خانواده و ازدواج از منظر رهبر معظم انقلاب

آنچه در این مطلب آمده بیانات زیبا و آموزنده‌ رهبر معظم انقلاب پیرامون ازدواج است.

خانواده و ازدواج از منظر رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب فرمودند: اسرافکاری و زیاده روی و... این کار‌ها را نکنید، به مصلحت نیست. شارع مقدّس هم راضی نیست. شما هم یک زحمت بیخودی به خودت می‌دهی. عوض این همه خرج کردن، یک دهمش را به یک مستحقی بده، یک عالم ثواب ببر. مگر دیوانه‌اند این‌هایی که اینهمه خرج می‌کنند بدون ثواب، بدون اَجر، بدون رضای الهی. حتّی بدون رضای مردم. مردم همه راضی نمی‌شوند از آدم... خدا را راضی کنید.

اگر چنانچه در میهمانیها، در فلان هتل ریخت و پاش کنید، میوه نوبر بیاورید و... آیا میهمانی شما سر و صورت و رونقی پیدا می‌کند؟ البته اجر الهی هم هیچ ندارد. این را بدانید هیچ اجر الهی ندارد. اسراف کردن اگر گناه نباشد که گناه است، البته اگر صورتی باشد که گناه ندارد، قطعاً ثواب ندارد. اما صد‌ها دختر و پسر جوان دیگر را از داشتن مهمانیِ عروسی محروم می‌کنید؛ چون نگاه می‌کنند و می‌خواهند با شما چشم و هم‌چشمی بکنند، نمی‌توانند، کار عقب می‌افتد.

از خاندان پیامبر (ص) تقلید کنید

بهترین دختر‌های عالم، حضرت زهرا (س) بود. بهترین پسر‌های عالم و بهترین داماد‌ها هم، حضرت امیرالمؤمنین (ع) بود. ببینید این‌ها چگونه ازدواج کردند؟

هزاران جوانِ زیبا و با اصل و نسب و قدرتمند و محبوب، به یک تار موی علی‌بن‌ابیطالب (ع) نمی‌ارزند. هزاران دختر زیبا و بااصل و نسب هم به یک تار موی حضرت زهرا (س) نمی‌ارزند. آن‌هایی که هم از لحاظ معنوی و الهی آن مقامات را داشتند، هم بزرگان زمان خودشان بودند. ایشان دختر پیامبر (صلی‌الله‌علیه و‌آله) بود. رئیس جامعه اسلامی. حاکم مطلق. او هم که سردار درجه یک اسلام بود، ببینید چطوری ازدواج کردند؟ چه جور مِهریه کم، چه جور جهیزیّه کم. همه چیز با نام خدا و با یاد او. این‌ها برای ما الگو هستند. همان زمان هم جاهلانی بودند که مِهریّه دخترانشان بسیار زیاد بود مثلاً هزار شتر. آیا این‌ها از دختر پیامبر بالاتر بودند؟ از آن‌ها تقلید نکنید. از دختر پیامبر تقلید کنید، از امیرالمؤمنین تقلید کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها