چینش‌های اشتباه کمیته داوران، قسمت هزارم!

کار سخت «جایگزینِ فغانی» در آزادی

اشکان خورشیدی در شرایطی ناگهان جایگزین فغانی شد که پدیده‌ای‌ها از انتخاب داور بین‌المللی فوتبال ایران برای دیدار با پرسپولیس به شدت خوشحال بودند.

کار سخت «جایگزینِ فغانی» در آزادی

فوتبال ایران، روزهای عجیبی را پشت سر می‌گذارد. دعوا، سوظن و تهمت نقل بازار شده و اعتماد به حداقلی‌ترین درجه ممکن رسیده‌است. به ندرت نتیجه‌ای یافت می‌شود که با اشتباهات داوری، دستخوش تغییر نشده‌باشد. پشت سر این اشتباهات اما مصاحبه‌‎های روزانه بازیکنان و کادرفنی تیم‌ها نیز به سوظن‌ها دامن زده‌است.

حالا در تازه‌ترین اتفاق، در فاصله کمتر از 24 ساعت تا آغاز دیدار حساس پدیده شهرخودرو و پرسپولیس تهران، داور مسابقه تغییر کرده‌است. پیش از این بر اساس اعلام سایت رسمی فدراسیون فوتبال ایران، قرار بود علیرضا فغانی وظیفه قضاوت این دیدار از مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی فوتبال کشور را برعهده داشته‌باشد اما به واسطه ابتلای این داور بین‌المللی به آنفلوآنزا، خورشیدی شب گذشته به عنوان جانشین فغانی انتخاب شد.

کسالت و ابتلا به بیماری، آن هم در فصل زمستان اتفاق عجیبی نیست اما در فضای این روزهای فوتبال ایران، سوظن‌ها با این تغییر ناگهانی دوباره به اوج خود رسیده‌است و همین موضوع، کار خورشیدی را برای قضاوت دیدار امروز سخت‌تر می‌کند.

اوضاع زمانی بغرنج‌تر می‌شود که به عملکرد خورشیدی در هفته‌های اخیر نگاه کنیم. این داور که در نیم‌فصل نخست، هیچ دیداری در سطح لیگ برتر را قضاوت نکرده‌بود، همین چند روز پیش در تبریز با اشتباهاتش زمینه شکست استقلال را در تبریز فراهم کرد. خورشیدی علاوه بر چشم‌پوشی از حرکت غیرورزشی اشکان دژاگه در برخورد با امید نورافکن در نیمه نخست، در نیمه دوم هم حاضر نشد به خاطر شادی پس از گل دژاگه، وی را از زمین اخراج کند و همین موضوع باعث شد تا آبی‌پوشان و هواداران‌شان، اعتراض گسترده‌ای به عملکرد وی داشته‌باشند. اعتراضی که البته با توجه به تاثیر مستقیم در نتیجه دیدار استقلال و تراکتورسازی به حق هم بود.

خورشیدی 21 بهمن‌ماه در مشهد، دیدار استقلال خوزستان و پدیده شهرخودرو را سوت زده‌بود و در همین دیدار هم یحیی گل‌محمدی، سرمربی مشهدی‌ها را اخراج کرد. در فضای غبارآلود این روزهای فوتبال که بیش از همیشه، فشار روی داوران به وجود آمده‌است چه اصراری به انتخاب خورشیدی به جای فغانی بود؟

قطعا خورشیدی دوست ندارد اعتبار و آبروی خود را در تیررس دشمنان قرار دهد، اما کمیته داوران فدراسیون فوتبال، با بی‌سلیقگی، یک داور خود را در آزمونی سخت و بی‌دلیل قرار داده‌است. آزمونی که شاید قیمتش، نابودی یک سرمایه داوری فوتبال ایران باشد.

شروین رمضانی

منبع: جایگاه ویژه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها