گشت و گذار در استان البرز/ از کاخ شمس تا آبشار ارنگه

البرز این شهر تازه استان شده، جاذبه گردشگری کم ندارد. کوچک است اما پر است از جاذبه طبیعی.

گشت و گذار در استان البرز/ از کاخ شمس تا آبشار ارنگه

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ، اگر سری به پایتخت بزنید، خودتان را از زیبایی‌های استان البرز محروم نکنید. از روستای خور گرفته تا آبشار ارنگه.

خور سرسبز

«روستای خور» در دامنه غربی قله گندم چال، درست در شمالِ غرب تهران واقع شده که عنوان یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی را از آن خود کرده است. این منطقه با داشتن طبیعتی منحصر به‌ فرد و مناطق دیدنی همچون قله‌ها، دره‌های سرسبز و پیچ‌درپیچ و باغ‌های زیبا، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای فرار از عصر ماشینی به شمار می‌آید.

آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه یکی از آبشارهای استان البرز است که در کیلومتر ۱۷ جاده کرج- چالوس و در نزدیکی روستای ارنگه و بالادست رودخانه ارنگه واقع شده است. ارتفاع آبشار هفت چشمه در حدود ۹۰ متر است. مسیر دسترسی به این آبشار از میان سنگ ها و صخره‌ها عبور می کند و همین امر بازدید از آبشار را در فصول بارندگی با مشکل مواجه می سازد. در این مسیر آبشارهای کوچکی وجود دارند که ارتفاع آن ها به ۵ متر می رسد و با نام «هفت چشمه» خوانده می شوند.

غار یخ مراد


غار یخ مراد در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس می‌باشد.این غار در محدوده استان البرز و از جاذبه های طبیعی استان البرز می‌باشد . دریچهٔ ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع شده‌است و مسیر غار عموماً شیب دار و رو به پایین می‌باشد که نهایتاً با رسیدن به اعماق کوه، با چشمه‌های یخ زده در کف زمین و استالاکتیتهای اسفنجی غار مواجه می‌شوید.

کاخ شمس

کاخ مروارید نام یک بنا از زمان پهلوی است که در مهرشهر منطقه ۱۲ شهرداری کرج قرار دارد. این بنا توسط وسلی پیترز و بنیاد فرانک لوید رایت به مبلغ یک میلیون دلار طراحی و ساخته شد. این کاخ اکنون در وضعیت بدی قرار دارد. پیش از دهه ۴۰ شمسی این منطقه از چند روستا از جمله حسین‌آباد افشار تشکیل شده بود. شمس پهلوی خواهر محمد رضا پهلوی شاه سابق ایران به دلیل بیماری آسم این منطقه را برای زندگی انتخاب کرد و کاخ مروارید محل زندگی او به دست بنیاد فرانک لوید رایت طراحی و ساخته شد. این کاخ در زمینی به گستردگی ۱۱۱ هکتار با ۲۵۰۰ متر زیربنا میان سال‌های ۴۷-۱۳۴۵ در مهرشهر کرج، ارم برای اقامت شمس پهلوی ساخته شد. سازهٔ اصلی و طرح کاخ به ریخت یک سفره‌ماهی است که صدفی را دربرگرفته است. همه فضاهای معماری در زیر سقفی با فرم حلزونی و با نورگیرهای گوناگون و به‌شکل دانه‌های مروارید اجرا شده است.

منبع: خبرفوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها