ایران از زمان تاسیس سازمان ملل، در زمینه صلح، دوستی و گفت‌وگو نقشی اصلی داشته است

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران گفت: ایران از بدو تأسیس سازمان ملل متحد تاکنون همواره نقش اصلی خود را با ابتکارات جهانی در زمینه ارتقا صلح، دوستی و گفت و گو ایفا کرده است.

ایران از زمان تاسیس سازمان ملل، در زمینه صلح، دوستی و گفت‌وگو نقشی اصلی داشته است

"ماریا دوتسنکو" امروز ۲۹ بهمن ماه در مراسم گشایش نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری ایران و سازمان ملل متحد در کرمان اظهار کرد: یکی از ابتکارات ایران گفت و گوی تمدن‌ها بوده که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد پشتیبانی شد و سال ۲۰۰۱ به عنوان سال گفت و گوی تمدن‌ها نام گرفت.

وی افزود: از دیگر ابتکارات ایران، پیشنهاد دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران با عنوان "جهان علیه خشونت و افراط گرایی" به وضوح توسط کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد پشتیبانی شد و این مجمع قطعنامه‌ای را که در سال ۲۰۱۳ حمایت کرده بود در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ نیز بار دیگر اتخاذ کرد.

دوتسنکو با تاکید بر نقش دیپلمات‌های حرفه‌ای ایران در ایجاد و تقویت سازمان ملل گفت: ایران از بدو تأسیس سازمان ملل متحد تاکنون همواره نقش اصلی خود را با ابتکارات جهانی در زمینه ارتقا صلح، دوستی و گفتوگو ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: در ماه ژوئن ۲۰۱۸، ایران به مدت سه سال در شورای اقتصادی و اجتماعی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان یکی از ۶ رکن اصلی سازمان ملل متحد انتخاب شد.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران در ادامه درباره نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری ایران و سازمان ملل متحد بیان کرد: این نمایشگاه که با همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برپا شده، نشانگر بیش از ۷۲ سال همکاری بی بدیل میان سازمان ملل متحد و ایران است.

وی گفت: در این نمایشگاه منحصر به فرد عکس‌ها و اسناد تاریخی شامل لحظات ویژه تاریخی و غنی از مشارکت سازمان ملل متحد و ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران با بیان اینکه دیپلمات‌های حرفه‌ای ایران به ایجاد و تقویت سازمان ملل متحد کمک زیادی کردند، گفت: ایرانیان باید مفتخر باشند که کشورشان به عنوان یکی از ۵۱ کشور عضو، که از بنیان گذاران اصلی سازمان ملل متحد بود، هیأتی را به کنفرانس سانفرانسیسکو برای تهیه پیش نویس اسناد کلیدی سازمان ملل متحد و منشور آن اعزام کرد.

وی افزود: ایران جزو نخستین کشورهای عضو سازمان ملل متحد بود که از این سازمان خواست تا مرکز اطلاعات را در تهران در ۱۹۵۰ راه اندازی کند.

دوتسنکو با بیان اینکه ایران در سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد فعالیت کرد، ادامه داد: نخستین کنفرانس بین المللی حقوق بشر سازمان ملل سال ۱۹۶۸ در تهران برگزار شد و در سال جاری، جهان هفتادمین سالگرد اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل و جهان شمولی آن را جشن می‌گیرد.

نمایشگاه عکس و اسناد همکاری‌های سازمان ملل متحد و ایران به مدت یک هفته در محل موزه هنرهای معاصر کرمان در معرض بازدید عموم قرار می‌گیرد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها