روشهای درمان اعتیاد به پورنوگرافی/ چگونه مشاهده‌ فیلم پورن موجب اعتیاد جنسی می‌شود؟

در مواجهه با فردي كه به كرات از ابزارهاي پورن استفاده مي‌كند چه كودك، چه نوجوان يا همسر، مهم است که انگيزه فرد از تمايل به پورنو را بدانيم

روشهای درمان اعتیاد به پورنوگرافی/ چگونه مشاهده‌ فیلم پورن موجب اعتیاد جنسی می‌شود؟

اعتیاد به پورنوگرافی یا اعتیاد به پورن، یک مدل از اعتیاد به رفتارهای اجباری جنسی با استفاده از فیلم‌ها و تصاویر هیجان‌انگیز جنسی است که آثار فیزیکی، ذهنی، اجتماعی و اقتصادی آن می‌تواند همچنان دنبال گردد.

برای اغلب معتادین جنسی تركیبی از پورنوگرافی و خود ارضایی اساس اعتیاد آنها را تشكیل می‌دهد. بسیاری از معتادین برای آزادی از این تركیب با مشكلات بزرگی مواجه می‌شوند. پورنوگرافی به همراه تخیلات، دنیایی غیر واقعی برای شخص معتاد به وجود می‌آورد كه در سرتاسر دوران نوجوانی و بقیه مراحل رشد همراه او می‌ماند. همچنین این عمل برای آنها یك رابطه جنسی غیر واقعی به وجود می‌آورد كه باعث می‌شود تا از لحاظ جنسی و احساسی به استقلال برسند و قبل از اینكه به طور واقعی با یك شخص واقعی ارتباط جنسی داشته باشند، صدها بار این رابطه را به صورت غیر واقعی برقرار كرده اند.

درمان اعتیاد به پورنوگرافی

دكتر فاطمه رنجبر(روانپزشك) معتقد است که در مواجهه با فردي كه به كرات از ابزارهاي پورن استفاده مي‌كند چه كودك، چه نوجوان يا همسر، مهم است که انگيزه فرد از تمايل به پورن را بدانيم؛ مثلا در مواردي كه فرد متاهل است آيا صرفا يك كنجكاوي او را به ديدن پورنو مي‌كشاند؟ آيا در روابط جنسي با همسرش دچار مشكل است؟ ‌آيا مشكلات روزمره زندگي خانوادگي باعث كاهش روابط عاطفي او با همسرش شده و درنتيجه جذابيت‌هاي جنسي همسرش مثل سابق باعث ارضاي او نمي‌شود؟

به نقل از برترینها از دکتر رنجبر به هر حال يك گفت‌وگوي صريح و بي‌پرده بين همسران درگير در اين مساله مي‌تواند به شناسايي انگيزه‌ها و رفع مشكل كمك كند. در نهايت كمك گرفتن از يك متخصص در امور روابط جنسي يا سكس‌تراپيست مي‌تواند راه‌حل باشد.

علاوه بر این، روشهای زیر هم می‌توانند برای درمان این مشکل مفید باشند:

- انـگـيـزه‌هاي همسرتان را بشناسيد. چرا او سراغ چنين رفتاري رفته است؟ آيا اختلافات شديد شما باعث اين گرايش شده يا او كاملا ناآگاهانه وارد اين جريان شده است؟ شما پيش از آنكه براي ترك عادت همسرتان كاري كنيد، بايد از دليل رو آوردن به اين جریان باخبر شويد و آن را از ميان‌ برداريد.

- بعد از علت‌يابي، نوبت به شـنـاسايي تقويت‌كننده‌ها مي‌‌رسد. عواملي كه رفتار او را تقويت‌كرده‌ بشناسيد. آيا دوستي با افرادي با همين تمايلات، سپري كردن زمان زيادي در تنهايي و بيكاري او را به چنين دامي انداخته است؟

- براي اينكه به همسرتان(یا هر فرد مبتلایی) در ترك اين وابستگي كمك كنيد بايد عوامل تخفيف‌دهنده اين رفتار را بشناسيد. بودن در جمع‌هاي خانوادگي، اشتغال به كار، تقويت رابطه ميان شما به عنوان يك زوج و بسياري از راه‌هاي ديگر مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند.

- اين شما هستيد كه مي‌توانيد انگيزه دروني او را براي ترك اين رفتار بيشتر كنيد. بهبود روابط خانوادگي، پيشرفت در مسائل كاري و در نظر گرفتن پاداش براي ترك اين رفتار، مي‌تواند تمايل او را به كنار گذاشتن اين عادت افزايش دهد. پس يك‌بار اين دلايل تقويت‌كننده را همراه با او مرور كنيد.

- او را با پيامد اعتيادش آشنا كنيد. به او گوشزد كنيد در صورت ادامه اين رفتار او را ترك خواهيد كرد و زندگي‌اش از هم خواهد پاشيد؛ البته قبل از آنكه چنين ادعايي را مطرح كنيد، مطمئن شويد مي‌توانيد پاي حرف‌هاي‌تان بايستيد. در صورتي كه همسرتان با تكرار عادتش تغييري در رفتار شما نبيند، ديگر روي تهديد‌هاي‌تان حساب نمي‌كند. اگر با وجود هر اتفاقي قصد يا امكان ترك كردن او را نداريد، با تهديدهاي تو خالي كار را خراب‌تر نكنيد.

- به ريسمان مذهب چنگ بزنيد. در نهايت شايد هيچ‌چيز به اندازه اعتقاد به ارزش‌هاي اخلاقي و مذهبي در جلوگيري از گرايش افراد به پورن موثر نباشد. بالا بردن ارزش‌هاي اخلاقي و گرايش‌های مذهبي در خانواده‌ها و جامعه قطعا مهم‌ترين عامل در پيشگيري يا توقف استفاده از ابزارهاي پورن است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • امیر
    0

    درسته خدا کمکشون کنه

  • ناشناس
    0

    سلام . واقعا ممنون از اینکه در مورد مسائل مختلف مطلب می‌نویسید . من خودم تقریبا از سن ۱۵ سالگی فیلم پورن نگاه میکردم . برام تصاویر این فیلمها خیلی خیلی دیگه عادی شده بود و همیشه توی اینترنت دنبال رفتارهای پرخطر توی فیلم های پورن میگشتم . هر روز یه موضوع جدید میخواستم و کمتر از دو سه روز دیگه اون رفتارها برام عادی میشد . تا ازدواج کردم . ازدواج اولم بخاطر زیاده خواهی من از رابطه باعث پرخاشگری من شد . توری که اگه دیر به خواستم می‌رسیدم با همسرم در گیر میشدم و زمانهای که اون عادت ماهانه داشت مجبور بودم خود ارضایی کنم . بعد از یه مدت دیگه همسرم به چشمم نمی یومد و من همچنان خود ارضای میکردم . تا سردی تمام وجود دو طرفمون رو برای ادامه زندگی گرفت . با ازدواج دومم سعی کردم رفتارهای قبل خودمو نداشته باشم ولی با نگاه کردن به فیلم دوباره مشکل به وجود اومد . تا یکی از پست های تلگرام شما رو خوندم در مورد مشکلاتی که فیلمهای پورن برای رابطه بوجود میاره . الان تقریبا دو ماهی هست که دیگه فیلم نگاه نمیکنم . و تونستم همسرمو توی رابطه راضی نگه دارم و به یک زمان بندی خوب برای رابطه با همسرم برسم . اون زمان که فیلم نگاه میکردم توی دو تا سه هفته فقط یک بار با همسرم رابطه برقرار میکردم و بیشتر سعی میکردم خود ارضای کنم .

  • مصطفی رضی پور
    0

    سلام دوستان فقط وفقط با نماز اول وقت میتوان بااین عمل زشت کنار آمد من خودم گرفتار این دام بودم ولی الان به لطف پروردگارم ۴ماه است پاکم۰

  • نازگل
    0

    سلام متنتون خوندم عالی بود منم ازدواج اولم بخاطر اعتیاد شوهرم به فیلمهای پورن ناموفق بود و طلاق گرفتم بعداز۳ماه از طلاقم مجدد ازدواج کردم چندماهه اول همه چی عالی بود باردار شدم تا اینکه همسرم گوشی اندروید خرید و وارد فضای مجازی شد و چندبار پیش خودش دیدم ک فیلم پورن داره توگوشیش اعتماد ازدست رفتهمش جستجو توگوشیش همش شک اختلاف افسردگی خودم چندسری خواستم خودکشی کنم چون راه برگشتی ندارم من واقعا از این فیلمها متنفرم .......

  • حسین
    0

    به خانم دکتر میگویم : نیازی نیست انگیزه فرد معتاد را پیدا کنی ! اگه جوونها راحت بتونند نیاز جنسیشون را ارضا کنند و همچنین آموزشهای جنسی مناسب و به موقع ببینند دیگه ( و با توجه به اعتقادات مذهبی اکثر ایرانیها) هرگز دنبال دیدن فیلم پورن نخواهند رفت خانه از پایبست ویران است خواجه در بند نقش ایوانست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها