وزیر آموزش‌وپرورش: بی‌رغبتی دانش‌آموزان به مدرسه نیاز به تحقیق میدانی ندارد

سیدمحمد بطحایی گفت: بچه‌ها از بودن در مدرسه لذت نمی‌برند و این موضوع نیاز به پیمایش میدانی ندارد.

وزیر آموزش‌وپرورش: بی‌رغبتی دانش‌آموزان به مدرسه نیاز به تحقیق میدانی ندارد

سید محمد بطحایی امروز در پنجمین همایش روانشناسی مدرسه، اظهار کرد: سال گذشته در این همایش گفتم نشاط در یادگیری و شادی دانش‌آموزان به شدت رو به کاهش است و بچه‌ها از مدرسه می‌ترسند و اضطراب از مدرسه لذت یادگیری را از آنها می‌گیرد در حقیقت عواملی در مدرسه به دست ما سیاست‌گذاران ایجاد شده است که بچه‌ها از بودن در مدرسه لذت نمی‌برند.

وی افزود: این موضوع نیازی به پیمایش‌های میدانی ندارد و همین بی‌میلی دانش‌آموزان نشان‌دهنده ضعف نظام آموزش و پرورش است و رقابت‌های فردی به شدت جای فعالیت‌های جمعی و گروهی را گرفته است.

وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: مقاومت در برابر تغییر در آموزش و پرورش زیاد است و حتی مطالبی را که‌ خودم می‌گویم وقتی می‌خواهم امضا کنم بررسی کرده و می‌گویم الان شرایط اجتماعی آن را نمی‌پذیرد بماند برای بعدها! شکستن مقاومت در برابر تغییر از عهده یک وزیر برنمی‌آید و اگر صاحب‌نظران و متخصصان از این تغییرات حمایت نکنند قطعا به شکست می‌انجامد.

بطحایی ادامه داد: مطرح‌کردن تئوری‌های مفصل در این زمینه در کلاس‌های درس دانشگاه هیچ دردی را دوا نمی‌کند مگر اینکه صاحب‌نظران دانشگاه و نمایندگان مجلس وقتی دیدند آموزش‌و‌پرورش تصمیماتی مغایر در این مسیر گرفت پرچم قرمز خود را بلند کنند. از یک سال اخیر کار را شروع کردیم و حالا طرح بازی و یادگیری در هزار مدرسه کشور اجرا می‌شود تا دانش‌آموزان دبستانی از طریق بازی بیاموزند و نیازها و‌ مقتضیات کودکی آنها سرکوب نشود.

وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای تغییر روش‌های سنتی مدارس، گفت: برنامه ویژه مدرسه طراحی شده و دو ساعت در پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی و دوره متوسطه اول قیچی شده و در اختیار مدیر و معلم قرار گرفته که به تناسب نیازهای دانش‌آموزان اقدام به طراحی برنامه کنند.

بطحایی ادامه داد: حذف آزمون‌های زائد را در دوره ابتدایی با وجود تمام فشارها و صدماتی که در مقابل آن ایستاده‌ایم اجرا کردیم و این توصیه شما روانشناسان مدرسه بود که‌ درباره آسیب آزمون‌های مضر به ما هشدار می‌دادید. برای حذف آزمون‌ها در دوره متوسطه اول و دوم در حرکت هستیم اما تا زمانی که مدرسه روی پای خود نایستد، این اتفاق رخ نخواهد داد.

وی گفت: 4 برنامه را از سال گذشته شروع کردیم که‌ ما را به سمت مدرسه محوری می‌برد، نظام انتصاب مدیران به صورت آزمایشی اجرا شد و تمام فرادی که شرایط مدیریت مدرسه را دارند می‌توانند خود را کاندیدای مدیریت مدرسه کنند و برای دو هزار مدرسه این کار شروع شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه با اشاره به سنجش شایستگی‌های مدیران مدارس بیان کرد: اگر مدیر توانمند باشد آنوقت عصایی که زیر بغل مدرسه است را می‌توان حذف کرد و‌ مدرسه‌ روی پای خود می‌ایستد و در برخی استان‌ها در یک سال هزار بخشنامه به مدارس فرستاده‌ایم هیچ کشوری در دنیا تا این حد تمرکز در نظام آموزشی ندارد. مدیران مدارس باید گواهی صلاحیت دریافت کنند که مسیر ارتقای آنها را مشخص می‌کند.

بطحایی گفت: نظام کنترل و ارزیابی عملکرد یا همان شفافیت در مدارس مستقر خواهد شد تا بدانیم هر مدرسه چقدر پیشرفت یا پسرفت داشته است.

وی ادامه داد: برنامه دیگر تفویض اختیار به مدارس است دیروز نخستین بخشنامه عملیاتی برای این کار را ارسال کردیم که تاکید دارد فقط وزیر آموزش و مدیران کل استان‌ها می‌توانند بخشنامه تکلیفی برای مدارس بفرستند و سایر بخشنامه‌ها تکلیفی نیست.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: چالش جدی ما در حوزه مدرسه‌محوری این است که تفویض اختیار 50 درصد کار‌ و 50 درصد دیگر پذیرش اختیار است یعنی مدیران باید به این حد از توانایی و شجاعت برسند که این اختیارات را بپذیرند و از آن استفاده کنند این بخش بسیار سخت است.

منبع: تسنیم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها