جهانگیری : دانشگاه‌ها باید از روزمرگی فاصله بگیرند

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مراکز آموزش عالی باید بیش از بقیه از روزمرگی فاصله بگیرند و به آینده کشور فکر کنند، گفت: ما امروز در پژوهش هنوز دچار مسائل اساسی هستیم.

جهانگیری : دانشگاه‌ها باید از روزمرگی فاصله بگیرند

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز(شنبه) در مراسم گرامیداشت یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: به استادان، کارکنان و دانشجویان همچنین همه مراکز آموزش عالی کشور این روز را که یکصدمین سال تاسیس آموزش عالی جدید کشور را جشن می گیرند، تبریک می‌گویم.

وی با گرامیداشت یاد اساتید بزرگ کشور، عنوان کرد: یاد همه اساتید بزرگ کشور را گرامی می دارم، چه آنهایی که در قید حیات هستند و چه آنهایی که امروز جامعه از خدمات آنها بهره مند می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: این نکوداشت‌ها فرصتی است تا مهمترین رکن توسعه کشور آسیب شناسی شده و برای آموزش عالی کشور برنامه ریزی صورت گیرد.

جهانگیری خاطر نشان کرد: دغدغه اصلی من همواره توسعه ایران بوده است. ایران تاریخ پر فراز و نشیبی در طول تاریخ داشته است. خوشبختانه یونسکو به این اعتراف می‌کند که اولین دانشگاه جهان در ایران تاسیس شده و آن دانشگاه جندی شاپور بوده است.

وی ادامه داد: در دوره جدید دانشگاه‌ها، فاصله افتاد و ایران را از قافله توسعه عقب انداخت و روزی که امیرکبیر با خدمات بزرگی که انجام داد فکر کرد آینده کشور به دارالفنون احتیاج دارد و به همین دلیل او را کشتند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: دارالمعلمین که امروز جشن آن را می گیرید با فاصله کمی پس از دارالفنون تاسیس شد و تربیت معلم یک مقوله مطلوب و آرمانی است و با تاریخ ایران ممکن و شدنی است و در دین ما به آن توجه شده است.

جهانگیری با بیان اینکه استعدادهای علمی فراوانی در جوان های کشور وجود دارد، گفت: اشتباه است که مانند گذشته فکر کنیم؛ ذخایر طبیعی بزرگترین سرمایه است، قطعا ما با داشتن اولین ذخایر نفت و گاز سرمایه مهمی در اختیار داریم.

وی ادامه داد: نیروی انسانی است که تولید ثروت می‌کند و ۲ دهه است که رهبر انقلاب توسعه علم و فناوری را هدفگذاری کرده‌اند. همه اراده‌های سیاسی چنین تحولاتی را رقم زدند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین بیان کرد: تحولات فناوری امروز به حدی است که دیر رسیدن باعث می‌شود از همه گردونه های علمی عقب بیافتیم و آن کانونی که می‌تواند ایران را همپای دیگر کشورها پیش ببرد، مراکز علمی و دانشگاه‌های ماست.

جهانگیری تاکید کرد: حفظ استقلال و عزت جز با تکیه به دانشگاه ها ممکن نیست و دانشگاه باید به عنوان نهادی مسئول و مستقل مورد توجه جامعه و دولت قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: دانشگاه باید محلی باشد برای نقد و برخورد اندیشه ها و باید لوازم کارکردهای دانشگاه را فراهم کنیم و نباید با تنگ‌نظری با دانشگاه برخورد کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: باید دانشمند و دانشجوی ما احساس کنند که همه شرایط لازم در دانشگاه برای او فراهم است و باید در همه مسائل کشور از روزمرگی فاصله بگیریم. مراکز آموزش عالی باید بیش از بقیه از روزمرگی فاصله بگیرند و به آینده کشور فکر کنند.

جهانگیری خاطر نشان کرد: دانشگاه باید جهت گیری‌های ۵۰ سال آینده علمی خود را آماده کند. اینکه صرفا از دستاوردهای علمی کشور تحلیل کنیم کافی نیست و اعتبار کافی و بهره برداری لازم را از دستاوردها انجام دهیم.

وی یادآورشد: امام یکبار فرمودند دانشگاه مرکز تحولات کشور است و امروز در هیچ بخشی از دانشگاه کارشناسان مورد نیاز را کم نداریم. باید تحول اساسی در ساختار علوم عالی رخ دهد، ما امروز در پژوهش هنوز دچار مسائل اساسی هستیم و در شرایط فعلی کشور، با تنگناهایی مواجهیم. امروز آمریکایی اصرار دارند اقدامات ظالمانه خود علیه ایران را ادامه دهند و کشور را به فروپاشی بکشانند.

ادامه دارد ...

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها