هفت دهه پیش منتشر شد، به نظر می‌رسید هشدار وحشتناکی نسبت به آینده پادآرمانشهر تحت حاکمیت پلیس و کنترل نظام‌های تمامیت‌خواه باشد. امروزه چنین جهانی در سین‌کیانگ واقعیت پیدا کرده است. ما با گروه‌های حقوق بشری برای ترغیب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد موافق هستیم تا در جلسه‌ای که از دوشنبه آغاز می‌شود، بر ایجاد هیأت حقیقت‌یاب برای سین‌کیانگ برای افشای این آزمایش نگران‌کننده در کنترل دولتی رفتار انسان تاکید کند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها