معاون مدیر سابق اف‌بی‌آی: احتمالا ترامپ مرتکب جرم شده است

معاون مدیر سابق دفتر تحقیقات فدرال (اف بی آی) معتقد است اقدام دونالد ترامپ در اخراج رییس اف بی آی و تلاش علنی برای تضعیف تحقیقات درباره ارتباط کمپین انتخاباتی‌اش با روسیه را احتمالا می‌توان از مصادیق جرم دانست.

معاون مدیر سابق اف‌بی‌آی: احتمالا ترامپ مرتکب جرم شده است

اندرو مک کیب، معاون مدیر سابق دفتر تحقیقات فدرال (اف بی آی) معتقد است اقدام دونالد ترامپ در اخراج رییس اف بی آی و تلاش علنی برای تضعیف تحقیقات درباره ارتباط کمپین انتخاباتی‌اش با روسیه را احتمالا می‌توان از مصادیق جرم دانست.

اندرو مک‌کیب، معاون مدیر سابق اف بی آی در مصاحبه‌ای با برنامه ۶۰ دقیقه، گفت‌: اف بی آی دلیل کافی برای باز کردن یک تحقیقات ضد اطلاعاتی در باره همدستی ترامپ با روسیه و بنابراین درباره یک تهدید احتمالی علیه امنیت ملی بعد از اخراج جیمز کومی از مدیریت اف بی آی در ماه مه ۲۰۱۷ دارد.

مک‌کیب خاطرنشان کرد: مساله این است که اگر ترامپ مانع اجرای عدالت و اخراج مدیر اف بی آی برای تأثیرگذاری منفی بر تحقیقات درباره فعالیت‌های "شرورانه" روسیه و پشتیبانی از کمپین خود شده یا حتی به دنبال پایان دادن به این تحقیقات بود، برای یک مامور ضداطلاعات این سوال پیش می‌آید که چرا رئیس‌جمهور آمریکا چنین کاری انجام می‌دهد؟

وی افزود: همگی این حقایق باعث می‌شود ما نگران شویم که آیا یک روابط نامناسب و ارتباط میان این رئیس جمهور و "ترسناک‌ترین دشمن" ما یعنی دولت روسیه وجود دارد؟

مک کیب در پاسخ به این سوال که آیا رزنستاین، معاون دادستان کل آمریکا نیز با این تحقیقات در رابطه با ممانعت از اجرای عدالت و نیز تحقیقات ضد اطلاعاتی موافقت می‌کند، گفت‌: حتماً همینطور است.

مک کیب همچنین فاش کرد: زمانی که ترامپ به رزنستاین، گفت‌، نگرانی‌اش را به صورت مکتوب به کومی اعلام کند- سندی که کاخ سفید در نخست به عنوان ادله‌ای برای اخراج او ارائه کرد- رئیس‌جمهور صراحتاً از این مقام وزارت دادگستری خواست که به موضوع روسیه در این یادداشت اشاره کند اما رزنستاین نپذیرفت. این یادداشت پس از اخراج کومی، بدون هیچ اشاره‌ای به روسیه و به جای آن با تمرکز بر عملکرد کومی در قبال پرونده استفاده هیلاری کلینتون از سرور ایمیل شخصی منتشر شد.

مک کیب، گفت که او به رئیس جمهور توضیح داده این یادداشت نیازی به روسیه نداشت و رئیس جمهور در پاسخ به من گفت من درک می‌کنم و از تو می‌خواهم که روسیه را به هر شکل در یادداشت قرار دهی.

ترامپ در مصاحبه‌ای تلویزیونی چند روز بعد از اخراج کومی، گفت هنگامی که کومی را اخراج کرده به موضوع روسیه فکر می‌کرده است.

این اقدامات از جمله درخواست جداگانه‌ای از سوی رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه اف بی آی به تحقیقات درباره مایکل فلن، اولین مشاور امنیت ملی‌اش پایان دهد، این نگرانی را برای اف بی آی بوجود آورد که ترامپ به صورت غیر قانونی تلاش می‌کند از ادامه تحقیقات مربوط به روسیه ممانعت کند.

مک‌کیب تاکید کرد: همه اینها در کنار یکدیگر حقایقی را بیان می‌کنند که نشان می‌دهند جرمی صورت گرفته است. رئیس‌جمهور ممکن است در اخراج جیمز کومی مرتکب ممانعت از اجرای عدالت شده باشد.

مک‌کیب سال گذشته میلادی بعد از متهم شدن به گمراه کردن بازرسان در جریان تحقیقاتی داخلی درباره یک افشاگری در رسانه‌های خبری از وزارت دادگستری اخراج شد. این اتهام به دفتر دادستان آمریکا در واشنگتن برای پیگرد احتمالی ارجاع شد، اما هیچ اتهامی ابلاغ نشد.

مک‌کیب از پذیرفتن اینکه به صورت عمدی دروغ گفته سر باز زد و گفت معتقد بوده است که اخراجش به بهانه سیاسی صورت گرفته است.

او در این رابطه گفت‌: من معتقدم به دلیل اینکه پرونده‌ای علیه رئیس جمهور آمریکا باز کرده‌ام، اخراج شدم.

مک‌کیب همچنین گفت که رزنستاین در روزهای بعد از اخراج کومی پیشنهاد داد که یک دستگاه شنود همراه داشته باشد تا به صورت محرمانه حرف‌های رئیس جمهور را ضبط کند. مک‌کیب اظهار کرد که این صحبت را جدی گرفته است. به گفته مک‌کیب این پیشنهاد در گفت‌وگویی در رابطه با اخراج کومی مطرح شد.

وزارت دادگستری آمریکا سپتامبر گذشته، گزارش نیویورک تایمز از اظهارات یک مقام ناشناس که ظاهراً در اتاق بوده را طعنه آمیز خواند.

مک کیب خاطر نشان کرد: در گفت‌وگو رزنستاین، معاون دادستان کل پیشنهاد داد که یک دستگاه شنود همراه با خود در کاخ سفید داشته باشم. او می‌گفت من وقتی به کاخ سفید می‌روم تفتیش نمی‌شوم و بنابراین می‌توانم به آسانی یک دستگاه شنود مکالمات و ضبط آنها در لباسم کار بگذارم و آنها نخواهند فهمید که این همراه من است.

مک‌کیب در بخش‌هایی از صحبت‌هایش که هفته گذشته توسط سی بی اس انتشار یافت، به شرح مکالمه‌ای پرداخت که در آن رزنستاین ایده به کارگیری متمم ۲۵ قانون اساسی را برای برکناری ترامپ از ریاست جمهوری مطرح کرده بود. اما وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد رزنستاین بر مبنای تعاملاتش با رئیس جمهور دلیلی برای تلاش برای کنار گذاشتن ترامپ نمی‌بیند.

سناتور دموکرات الیزابت وارن که به دنبال کاندیداتوری از جانب حزبش برای ریاست جمهوری است، یکشنبه در لاس وگاس بعد از یک تجمع انتخاباتی به خبرنگاران، گفت‌: اگر افراد اطراف ترامپ معتقد هستند که او نمی‌تواند مسئولیت‌های ریاست جمهوری را انجام دهد، وظیفه دارند که متمم ۲۵ را به کار بگیرند.

وارن خاطر نشان کرد که نمی‌داند زمینه برای حذف ترامپ از ریاست جمهوری مناسب است یا خیر اما افراد زیادی هستند که او را هر روز می‌بینند و همچنین از اجرایی کردن متمم ۲۵ حرف می‌زنند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها