نیشابور شهری از جنس عرفان و فیروزه

در استان خراسان رضوی قرار گرفته، زیباست و پر از جاذبه طبیعی.

نیشابور شهری از جنس عرفان و فیروزه

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ٬ شهر فیروزه است، فیروزه و عرفان. آرامگاه عطار دارد، همان که نوشته است: ای دل اگر عاشقی در پی دلدار باش! از شهری می‌گوییم که از جنس اندیشه‌های متنوع است. خیام هم دارد، همان که روزی نوشته بود: بنشین لب جوی و گذر عمر ببین! از نیشابور می‌گوییم، شهری در 118 کیلومتری مشهد.

نیشابور اما طبیعتی چهار فصل دارد، پر از آبشار است و غار. از آرامگاه خیام، عطار و کمال الملک که بگذریم، آبشار و دره روستاهای آن شما را به یاد سر سبزی شمال کشور می‌اندازد! اگر قصد سفر نوروزی به نیشابور دارید بازدید از جاذبه‌های طبیعی و معادن فیروزه را که در ادامه آمده؛ فراموش نکنید.

آبشار، خنکی و سرسبزی

آبشار گرینه در چهل کیلومتری شمال‌شرقی نیشابور در روستایی با همین نام در مکانی زیبا و خوش آب و هوا قرار گرفته است. باغات سرسبز، مناظر زیبا و رودخانه‌ای پرآب، از این آبشار، منطقه‌ای تماشایی ساخته است.

آبشار بار در میان رشته کوه‌های بینالود در شهری به همین نام در منطقه‌ای زیبا قرار گرفته است.

باغرود ، منطقه‌ای سرسبز و مملو از درختان سیب، گردو و گیلاس است که در دامنه رشته کوه بینالود در دره‌ای زیبا قرار گرفته است و رود آبی خروشان در آن جریان دارد، در منطقه باغرود سدی خاکی با همین نام نیز ساخته شده است که دریاچه آن به مکانی تفریحی برای گردشگران تبدیل شده است.

دره با پیشینیه عرفان!

دره هفت غار از ییلاقات اصلی نیشابور و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آن است که همانطور که از نامش مشخص است، برای رسیدن به چشمه زیبای آن باید از مسیر ۷ غار عبور کنید در مسیر، رودخانه‌ها و آبشارهای کوچک و بزرگ فوق‌العاده زیبایی وجود دارد.

هفت‌غار نیشابور، با نگاهی به پیشینه حضور عرفانی سلطان‌العارفین قرن دوم هجری، ابراهیم ادهم و حرکت انقلابی رهبر نهضت سربداران خراسان در آن، نماد خلوتگاه رازونیاز عارفانه و آمادگاه آزادی و آزادگی نفس و جامعه، به شمار می‌آید. از جهتی بین ساختمان این غار هفت لایه، پیشینه تاریخی، حضور رازگونه عارفی بزرگ در آن و هفت مقام سیر و سلوک عرفانی یعنی توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توکل و رضا را می‌توان تناظر با معنایی تصور کرد.

منبع: خبرفوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها