به بهانه اعلام کاندیداتوری کسی که به تحریم ایران رای منفی داد؛/تکرار/

سناتور پیری را که جدی‌ترین رقیب انتخاباتی ترامپ است، بشناسید/ دیدگاه برنی سندرز در مورد ایران چیست؟

برنی سندرز یکی از طرفداران مذاکره و مصالحه با ایران است. سندرز تنها سناتوری بود که در دوران ریاست جمهوری اوباما به طرح کنگره و سنا مبنی بر تحریم ایران رای منفی داد.

سناتور پیری را که جدی‌ترین رقیب انتخاباتی ترامپ است، بشناسید/ دیدگاه برنی سندرز در مورد ایران چیست؟

برنی سندرز، سناتور آمریکایی نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 اعلام کرد. او در رقابت‌های مقدماتی و درون حزبی دموکرات‌‌ها شرکت خواهد کرد. سندرز در انتخابات 2016 هم شرکت کرد اما در انتخابات داخلی حزب دموکرات از هیلاری کلینتون شکست خورد و نتوانست به مرحله‌ی نهایی برسد.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اگر سندرز به جای کلینتون به رقابت با ترامپ می‌پرداخت بدون شک بر او پیروز می‌شد. چرا که مشی سوسیالیستی سندرز به شدت در بین جوانان نفوذ کرده و طرفدار زیادی داشته است.

در این حین، بسیاری گمان دارند که سندرز بهترین گزینه‌ی دموکراتها برای مقابله با ترامپ در انتخابات 2020 است. محبوبیت پیرمرد چپ گرای آمریکایی در طول این سه سال بسیار زیاد شده است و طبق نظرسنجی‌ها او اکنون محبوب ترین دموکرات است.

رقیب احتمالی ترامپ کیست؟

برنی سندرز سناتور ایالت ورمانت در سنای ایالات متحده آمریکا است که برای نخستین‌بار در 3 ژانویه 2007 به عضویت این مجلس درآمد. وی تا تاریخ 3 ژانویه 2019 در این مجلس خواهد بود.

برنی سندرز در سال 1941 در محله بروکلین نیویورک در خانواده‌ای یهودی متولد شد، پدرش از یهودیان مهاجر لهستانی و مادرش اهل نیویورک بود. سندرز در مدرسه عبری نیویورک تحصیل کرد و تحصیلاتش را در دانشگاه شیکاگو تکمیل نمود. او در سال 1964 با همسر اولش ازدواج کرد.

سندرز حرفهٔ سیاسی خود را در 1971 به عنوان عضوی از حزب اتحادیه آزادی که منشأ آن جنبش ضد جنگ و حزب خلق بود شروع کرد. او در سال‌های 1972 و 1974 برای فرمانداری ورمانت و در 1972 و 1976 برای سناتوری ایالات متحده رقابت کرد. در انتخابات 1974 سنا او پس از پاتریک لیهی دادستان کل 33 سالهٔ شهرستان چیتندن و دیک ملری نمایندهٔ جمهوریخواه مجلس نمایندگان از ورمانت سوم شد.

سندرز در سال 1980 به شهرداری برلینگتون، ورمانت، پرجمعیت‌ترین شهر این ایالت، برگزیده شد. سندرز در دوران شهرداری خود را سوسیالیست خواند و در مطبوعات نیز چنین توصیف می‌شد. در دوران قدرتش در شهرداری برلینگتون مشی سوسیالیستی خود را ادامه داد و به خصوص بر روی شعارهای برابری اقتصادی و اجتماعی تاکید بسیار می‌کرد.

در ۱۹۹۰ او به نمایندگی حوزه انتخابیه کلی ورمانت در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا برگزیده شد. واشینگتن پست پیروزی او را به عنوان نخستین راهیابی یک سوسیالیست به مجلس نمایندگان توصیف کرد. سندرز تا زمان انتخاب سنا در سال 2007 در مجلس نمایندگان فعالیت کرد. او در سال 2007 در انتخابات سنا شرکت کرد و وارد مجلس سنا شد.

جمع کاسترو و لوترکینگ؛ مواضع سیاسی و اقتصادی سندرز

نابرابری شعار اصلی تزهای اقتصادی سندرز است. برنی سندرز بارها از نظام تبعیضی آمریکا انتقاد کرده و معتقد است از طریق سیستم سوسیالیستی تا حد زیادی این تبعیض اقتصادی و اجتماعی قابل رفع است. طبق گزارش بی بی سی نحوه برخورد او با نابرابری متفاوت است. در نگاه سندرز مردم آمریکا از نابرابری به ستوه آمده‌اند. اقتصاد آمریکا برای کاهش نابرابری نیازمند تغییراتی اساسی است و ادامه حرکت در مسیر فعلی و اصلاحات حداقلی کمکی به حل مسئله نخواهد کرد.

وی به صراحت از لزوم تغییرات اساسی در مورد برابری دستمزدها، تأمین آموزش و بهداشت رایگان، افزایش مالیات ثروتمندان و مبارزه با تبعیض‌های نژادی و جنسیتی در ایالات متحده سخن می‌گوید. سندرز معتقد است برای مهاجرین تازه باید مسیری به سوی تابعیت ایجاد شود. او به طرح اصلاح جامع مهاجرتی در سال ۲۰۱۳ رای موافق داد. او گفت برای من خیلی معنی نمی‌دهند هزاران کارگر خارجی را به این کشور بیاوریم تا با حداقل دستمزد کار کنند و با بچه‌های آمریکایی رقابت کنند.

آمریکا از ایران معذرت بخواهد؛ مواضع سندرز درباره ایران چگونه است؟

برنی سندرز یکی از طرفداران مذاکره و مصالحه با ایران است. سندرز تنها سناتوری بود که در دوران ریاست جمهوری اوباما به طرح کنگره و سنا مبنی بر تحریم ایران رای منفی داد. سناتور مسن آمریکا بارها از دخالتهای آمریکا در امور ایران انتقاد کرده و یک بار از مقامات آمریکا خواست بابت کودتای 1332 علیه دولت مصدق از مردم ایران معذرت بخواهند.

به گزارش المانیتور سندرز بهترین گزینه برای جامعه ایرانی-آمریکایی و به طور کلی جامعه مهاجران است. المانیتور در گزارش خود نوشت:" سندرز موضع بسیار بهتری نسبت به ایران دارد. او میل کمتری به جنگ طلبی دارد. او 40 سال گذشته را صرف مبارزه برای آزادی و عدالت کرده است. فردی با چنین بینشی می تواند منافع جمعیت مهاجران را حفظ کند. این بینش است که علاقه ایرانیان را جلب کرده و آن ها را به سوی سندرز متمایل می کند."

اکنون باید صبر کرد و دید که سندرز واقعا از پس ترامپ در انتخابات 2020 برمی‌آید یا نه؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • رضا
    0

    مگه نه اینکه ترامپ هم قبل از رییس جمهور شدن و در تبلیغاتش ضد تحریم و جنگ با ایران حرف میزد.پس کو؟!! اینا همه آمریکایی هستن و فقط روش مداخلشون فرق میکنه.یکی عقل نداره مثل ترامپ.یکی هم مثل این با نرمی وارد میشه

    نظرات شما -
    • ساواش
      0

      ب قیافش نگاه نکنین. اینها خیلی زرنگتر از این حرفها هستن. فقط زوم کردن ب ایران. هر کی از اسب بفته از اصل نمیفته. ما همه مال این خاکیم

  • Omid
    0

    حالا که رئیس جمهور یه کشور دیگه اینقدر میتونه رو اقتصاد داغون ما تاثیر داشته باشه خدا کنه سندرز بشه رئیس جمهور آمریکا

  • صالح
    0

    گفتهایش قشنگ است اوباما هم می خواست تغیرانجام بدهدولی نتوانست هرکسی واردکاخ سفیدمی شودیعنی یک کانال بیشتربرای حرکت نیست واومجبور می شودانجام بدهدواگرانجام ندهدمثل کندی ترور می شودوقاتلش تا حالا معلوم نیست

  • علی سلیمی
    0

    به نظر من این مشکلات ما بخش عمدش مربوط به دولت خودمون و تنها درصد کمی از مشکلاتمون مربوط به آمریکاس حالا ربطی هم نداره چه رئیس جمهور سندرز باشه یا ترامپ ما باید در مورد دولت خودمون نظر بدیم کسی در مورد کشور دیگه نظر میده و اون کشور و تحلیل میکنه که کشوره خودش مشکلی نداشته باشه

  • توفیق
    0

    اینها قوانینشان مثل ایران بعد از اشخاص دفن نمیشوند. بلکه هرکس که باشد باید بر همون ریل و قانون حرکت کند... مخلص کلام. سگ زرد برادر شغال است

  • عباس
    0

    سندرز خوب یا بد خدا میداند. ما مدیریت مان مشکل دارد البته اقتصادی.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ببین چقدر بدبختیم که منتظریم ببینیم ریس جمهور امریکا چه کسی انتخاب میشود

  • کامران
    0

    فساد در نظام جمهوری اسلامی نهادینه شده و از مسولین تا مردم گسترش پیدا کرده،به جرات میشه گفت انجام اعمال ضد قانون بالقوه در بیشتر ایرانیها و مخصوصا مسولین وجود داره و در این چهل سال و مخصوصا در دهه اخیر افزایش چشمگیر داشته. تمام بدبختی ایران هم همینه،هر کسی فقط بدنبال منافع خودشه، مشکل این مملکت فقط به دست خود مردم حل میشه.حالا میخواد ترامپ باشه یا دیگری.

  • عیدمحمدعرب
    0

    بزک نمیربهارمیاد،کمپزه باخیارمیاد تااونموقعه بااین اقتصادوگرانی هفت تاکفن پوسوندیم

  • نیکنهاد
    0

    سلام به خوانندگان هر کسی در هر کشوری رئیس جمهور شود نسبت به همان کشور متعهد است تا برابر قانون و منافعش عمل نماید ما برای ساخته شدن ایران راهی جز توجه به قانون کشورمان و عملی کردن رهنمود های رهبر عزیز راهی نداریم. آیا انشاءالله روزی آقا عج ظهور فرمایند ما نگاه می کنم چه کسی رئس جمهور کدام کشور شده؟ و یا کدام کشور در باره ما چه فکری می کند؟ یا نه چشمان خود را می دوزیم به لبان مبارکشان تا چه می فرمایند. پس بیاییم امروز اطاعت از ولی امر مسلمین کنیم تا کشورمان آباد گردد و دنیا و آخرت ما نیز آباتر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها