گذر از زنگان تاریخی ؛ زیبایی‌های زنجان را بشناسید

اگر قصد سفر نوروزی به زنجان را دارید، گذر از 4 منطقه‌ای که در ادامه آمده را فراموش نکنید.

گذر از زنگان تاریخی ؛ زیبایی‌های زنجان را بشناسید

زنجان، معرب واژه‌ی زنگان یکی از شهرهای مهجور و البته پر جاذبه باستانی است. شهری با آب و هوای نسبتا سرد که البته در هوای نسبتا گرم نوروز مقصد مناسبی برای گردش و تفریح نوروز است. در ادامه تعدادی از آثار دیدنی زنجان را به شما معرفی می‌کنیم.

رودخانه قزل اوزن

این رود از مهم ترین رودخانه های زنجان است که از کردستان سرچشمه گرفته و از قشلاقات افشار در حومه خدابنده وارد شهرستان زنجان می شود. این رود از کوه های چهل چشمه کردستان سرچشمه می گیرد در طی مسیر خود زمین ها را می‌شوید وخاک رس قرمز رنگ را با خود حمل می کند بدلیل همین خاک رس در بعضی مناطق رودخانه سرخی به چشم می‌خورد. سرخی که نام رودخانه را به قزل اوزن تغییر داده است.

تخت دیو

دودکش جن یا تخت دیو ، یکی از نقاط بسیار دیدنی زنجان است، این منطقه بسیار شبیه به گرندکانیون آمریکا است. دلیل نام گذاری این منطقه به دودکش جن مشخص نشده است و برخی آن را به باورهای مردم این منطقه نسبت می‌دهند. اما این پدیده در زمین شناسی اسم دیگری دارد و به آن هودو می‌گویند. هودو در اصل نوعی سنگ به شکل قارچ است که در نتیجه فرسایش شکل گرفته و شبیه مناره بلند و نازکی است که سنگ دیگری روی آن آمده است.

معبد اژدها

معبد داش کسن بنایی صخره‌ای است که در حاشیه روستای ویر در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه (زنجان) واقع شده است. این معبد با طرح اژد‌ها یادگاری از دوره ایلخانیان است. این بنا به دو نقش برجسته اژد‌ها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر مزین است. نمونه‌های مشابه نقش‌های اژدهای آن در جای دیگری از ایران دیده نمی‌شود.

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه یکی از دیدنی ترین بناهای زنجان است. گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد خشتی جهان است و شاهکاری مربوط به دوره ایلخانیان است. این گنبد عظیم و پر هیبت با کاشی کاری‌های فیروزه‌ای و لاجوردی از دور خودنمایی می‌کند. گنبد سلطانیه زنجان در فاصله سال های ۷۰۲ تا ۷۱۴ هجری قمری به سفارش اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده ساخته شده و مقبره خود او نیز هست. گنبد سلطانیه یکی از گنبدهای دوپوشش بسیار زیبای دنیاست. برخی معتقدند که گنبد بزرگ شهر فلورانس ایتالیا از این گنبد الگوبرداری شده است. همچنین این گنبد، بعد از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره فلورانس و ایاصوفیه استانبول، سومین گنبد بزرگ دنیاست.

منبع: خبرفوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • پیام مهجور
    0

    با سلام : ای کاش تصاویر مربوط به نقاط تعریف شده را هم نشان می دادید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها