عضو جامعه روحانیت مبارز: حوزه رادیو و تلویزیون باید از انحصار خارج شود

یک عضو جامعه روحانیت مبارز می‎گوید: در چهل سالگی انقلاب، به استقلال سیاسی رسیده‎ایم، اما هنوز به استقلال اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی نرسیده‌ایم.

عضو جامعه روحانیت مبارز: حوزه رادیو و تلویزیون باید از انحصار خارج شود

مقام معظم رهبری دو روز بعد از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با صدور بیانیه‎ای با عنوان «گام دوم» خطاب به ملت ایران گفتند: «انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ تصحیح خطاهای خویش است، اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حساسیت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف‌های بی‌عمل می‌شمارد، اما به هیچ بهانه‌ای از ارزش‌هایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریه‌ نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند.»

سیدرضا اکرمی، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و عضو جامعه روحانیت مبارز درباره اشاره رهبری به اصلاح‎پذیری و تصحیح خطاهای گذشته می‎گوید: ما در قرآن مجید دو واژه «محکمات» و «متشابهات» داریم که محکمات یعنی اصول ثابت و تغییرناپذیر؛ مانند وقتی که ما در انقلاب از استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، «نه شرقی و نه غربی» و... صحبت می‎کنیم. این‎ها اصول ثابت هستند و مانند اصول دین تغییر نمی‎کنند. اما بعضی از مسائل هستند که قابل تغییرند.
اکرمی در ادامه می‎گوید: در حال حاضر ما در چهل سالگی انقلاب، به استقلال سیاسی رسیده‎ایم اما به استقلال اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی نرسیده ایم. باید بگوییم تصمیم‎گیری در بعضی حوزه‎ها تغییرپذیر هستند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز بیان می‎کند که اصل 43 و 44 قانون اساسی در رابطه با اقتصاد است. در این اصول اول بخش دولتی و به ترتیب بخش‎های تعاونی و خصوصی آمده‎ است اما تجربه چهل‌ساله انقلاب به ما آموخته است که اول باید بگوییم بخش خصوصی، سپس تعاونی و در آخر هم بخش دولتی فعال باشند.

او همچنین معتقد است ما تا به امروز فکر می‎کردیم صداوسیما باید یک واحدی باشد، اما همان‌طور که علاوه بر دانشگاه‎های دولتی، دانشگاه آزاد نیز وجود دارد، در بخش صداوسیما هم می‎توانیم چند صدایی باشیم و این عرصه از انحصار خارج شود.

در اصل 43 قانون اساسی اعلام شده برأی تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‌کن ‌کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس 9 ضابطه استوار می‌شود

اصل 44 قانون اساسی نیز می‎گوید: «نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‌ریزی منظم و صحیح استوار است. بخش دولتی شامل کلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانکداری، بیمه، تأمین نیرو، سدها و شبکه‌های بزرگ آبرسانی، رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی، کشتیرانی، راه و راه‌آهن و مانند این‌ها است که به‌صورت مالکیت عمومی و در اختیار دولت است. بخش خصوصی شامل آن قسمت از کشاورزی، دامداری، صنعت، تجارت و خدمات می‌شود که مکمل فعالیت‌های اقتصادی دولتی و تعاونی است. مالکیت در این سه بخش تا جایی که با اصول دیگر این فصل مطابق باشد و از محدوده قوانین اسلام خارج نشود و موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور گردد و مایه زیان جامعه نشود، مورد حمایت قانونی جمهوری اسلامی است. تفصیل ضوابط و قلمرو و شرایط هر سه بخش را قانون معین می‌کند.»

گفتنی است در سال 84 با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی رهبر معظم انقلاب، زمینه واگذاری بخش زیادی از موارد دولتی شمرده شده در این اصل، به بخش خصوصی فراهم شد؛ اما تا کنون صداوسیما به استناد همین اصل مانع شکست انحصار خود شده است.

منبع: ایرنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها