با ۲۵ میلیون تومان خلبان شوید

پرواز سال‌هاست که برای بشر دیگر آن‌قدرها هم دشوار نیست، اگر خیلی به پرواز علاقه دارید کافی‌ست مقداری هزینه کنید تا یک کاپیتان کارکشته شما را به آسمان ببرد.

با ۲۵ میلیون تومان خلبان شوید

پرواز برای بشر همیشه یک موضوع شگفت‌انگیز بوده است، چه قبل از غلبه برادران رایت بر نیروی جاذبه که خیال‌پردازی‌های پرواز با تاریخ رشد علمی انسان گره خورده و چه اکنون که پرواز با یک هواپیما یا وسیله هواگرد بخشی جدایی ناپذیر از آرزوهای هر پسربچه و حتی دختربچه‌ای است که در پاسخ به شغل مورد علاقه خود می‌گویند خلبانی.

کاپیتان میرمحمدرضا ضرابی، از فعالین این عرصه است که پرواز با هواپیماهای فوق سبک را آموزش می‌دهد، هواپیمای فوق سبک هواپیمایی است که وزن آن به همراه سرنشین بیشتر از 600 کیلوگرم نیست.

او به ما می‌گوید، خلبانی را در سال 73 آموخته و پس از آن وارد حوزه آموزش شده است، کار آنها در فرودگاه آزادی واقع در شهرستان نظرآباد استان البرز و همجوار با روستای صالحیه است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های آنان برای کسانی است که پرواز را به عنوان یک تفریح دنبال می‌کنند می‌گوید: گواهینامه‌ای که پس از گذراندن این آموزش‌ها به دانشجوی دوره دیده صادر می‌شود یک گواهینامه شخصی است، بنابراین اگر کسی می‌خواهد آموزش خلبانی برای پرواز در خطوط هوایی را فرا بگیرد باید مسیر دیگری را طی کند.

این استاد آموزش پرواز در خصوص اینکه برای دریافت گواهینامه شخصی پرواز چه ویژگی‌های عمومی لازم است خاطرنشان می‌کند: حداقل 18 سال سن، مشخص بودن وضعیت خدمت سربازی برای آقایان و برخورداری از سلامت جسمی با توجه به معاینات پزشکی از شرایط اولیه‌ای است که فرد باید داشته باشد.

از سیر تا پیاز گواهینامه شخصی پرواز

وی ادامه می‌دهد: هر فرد برای دریافت این گواهینامه شخصی و محلی پرواز باید حداقل 80 ساعت آموزش زمینی را پشت سر بگذارد سپس 30 تا 35 ساعت آموزش به صورت پرواز با هواپیمای فوق سبک خواهد بود این زمان ممکن است به 40 ساعت هم افزایش پیدا کند.

ضرابی در پاسخ به اینکه دانشجو چه زمانی قادر به پرواز بدون استاد خواهد بود می‌گوید: فرد بعد از سپری کردن حدوداً ١٥ ساعت پرواز از شروع پرواز خلبانی شخصی می‌تواند پرواز به صورت انفرادی یعنی پرواز بدون حضور معلم را تجربه کند.

پرواز با هواپیمای فوق سبک هر ساعت 600 هزار تومان آب می‌خورد

ضرابی در خصوص هزینه‌ای که برای طی این دوره باید پرداخت شود هم می‌گوید: اگر هر ساعت پرواز با هواپیمای فوق سبک را 600 هزار تومان در نظر بگیریم هزینه کل دوره به همراه کلاس‌های زمینی چیزی در حدود 23 تا 25 میلیون تومان خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: این آخرین هزینه‌ای است که برآورد می‌شود، البته در سال جدید قطعاً هزینه آموزش خلبانی و دریافت گواهینامه شخصی پرواز افزایش خواهد یافت همانطور که از سه سال پیش همواره این هزینه روندی افزایشی داشته است.

ضرابی در پاسخ به اینکه آیا فرد با دریافت این گواهینامه قادر به پرواز بین شهرهای ایران خواهد بود اعلام می‌کند: اگر فرد دارای گواهینامه شخصی و محلی بخواهد از شهری به شهر دیگر پرواز کند یا به اصطلاح "ریتینگ" ناوبری داشته باشد باید علاوه بر 35 تا 40 ساعت پرواز در دوره آموزشی، 20 تا 30 ساعت دیگر هم پرواز ناوبری داشته باشد و بعد قادر به ناوبری خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: اگر خلبان بخواهد در کنار خود مسافر هم داشته باشد و گواهینامه خلبانی حمل مسافر بگیرد باید زمان پرواز ثبت شده او به 130 ساعت برسد و البته 60 ساعت هم کلاس زمینی سپری کند و در نهایت برای اینکه بتواند کاپیتان یا استاد خلبان شود و "ریتینگ" معلم خلبانی اخذ کند باید 60 ساعت دیگر کلاس زمینی، 50 ساعت پرواز از صندلی سمت راست (کنار استاد خلبان) داشته باشد و مجموع ساعت پروازی او به 200 تا 250 ساعت برسد.

هواپیمای شخصی فوق سبک و دسته دوم 500 میلیون تومان

ضرابی در مورد اینکه می‌شود در ایران هواپیمای شخصی هم داشت یا نه توضیح می‌دهد: بله این موضوع امکان‌پذیر است و افرادی که آموزش پرواز با هواپیمای فوق سبک می‌بینند می‌توانند در ایران هواپیمای شخصی داشته باشند اما مسلماً این نیازمند هزینه زیادی است، در حال حاضر برای خرید یک هواپیمای فوق سبک کارکرده باید 500 میلیون تومان هزینه کرد، برای خرید هواپیمای نو هم به حداقل یک میلیارد و 200 میلیون تومان نیاز است.

وی ادامه می‌دهد: تردد هواپیماهای شخصی میان شهرها و مناطق مختلف کشور امکان‌پذیر است اما فرود این نوع از هواپیماها در فرودگاه‌های پرترافیک مثل مهرآباد، مشهد، شیراز و … ممکن نیست و به جای این فرودگاه‌ها مثلاً در فرودگاه‌هایی چون آزادی نظرآباد، گلبهار مشهد، زرقان شیراز و… می‌توان فرود آمد.

300 هزار تومان بدهید و نیم ساعت در هوا بچرخید

ضرابی به کسانی که علاقه‌مند به پرواز با یک هواپیمای فوق سبک جدا از دوره آموزشی هستند هم یک خبر خوش می‌دهد و می‌گوید: این افراد علاقه‌مند می‌توانند با پرداخت هزینه حداقل نیم ساعت پرواز یعنی 300 هزار تومان تجربه پرواز با هواپیمایی دو نفره را کسب کنند.

وی از این گفت و گو به خاطره‌ای عجیب از پرواز که ممکن بود به حادثه‌ای تلخ منجر شود هم اشاره می‌کند و می‌گوید: احتمال حادثه در پرواز هم مثل رانندگی بخشی جدایی ناپذیر است.

او اینگونه تعریف می‌کند که در یکی از دوره‌های آموزشی به همراه یک هواپیمای آموزشی دیگر از تهران راهی کیش بودیم، بر روی آسمان اصفهان و در حالی که کاپیتان دیگر مشغول آموزش به دانشجوی خود بود و به جلو خود توجه نداشت، یک هواپیمای توپولف از روبرو به سمت ما می‌آمد، در آخرین لحظات نزدیک شدن دو هواپیما به هم بود که در بی‌سیم به هواپیمای همراهم هشدار دادم و از مسیر پرواز توپولف کنار رفت، البته هواپیمای توپولف نباید در آن ارتفاع پرواز می‌کرد.

منبع: عصرسفر

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها