نوروز را کجا برویم؟

گشت و گذار در گیلان سرسبز

همانطور که استان مازندران، مقصد مناسبی برای سفرهای نوروزیست گیلان هم کم مسافر ندارد.

گشت و گذار در گیلان سرسبز

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ، زیبایی‌های گیلان کم نیستند و دیدنی کم ندارند. اگر طالب تماشای این سبزی‌ها در ایام نوروز هستید، با گزارش گردشگری نوروزی ما همراه شوید و با سه مکان طبیعی این شهر آشنا شوید.

چمخاله را فراموش نکنید

چاف و چمخاله، منطقه ای ساحلی بسیار زیبا و منحصر به فرد در استان گیلان است که این منطقه در حدود 10 کیلومتری شرق لنگرود 20 کیلومتری شرق لاهیجان و 39 کیلومتری غرب رودسر قرار دارد. این منطقه زیبا، نزدیکترین ساحل به لنگرود بوده و یکی از نقاط توریستی گیلان به شمار می آید. اکثر ساکنان چمخاله از لک های جلالوند و جاف استان کرمانشاه می باشند که گویش آنان لکی است. شغل اصلی مردم این شهر کشاورزی و صیادی است و محصول کشاورزی این منطقه برنج و هندوانه است. از مهم ترین ویژگی های شهر توریستی چاف و چمخاله ، استقرار بخش اعظم اراضی آن در کناره ساحل دریاست که بدان جلوه ای خاص و بدیع داده است. این شهر از دیر باز مورد استفاده و توجه گردشگران قرار داشته و بعد از شهرستان انزلی دومین قطب توریستی و ساحل فعال در خطه گیلان به شمار می رفته است. ساحل چمخاله یکی از زیباترین و مجهزترین و همچنین کم خطرترین ساحل‌های موجود در کشور است که در سال 1390 نیز از جانب وزارت کشور به عنوان بهترین ساحل استان انتخاب گردید. این ساحل یکی از سواحل قدیمی و زیبای منطقه است که قبل از انقلاب 1357 دارای پلاژها و ویلاهای بسیار زیبا و جالبی بوده که پس از انقلاب به تدریج از رونق آن کاسته شد.

دیلمان، مرتفع و خوش آب و هوا

مناظر زیبای دیلمان، هر گردشگری را وسوسه می کند که حتی یکبار به اینجا بیاید. روستاهای بسیاری در نزدیکی دیلمان است که هر کدام جاذبه های گردشگری خاص خود را دارد. روستاهای پیرکوه، اروشکی، کوه پس، لور، اسیابر، گولک، میکال، اسپیلی، عین شیخ، ملومه، نوروزمحله، قشلاق روستا، کشتی گیرچاک، خرم رود، سیاه خانی، لیه، رزدرود، دیارجان، تکام، علی وا، گیسل، میان مرز، نیاول، تنگ رود، رزدره، سیاه کاربن، عاشورآباد، بندبن، پش سفلی، ایشکوبالا، باباولی، لنگل، چشناسر، تاریک دره، پش علیا، زین پشته، ایشکوپائین، طالشکوه، ازارستانک، اسطلخ کیان، اسیابرک، پله شاه، درویش خانی، سیوسرک، خاک شور، پیلبور، لوار، تلومخانی، صوفیان سر، لیسانه، سنگ بن، کلاچخانی، لیه چاک، ابی نام، لارخانی، دودران، شادملک بره، میاندشت از آبادی ها هستند که طبیعتی بکر و دیدنی دارند. مکان های دیدنی چون حمام دیلمان، امامزاده تورار (ع)، قلعه و برج گرماور در دیلمان است.

سقالکسار دیدنی و پاک

برای دیدن یکی از دریاچه های زیبای ایران باید به روستای سقالکسار برویم؛ روستایی در 15 کیلومتری جنوب رشت که مردمی خونگرم و مهمان نواز دارد. مردمی که به دامپروری، زراعت برنج و پرورش ماهی مشغولند و در محیطی باصفا زندگی می کنند. در کنار این روستا، سد خاکی سقالکسار، دریاچه ای در منطقه جنگلی به وجود آورده است که گردشگران را از دور و نزدیک به سوی خود می کشاند. ارتفاع دریاچه از سطح دریا 64 متر است که با طولی در حدود 600 و عرض 500 متر در این منطقه خودنمایی می کند. آب این دریاچه از بارش ها و چشمه های اطراف تامین می شود. وجود این گوهر ناب در اینجا باعث شده تا امکاناتی هم در اطراف آن شکل بگیرند و مردم برای گذران ساعاتی خوش راه شان را به سوی دریاچه سقالکسار کج کنند. به دلیل توجه مردم بومی به نظافت دریاچه، و محیط اطراف آن، در اینجا زباله ها آن قدر به چشم نمی آیند. برای همین است که اینجا را پاک ترین دریاچه ایران می خوانند. البته رسم جالبی هم در این دریاچه هست که موجب این نظافت می شود؛ به هنگام ورود، به شما کیسه ای برای جمع آوری زباله می دهند که اگر این کار را انجام دهید، دو سوم ورودی را به شما باز می گردانند. شنیده ها حاکی از این است که این رسم رو به کمرنگ شدن می رود و دیگر طرفداران پیشین را ندارد.

منبع: اقتباسی

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها