گشت و گذار در قم، شهر زیارتی و سیاحتی

قم شهر کوچکی است، اما جاذبه برای دیدن و گردش کردن کم ندارد.

گشت و گذار در قم، شهر زیارتی و سیاحتی

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ، قم شهر کوچک همسایه تهران ، جاذبه برای دیدن و گردش کردن کم ندارد، اگر در ایام نوروز گذرتان به این شهر افتاد، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر را برای دیدن فراموش نکنید.

15 سال از زندگی ملاصدرا

خانه‌ تاریخی ملاصدرا که در انتهای بافت قدیمی روستای کهک، در جنوب استان قم واقع گردیده و در زمان صفویه ساخته شده، یکی از بهترین جاهای دیدنی قم است. این خانه متعلق به محمد بن ابراهیم یحیی شیراز ی ملقب به صدرالمتالهین و معروف به ملاصدرا از مشهورترین و بزرگترین فلاسفه و حکمای اسلامی و ایرانی در سده‌ یازدهم هجری قمری است. ملاصدرا پس از اتمام تحصیلات عرفانی و فلسفی خود به مدت ۱۵ سال در این مکان زندگی کرد. در ساخت این بنا از مصالحی نظیر گل، خشت خام، تیرهای چوبی و گچ استفاده شده است. خانه‌ای زیبا با سقف گنبدی شکل که دارای گچ‌بری‌های ساده است و نور از طریق شیشه‌های رنگی به داخل آن راه می‌یابد. فضایی دلنشین و قدیمی که روح را به پرواز در می‌آورد.

خانه‌ای به قدمت دوران قاجار

خانه‌ی یزدان پناه از بناهای قدیمی و تاریخی شهر قم است که قدمت آن حدود ۱۲۰ سال پیش، یعنی به اواخر دوره‌ قاجار و اوایل دوره‌ پهلوی می‌رسد و در محله‌های باغ پنبه‌ قم واقع شده است. این بنا دارای ۱۰ اتاق بوده که ۳ اتاقِ آن، در گذشته به همسایه‌ مجاور واگذار گردیده است. برای ورود به بخش اندرونی خانه باید از راهروهای پر پیچ و خم به نام دالان عبور کرد. اتاق‌های خانه نیز با ارتفاع‌های مختلف و میزان نورگیری متفاوت برای استفاده در فصل‌های مختلف ساخته شده است. این خانه‌ قدیمی که تا سال‌های اخیر نیز کاربری مسکونی داشته، مدتی به موزه‌ صنایع دستی شهر قم تبدیل گردید و در حال حاضر نیز به بخش خصوصی واگذار و تبدیل به یک رستوران سنتی شده است. تجربه‌ صرف غذا در این رستوران با بنای حقیقتاً تاریخی، تجربه‌ جالبی خواهد بود که قطعاً ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

خانه حاج علی خان زند

«خانه حاج علی خان زند» یکی از مکانهای تاریخی شهر قم است که مربوط به اواخر دوران حکومت قاجاریان بوده و دارای قدمتی بالغ بر ۱۳۰ سال است. این عمارت از سه بخش شاه نشین تابستانی با بادگیر منفرد، شاه نشین زمستانی و بخش خدمتکاران تشکیل شده است.

روستای بهشتی

روستای فردو در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی کهک و ۴۷ کیلومتری جنوب شهر قم قرار دارد. نام روستای فردو برگرفته از کلمه فردوس به معنای بهشت است. آبشار زیبای در دامنه‌های کوه برف از زیبایی های این بخش هستند. این روستای ناشناخته در سال ۲۰۰۹ به شهرتی جهانی دست یافت.

منبع: خبرفوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها