بیش از ۱۰۰ پیوند مغز استخوان در کرمانشاه انجام شد

رئیس مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ پیوند مغز استخوان در این بیمارستان به‌عنوان قطب پیوند مغز استخوان در غرب کشور انجام شده است.

بیش از ۱۰۰ پیوند مغز استخوان در کرمانشاه انجام شد

مهرداد پاینده اظهار داشت: بخش پیوند مغز استخوان (سلولهای بنیادی) مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) به‎عنوان تنها مرکز پیوند مغز استخوان غرب کشور و پنجمین مرکز در کشور، بهمن سال 93 با ظرفیت 6 تخت راه‌اندازی شد که تعداد تختهای آن سال گذشته به هشت تخت ارتقا یافت.

رئیس مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه بیان کرد: در بخش پیوند مغز استخوان کرمانشاه از زمان راه‌اندازی تاکنون ماهانه سه تا پنج بیمار پیوند شده‌اند‌ که براساس نیاز بیماران منطقه غرب کشور تعداد بیماران در حال افزایش است و افزایش تعداد تختهای بیمارستانی این بخش نیز ضرورت دارد.

پاینده با بیان اینکه بانک سلولهای بنیادی در آزمایشگاه بیمارستان امام رضا(ع) سال گذشته راه‌اندازی شد، بیان کرد: تاکنون بیش از 6000 داوطلب غیر خویشاوند از مناطق مختلف استان کرمانشاه نمونه خون خود را به‌منظور آماده سازی استخراج DNA و استفاده به‎موقع در بیماران نیازمند پیوند سلولهای بنیادی به این بانک اهدا کرده‌اند.

رئیس مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه افزود: بانک اهدا سلولهای بنیادی غرب کشور به‌وسیله بانک ایران به بانک جهانی متصل تا بیماران کاندیدای پیوند بتوانند در نقاط مختلف جهان از سلولهای اهدایی بهره‌مند شوند.

وی افزود: افرادی که عضو بانک اهدا سلولهای بنیادی هستند پس از انجام آنالیز خونی اولیه و بررسی DNA و قرار گرفتن نتیجه در مراکز پیوند منطقه‌ای و جهانی و تایید نهایی مراکز HLA می‎توانند به‌عنوان اهدا کننده مناسب انتخاب و به حیات بیمار نیازمند کمک کنند و نام خود را در جهان به‌عنوان عضوی از جامعه جهانی ثبت کنند.

پاینده گفت: آزمایشگاه فوق تخصصی پیوند سلولهای بنیادی مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) مجهز به تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز پیوند مغز استخوان است.

وی با بیان اینکه بخش پیوند مغز استخوان در ضلع شرقی بیمارستان امام رضا(ع) در سطح یک در مجاورت بخش پیوند کلیه واقع شده که وظیفه خدمات‌رسانی به بیماران نیازمند در غرب کشور را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: کارکنان این مرکز دوره‎های فوق تخصصی و تخصصی مرتبط با پروسه پیوند را در داخل و خارج کشور گذرانده‌اند.

پاینده با ابراز امیدواری نسبت به حمایت بیشتر از بیماران نیازمند و صدور دانش پزشکی به کشورهای همسایه، بیان کرد: در راستای ارتقا دانش پیوند سلولهای بنیادی و ترویج تازه‌ها، در دوم اسفند ماه امسال کنفرانس مشترکی با مدیریت علوم پزشکی کرمانشاه در سالن مطالعات و توسعه بیمارستان طالقانی کرمانشاه با حضور اساتید علوم پزشکی کرمانشاه، تهران، خراسان، کردستان، ایلام و تبریز برگزار شد.

رئیس مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه افزود: اساتید این کنفرانس آخرین دستاوردهای داخل و خارج کشور را مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و بر انجام پروژه‌های مشترک بین دانشگاهی تاکید کردند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها