اقدامات اولیه برای لقاح مصنوعی «دلبر» انجام شد

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان با اشاره به اینکه کوشکی (یوز نر) نگه داری شده در پارک پردیسان همچنان امکان بارور کردن را دارد، از اقدامات اولیه برای انجام عمل لقاح مصنوعی بر روی دلبر (یوز ماده) خبر داد.

اقدامات اولیه برای لقاح مصنوعی «دلبر» انجام شد

ایمان معماریان دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان در خصوص آخرین وضعیت از سه یوز نگهداری شده در پارک پردیسان (دلبر، کوشکی و ایران) گفت: با کمک متخصصان آلمانی که به ایران سفر کرده بودند وضعیت این سه حیوان را مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار داشت: در قدم نخست کوشکی (یوز نر) بیهوش شده و از آن اسپرم گرفته شد، اسپرم‌های اخذ شده آنالیز شده و متوجه شدیم خوشبختانه با وجود اینکه این یوز به سن ده سالگی رسیده است، اما امکان بارور کردن را دارد.

وی افزود: اسپرم کوشکی پس از بررسی در بانک اسپرم ذخیره شد.

معماریان در ادامه تصریح کرد: دلبر ( یوز ماده ای که در کلینیک پارک پردیسان نگهداری می شود) بیهوش شد، و شرایط باوری آن مورد بررسی قرار گرفت چرا که پیش از این، این یوز یک سقط جنین داشته و دچار مشکلات رحمی شده بود.

وی افزود: ما فکر می‌کردیم با توجه به این سقط دلبر مشکلاتی داشته باشد و امکان باروری نداشته باشد به همین دلیل دلبر بیهوش شد و به انجام معاینات پرداختیم.

این دامپزشک با اشاره به اینکه آزمایش‌های هورمونی پیش از این به صورت غیرتهاجمی بر روی این یوز ماده انجام شد، گفت: و هورمون‌های وابسته به تولید مثل دلبر را در مدفوع آن بررسی کردیم، هر دو تخمدان دلبر هم فعال است و این مسئله خوشحال کننده است، چون خلاف آن چیزی که تصور می‌کردیم و رحم این حیوان سالم است.

معماریان خاطرنشان کرد: البته که رحم دلبر کاملا جوان و سالم نیست اما کماکان به عنوان یوزی که امکان باروری دارد شناخته می شود به همین دلیل ایمپلنت پروژسترون در بدن دلبر قرار داده شد.

این دامپزشک توضیح داد: متخصصین ایمپلنت پروژسترون را که یک ایمپلنت ضد بارداری است در بدن دلبر قرار دادند و بعد از ۶۵ روز می توانیم آن را از بدن این یوز خارج کنند و پس از آن با بررسی سیکل‌های این حیوان و تزریق برخی داروهای هورمونی به او به روش داخل گردن رحمی لقاح مصنوعی انجام می‌شود.

این دامپزشک خاطر نشان کرد: سعی ما این است با همکاری متخصصان با تجربه جهانی بتوانیم بهترین کار ممکن را برای این یوز انجام دهیم.

معماریان در خصوص آخرین وضعیت ایران دیگر یوز ماده‌ای که در پارک پردیسان نگه داری می‌شود نیز توضیح داد: از نظر رفتار تناسلی ایران به طور کامل بررسی شده و شرایط مناسبی دارد.

وی ادامه داد: این حیوان تازه به بلوغ رسیده می‌تواند به عنوان یک نمونه لقاح طبیعی شناخته شود و ما به دنبال معرفی آن به کوشکی (یوز نر ) هستیم تا امکان لقاح طبیعی را فراهم کنند.

منبع: فارس

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها