راوی انگلیسی زبان ویدئوهای داعش دستگیر شد

برای بیش از چهار سال اف.بی.آی از مردم می‌خواست تا کمک کنند راوی یکی از مشهورترین ویدئوهای داعش پیدا شود و حالا این اتفاق افتاده است.

راوی انگلیسی زبان ویدئوهای داعش دستگیر شد

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این راوی به زبان انگلیسی سلیس و بر روی فیلمی از سربازان سوری صحبت می‌کند و می‌گوید این افراد گور خود را می‌کنند و سپس به سمت آنها شلیک می‌شود.

فرد راوی، لهجه آمریکای شمالی دارد و در سایر فیلم‌ها و برنامه‌های رادیویی صحبت می‌کند و مبلغ پشت پرده برای انگلیسی زبان‌ها و آمریکایی‌هایی بوده که به دنبال یادگیری ایدئولوژی مسموم این گروه تروریستی هستند.

"محمد خلیفه" شهروند ۳۵ ساله کانادایی که در کالجی در تورنتو تحصیل کرده و زمانی در کمپانی آی. تی فعال بوده، گفته این راوی ناشناس است.

این مرد که ماه گذشته میلادی توسط شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا در سوریه دستگیر شد، در نخستین مصاحبه خود درباره اینکه در سال ۲۰۱۴ در ویدئویی راوی بوده خودش را کارمند عالی رتبه وزارت رسانه داعش معرفی کرد که مسئول انتشار تصاویر وحشیانه شامل سر بریدن جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی و سوزاندن یک خلبان اردنی بوده است.

آقای خلیفه از محل حبسش در شمال شرق سوریه گفت: اصلاً پشیمان نیستم. من زمانیکه بچه بودم از عربستان به تورنتو مهاجرت کردم و آنجا بود که یاد گرفتم مانند یک کانادایی صحبت کنم. من درباره فناوری سیستم‌های کامپیوتری تحصیل کردم و برای یک کمپانی پیش از آنکه به سوریه بروم کار می‌کردم و با مشاهده فیلم‌های یوتیوب جذب صحنه نبرد شدم.

کارشناسان تروریسم می‌گویند، مشکل است که نقش این مرد را در جذب انگلیسی زبان‌ها و اغوای آنها برای پیوستن به داعش بیان کرد.

چارلی وینتر، از اعضای ارشد در مرکز بین المللی مطالعات رادیکالی شدن در کینگ کالج لندن گفت: صدای او قابل تشخیص‌ترین صدای انگلیسی است که در پروپاگاندای داعش شنیده می‌شود.

البته برخی از کارشناسان صدا می‌گویند صدای پخش شده در فیلم "شعله‌های جنگ" تا حد زیادی به صدای این مرد ۳۵ ساله شبیه است و او راوی بوده است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها