زونا، سوزاک، ورم پوستی، هپاتیت؛ بیمار‌ی‌هایی را که از راه رابطه‌ جنسی دهانی منتقل می‌شوند بشناسیم

بیماری‌های آمیزشی مانند زونا، سوزاک، سفلیس، ورم پوستی، هپاتیت و بیماری های STD مانند ویروس اچ آی وی می توانند از راه آمیزش دهانی منتقل شوند.

زونا، سوزاک، ورم پوستی، هپاتیت؛ بیمار‌ی‌هایی را که از راه رابطه‌ جنسی دهانی منتقل می‌شوند بشناسیم

آمیزش دهانی نام گونه‌ای از آمیزش جنسی در انسان است که در آن تلاش می‌شود تا اندام شریک جنسی فرد با کمک دهان، دندانها، زبان و حلق شبیه‌سازی شود. در این گونه رفتار، مرد برای زن یا زن برای مرد یا هر دو به‌طور همزمان اندام جنسی طرف مقابل را به وسیله دهانشان تحریک می‌کنند.

این نوع از رابطه جنسی در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌ها مختلفی گردد. بیماری های آمیزشی مانند زونا، سوزاک، سفلیس، ورم پوستی، هپاتیت و بیماری های STD مانند ویروس اچ آی وی می توانند از راه آمیزش دهانی منتقل شوند. محاسبه دقیق نسبت انتقال این بیماری ها در مقابل رابطه واژینان و مقعدی غیر ممکن است زیرا بسیاری از افراد علاوه بر آمیزش دهانی از رابطه دیگری نیز استفاده می کنند که این امر تعیین دلیل انتقال بیماری را غیر ممکن کرده است. احتمال انتقال بیماری از راه آمیزش دهانی، زمانی که آلت یا دهان هر یک از طرفین زخم، آفت و یا هر گونه جراحت دیگری داشته باشد بشدت افزایش می یابد.

مهم‌ترین بیماری‌های حاصل از آمیزش دهانی ناسالم

در این میان، سفلیس یکی از بیماری هایی است که بیش از بقیه از طریق رابطه دهانی انتقال می‌یابد. این بیماری به علت وجود باکتری ترپونا پالیدوم بوجود می آید که جدی ترین راه انتقال آن از طریق آمیزش جنسی است. تحقیقات نشان داده که ۱۳ درصد سفلیس از طریق رابطه دهانی انتقال داده شده است. این انتقال معمولا از طریق انتقال زخم با پوست یا غشای مخاطی صورت می گیرد.

سوزاک نیز می‌تواند حین رابطه جنسی دهانی منتقل شود. برای انتقال سوزاک لازم نیست حتماً انزال صورت گیرد. سوزاک خیلی خوب در گلو باقی می ماند و عفونت های سوازکی گلو یکی از متداول‌ترین عوارض رابطه جنسی دهانی است.

همچنین زونا می تواند با تماس پوست با پوست منتقل شود درنتیجه احتمال انتقال آن در رابطه جنسی دهانی کاملاً آشکار است. شایان ذکر است که حتی اگر هیچ زخم مشخصی روی پوست وجود نداشته باشد هم انتقال ممکن است چون ممکن است شما یا شریک جنسیتان مبتلا به زونا باشید و خود ندانید. خیلی ها نمی دانند که تاول های تبخالی نوعی زونا هستند.

دانشمندان معتقدند ایدز و حتی برخی سرطانها هم از طریق رابطه جنسی دهانی ناسالم به وجود می‌آیند.

چگونه یک رابطه‌ی جنسی دهانی سالم داشته باشیم؟

استفاده از روش های مانعی مثل کاندوم بهترین راه برای ایمن کردن رابطه جنسی دهانی است. بسیاری گمان می‌کنند که رابطه‌ی جنسی دهانی ربطی به کاندوم ندارد اما نباید فراموش کرد که استفاده از کاندوم در سکس دهانی مهم ترین راه جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف است.
همچنین برخی محققان پیشنهاد می کنند که از مسواک زدن قبل از رابطه جنسی دهانی خودداری کنید چون باعث می شود زخم ها و خراش های کوچک احتمال انتقال بیماری های مقاربتی را افزایش دهند. پیشنهاد می شود قبل از آغاز رابطه جنسی دهانی از دهان شویه‌ها استفاده کنید.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ایران
    0

    بهتر است علائم این بیماری را هم بیان می کردید زیرا افرادی بسیاری از عموم مردم از حامل بودن این بیماری ها نا آگاه هستند بنابراین اشنایی و فرهنگ سازی در این زمینه برای عموم مردم از راه های گوناگون اطلاع رسانی رسانه ای مخصوصا صدا و سیما و روزنامه ها شایان تقدیر است تشکر

  • ایران
    0

    این بیماری ها و علائم ان را با نشان دادن تصویر بیان نمایید زیرا مردم دانایی خود را از تصویر بیشتر کسب می کنند و حوصله متن نوشتاری را ندارند

  • اشنا
    0

    با سلام انچه در عالم هست در آدم هست بسیاری از مریزیهای زوجین از عدم اگاهی صورت می گیرد. از اطلاع رسانی خوب شما متشکریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها