قم هفتمین شهر مسافرپذیر کشور است

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم گفت: در شعاع ۲۰۰ کیلومتری استان جمعیتی ۲۰ میلیون نفری زندگی می‌کند که نشان از عمق و ظرفیت بزرگ مسافرپذیری شهر قم است، قم ازنظر مسافرپذیری در سطح کشور در رتبه هفتم قرارگرفته است.

قم هفتمین شهر مسافرپذیر کشور است

محمدجواد شاکر آرانی عصر امروز در جلسه ستاد تسهیلات زائرین که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: درمجموع در سال‌های اخیر وضعیت اسکان در استان قم نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است.

وی افزود: مدت ماندگاری مسافران در چند سال اخیر با توجه به بهبود نسبی زیرساخت‌های گردشگری تا حدودی بهتر شده است، در حال حاضر بیشترین تعداد مسافران ورودی به شهر از طریق استان تهران وارد قم می‌شوند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم ادامه داد: طرح گردشگران ملی ازجمله طرح‌های مهمی بوده که توسط مرکز آمار ایران طراحی‌شده است، خانوارهای قمی با مراجعه به این درگاه می‌توانند وضعیت سفرهای خود در طول سال را ثبت و در ارزیابی‌های مختلف این سامانه مشارکت کنند.

شاکر آرانی ابراز کرد: طبق آمار و اطاعات مرکز آمار ایران، دوسوم سفرهای جمعیت ایران در فصل بهار اتفاق افتاده و یک‌سوم مردم نیز اصولاً اقدام به مسافرت نکرده‌اند، در سال 88 نیز 56 درصد سفرهای مردم در فصل بهار انجام‌شده بود.

درهای باغ بزرگ عمارت چهار برج مشهد به روی گردشگران باز می‌شود رونق گردشگری استان اردبیل با ورود گردشگران خارجی به دست می‌آید مسافران نوروزی قم در مراکز اقامتی و رفاهی اسکان می‌یابند

وی با اشاره به کاهش مدت ماندگاری مسافران در سال‌های اخیر تصریح کرد: در سال‌های اخیر و در حدود 50 درصد سفرهای مردم بدون اقامت شبانه در نقاط هدف همراه بوده که در نوع خود یک تغییر رفتار و شکل مسافرت محسوب می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم اضافه کرد: در سال‌های اخیر از حجم سفرهای زیارتی کاسته و بر تعداد سفرهای درمانی افزوده‌شده است، از مزیت‌های شهر قم وجود همزمان مراکز زیارتی و برخورداری از زیرساخت‌های گردشگری سلامت است.

شاکر آرانی بیان کرد: در سال‌های اخیر 72 درصد مردمی که مسافرت کرده‌اند در خانه اقوام خود اقامت کرده‌اند، همچنین 16 درصد نیز مراکز عمومی را به‌عنوان اقامتگاه خود انتخاب کرده و 6 درصد نیز در مراکز اقامتی و رفاهی و 6 درصد دیگر نیز در منازل و ویلاهای شخصی خود بیتوته کرده‌اند.

وی تأکید کرد: در شعاع 200 کیلومتری استان قم جمعیتی 20 میلیون نفری زندگی می‌کند که نشان از عمق و ظرفیت بزرگ مسافرپذیری شهر قم است، قم ازنظر مسافرپذیری در سطح کشور در رتبه هفتم قرارگرفته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم خاطرنشان کرد: 7.3 درصد کل سفرهای کشور در سال 96 در فصل بهار به مقصد استان قم بوده است، از بهار 91 تا 97 فقط در فصل بهار و ایام عید نوروز بالغ‌بر 12 میلیون مسافر به شهر قم سفرکرده است.

شاکر آرانی با اشاره به افزایش اقامتگاه شبانه مسافران در سطح بقاع متبرکه گفت: سال 96، 139 هزار نفر اقامت شبانه در قم کرده‌اند، تعداد اقامت مسافران نوروزی در سطح بقاع متبرکه هرسال بیشتر از گذشته شده است.

شاکری آرانی ابراز کرد: اقامتگاه‌های عمومی ما از 89 هزار نفر اقامت شب در سال 87 به 139 هزار نفر اقامت شب در سال 96 رسیده و بقاع متبرکه در سال‌های اخیر برای اقامت‌های شبانه چشمگیر بوده است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها