نوروز را کجا برویم؟

قزوین، شهری که از جاذبه‌هایش کمتر می‌دانیم/ از آبشار ورچر تا عمارت کلاه فرنگی

قزوین یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران است که کمتر کسی از جاذبه‌های این شهر خبر دارد.

قزوین، شهری که از جاذبه‌هایش کمتر می‌دانیم/ از آبشار ورچر تا عمارت کلاه فرنگی

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ، قزوین استان بزرگی است، دیدنی و جاذبه کم ندارد، شهری که در دروان صفوی مدتی هم پایتخت کشور بوده و آثار تاریخی در آن زیاد است. اگر گذرتان به این شهر افتاد دیدنی‌هایش را از خودتان دریغ نکنید و چند روزی برای تماشای این استان وقت بگذارید در ادامه سه منطقه گردشگری این شهر را به شما معرفی خواهیم کرد.

آبشار ورچر

شاید وجود آبشار در شهر کم آب قزوین برایتان عجیب باشد اما تا با چشم خود از نزدیک شاهد طبیعت زیبای این منطقه نباشید باور نمی‌کنید که آبشاری با ارتفاع 30 متر پنهان شده در میان صخره هایی عظیم در نزدیکی روستای رزجرد قرار گرفته است. دره‌ای زیبا که در قسمت پایین آبشار قرار دارد محل رویش درختان گوناگونی از جمله بید،سروکوهی،بادام وحشی و تمشک می باشد که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

کاخ چهلستون

شاید برایتان جالب باشد بدانید قزوین نیز چهلستونی مشهور دارد که تنها بنای باقی مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی روزگار شاه طهماسب محسوب می شود. عمارت باشکوهی در میان باغی زیبا، با دیوارهای منقش که هنر دست هنرمندان مکتب قزوین می باشد و به کلاه فرنگی نیز معروف است. در حال حاضر از ساختمان چهلستون قزوین به عنوان موزه خوشنویسی قزوین استفاده می شود که در آن بیش از دو هزار و دویست قطعه از مجموعه داران مختلف خریداری و در این موزه در معرض دید علاقمندانش قرار گرفته است.در این موزه علاوه بر آثار خوشنویسان قزوینی، قطعات نفیسی از هنرمندان برجسته ایران همچون: میر علی هروی، علیرضا عباسی، ترابا، محمد شفیع، میرزا غلامرضا اصفهانی و ... نگهداری می شود که بسیاری از قطعات در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد است. کهن‌ترین اثر خوشنویسی موجود در این موزه متعلق به دوره سلجوقی است که سوره مبارکه حمد به خط کوفی را به تصویر کشیده است.در مورد بنای موزه نیز می گویند شاه طهماسب در طی انتقال پایتخت از تبریز به قزوین دستور ساخت این مجموعه با شکوه را داده است و بنای آن را از روی نقشه یک معمار ترک با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته که دارای پنجره‌های چوبی بسیار ظریف و زیبا است تا جایی که برخی معتقدند بنای هشت بهشت اصفهان با نسخه برداری از این اثر ساخته شده است.

قلعه الموت، با عظمت و خوش آب و هوا

بر فراز کوهی بلند قلعه ای باشکوه قرار دارد که موقعیت قرار گرفتن و نحوه طراحی و ساخت دیوارها، آن را در مقابل حملات و هجوم دشمنان غیرقابل نفوذ کرده بود. سیستم شگفت انگیز آب رسانی این قلعه نیز از دیگر شاخصه های جالب آن است. که هرساله گردشگران بسیاری را بسوی خود جلب می کند؛ حوضی در دل سنگ که هیچ گاه ازآب خالی نشده است و حتی اگر آب آن را کاملا خالی کنیم مجددا از آب پر می شود. این قلعه قدیمی با سکونت حسن صباح و به عنوان پایگاهی برای تبلیغ و ترویج فرقه اسماعیلیه "قلعه حسن صباح" نیز نام گرفته است. در راه رسیدن به قلعه نیز می توانید از مناظر و زیبا و بدیع آن لذت ببرید. دسترسی: جهت دسترسی، از تهران در مسیر اتوبان تهران-قزوین حرکت نموده و در انتهای اتوبان و چند کیلومتر قبل از قزوین ( 2 کیلومتر بعد از عوارضی قزوین ) مسیر فرعی سمت راست اتوبان که با تابلو "الموت" نشان داده شده است را ادامه دهید. پس از طی مسافت تقریبی40 کیلومتر، به رجایی دشت می‌رسید،با طی مسافت تقریبی 50 کیلومتر و گذشتن از "دیکین"،"معلم کلایه" و "شهرک" به روستای "شترخان" خواهید رسید. بلافاصله بعد از عبور از روستای شتر خان وارد مسیر فرعی سمت چپ شده و با طی مسافت تقریبی 9 کیلومتر به روستای "گازرخان" میرسید.قلعه در مجاورت این روستا واقع شده است.

منبع: اقتباسی

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها