کتاب ارزان نخرید

نگاهی به عناوین وشمارگان کتاب‌های کشف شده از انبار قاچاق کتاب حکایت از فروش بسیار خوب این شبکه زیرزمینی در سطح کشور دارد،‌ ارمغانی که در سایه غفلت مخاطب در هنگام خرید کتاب برای قاچاقچی آورده شده است.

کتاب ارزان نخرید

قاچاق کتاب که در سال‌‌های گذشته مشکلات بسیاری را برای ناشران و کتابفروشان ایجاد کرده بود،‌ تا اندازه‌ای در یکسال اخیر مهار شده است،‌ کارگروه صیانت از حقوق ناشران با ورود نهاد قضایی به ماجرا توانست با شناسایی چندین انبار نگهداری کتب قاچاق حجم بسیاری از کتاب‌های ممنوعه و بدون مجوز و کتابهای پرفروش ناشران را شناسایی کند.

کتاب‌هایی که حالا در انباری حوالی تهران در انتظار حکم قاضی برای تعیین سرنوشت نگهداری می‌شوند. اما چرا ماجرای کتاب قاچاق تا این اندازه بی‌‌‌حد ومرز شده و این اندازه رشد داشته است. طبیعی است که دلایل اقتصادی مهمترین دلیل رشد این پدیده است،‌ اما آمار چاپ و شمارگان برخی از عناوین کتاب‌های قاچاق حکایت از استقبال قابل توجه مخاطبان از این گونه کتاب‌ها دارد.

مخاطبانی که ندانسته موجب رکود هر چه بیشتر صنعت نشر و در درازمدت توقف انتشار کتاب از مسیرهای قانونی می‌شوند. اما چگونه می توان کتاب‌ قاچاق نخرید؟

راه تشخیص کتاب‌های قاچاق اگرچه چندان آسان نیست، اما غیرممکن هم نیست. بهترین اقدام تلاش برای نخریدن اینگونه کتاب‌‌هاست. اگر قصد دارید، از دستفروش‌های سطح شهر کتاب بخرید،‌ یقین داشته باشید که قاچاق است،‌ تمامی کتاب‌های این دستفروش‌ها توسط شبکه‌های قاچاق تأمین می‌شود.

همچنین خرید کتاب از نمایشگاه‌های دورهای که با تخفیف‌های بالاتر از 50 درصد کتاب را عرضه می‌کنند،‌ نیز کمک به قاچاقچیان است.

منبع: تسنیم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها