آمادگی هند برای همکاری با ایران جهت مقابله با ساحل آرامش جیش العدل/ عربستان سعی دارد برای ضربه به ایران از پاکستان به جای افغانستان استفاده کند

به ادعای ایندین اکسپرس کشور پاکستان محفل مناسبی برای رشد و نمو گروههای تروریستی تندرو تکفیری است و مرزهای آن توسط هیچ کشور داخلی و یا خارجی ای کنترل نمی‌شود.

آمادگی هند برای همکاری با ایران جهت مقابله با ساحل آرامش جیش العدل/ عربستان سعی دارد برای ضربه به ایران از پاکستان به جای افغانستان استفاده کند

حسین نیازبخش: به گزارش خبر فوری ، چند روز قبل قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای از حمله انتحاری جیش‌العدل به اتوبوس پرسنل شیفت سپاه پاسداران در جاده خاش به زاهدان خبر داد. در این حمله تروریستی 28 نفر از پرسنل سپاه شهید و بسیاری هم مجروح شدند.

بعد از این اتفاق، گروه تروریستی جیش العدل مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. جیش‌العدل یک گروه تروریستی تند و رادیکال در استان سیستان و بلوچستان ایران است. که در طول این چند سال عملیات انتحاری بسیاری را انجام داده است.

بسیاری معتقدند این گروه تروریستی که تا کنون بارها و بارها در ایران دست به عملیات تروریستی زده اند، از داخل پاکستان و توسط برخی گروهها و شبه نظامیان تندرو حمایت می‌شوند. بسیاری از اعضای این گروه تروریستی پس از انجام عملیات تروریستی مختلف، به داخل مرزهای پاکستان فرار می‌کنند و معمولا پاکستان با جمهوری اسلامی ایران در رابطه با دستگیری اعضای این گروهک تروریستی همکاری نمی‌کند.

پیرو این نظر، روز قبل سرلشگر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، پاکستان را به حمایت از جیش العدل، متهم کرد. سرلشکر جعفری از پاکستان خواست تا " نحوه برخوردش با این گروه را تغییر دهد."

او گفت در غیر این صورت "برخورد ما با گذشته متفاوت خواهد بود" و نیروهای ایرانی "اقدامات جبرانی" علیه جیش العدل انجام خواهد داد و پاکستان هم در آن صورت "آثار و پیامدهای حمایتش از این گروه ضدانقلاب" را خواهد دید.

فرمانده سپاه پاسداران گروه جیش العدل را "عناصر خطرناک برای اسلام" خوانده و دولت پاکستان را متهم کرده که به اعضای آن "پناه داده و می‌داند محلشان کجاست".

بعد از فرمانده سپاه پاسداران، سایر مقامات کشوری و لشکری هم به انتقاد از پاکستان پرداختند. علاوه بر رئیس مجلس که مسئول حادثه‌ اخیر را دولت پاکستان دانست، سفیر پاکستان هم به وزارت امور خارجه ایران احضار شد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت که از پاکستان خواسته شد که «اقدامات سریع و لازم» جهت شناسایی و دستگیری عوامل حمله به اتوبوس سپاه پاسداران را انجام دهد.

ایران و هند؛ هر دو آسیب‌دیده‌ ضعف پاکستان

همزمان با اقدام تروریستی اخیر گروه جیش العدل، بسیاری از رسانه های جهان مانند رسانه ها و مقامات ایران به انتقاد از عملکرد پاکستان در رابطه با کنترل گروههای تروریستی تندرو سلفی- تکفیری پرداختند.

در این میان، رسانه های هندی جایگاه ویژه ای دارند. چند روز پیش، یک گروه تروریستی پاکستانی با نام "جیش محمد" علیه سربازان هندی در کشمیر یک حمله انتحاری انجام داده و چند سرباز را از بین برد. پاکستان از این حمله به شدت ابراز نگرانی کرد اما گفت که هیچ مسئولیتی را در این زمینه نمی‌پذیرد.

با این حال، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند با محکوم کردن حمله انتحاری به سربازان این کشور در کشمیر، به پاکستان در باره ایجاد بی‌ثباتی در کشورش هشدار داد.

پس از حمله تروریستی سیستان و بلوچستان توسط گروه تروریستی جیش العدل، سایت خبری ایندین اکسپرس طی یک گزارش نوشت که هند هم باید مانند ایران نسبت به وضعیت پاکستان و حضور گروههای تروریستی در این کشور آگاه باشد.

ایندین اکسپرس در گزارش خود تاکید دارد که اگرچه ارتباط وثیق قابل اثباتی بین دو گروه تروریستی جیش العدل و جیش محمد وجود ندارد اما خلا امنیتی مرزهای پاکستان و ورود و خروج آزادانه از مرزهای این کشور علت اصلی هر دو اتفاق بوده است.

به ادعای ایندین اکسپرس کشور پاکستان محفل مناسبی برای رشد و نمو گروههای تروریستی تندرو تکفیری است و بر عکس افغانستان که معمولا توسط بسیاری از کشورها کنترل می‌شود مرزهای آن توسط هیچ کشور داخلی و یا خارجی ای کنترل نمی‌شود.

ایران و متحدان آمریکا و کشمکش افغانستان و پاکستان

آنچه اکنون توسط بسیاری از رسانه ها قابل توجه است، مذاکرات ایران و طالبان در افغانستان است. منابع خبری بسیاری نشان می‌دهد که اکنون افغانستان مرکز بحث و تبادل نظر بسیاری از گروهها و کشورهای جهان است.

مذاکرات ایران و طالبان و همچنین مذاکرات طالبان و آمریکا و نیز کشورهای عربی به خوبی اهمیت این کشور را نشان می‌دهد(اینجا بخوانید).

المانیتور در اوج مذاکرات ایران و طالبان طی گزارشی بر این امر تاکید کرد که احتمالا یکی از علتهای اصلی حضور ایران در مذاکرات افغانستان و تداوم گفتگو با طالبان نفوذ زیاد داعش و قدرت گیری این گروه در این کشور است. المانیتور معتقد بود مقامات ایرانی طی مذاکراتشان هم به طالبان و هم به مقامات لشکری و کشوری افغانستان هشدار داده اند که مراقب نفوذ داعش در افغانستان باشند.

همچنین رویترز هم طی گزارشی بر این امر تاکید کرد که پیش از این، ایران قدرت و نفوذ بیشتری در شرق افغانستان داشت که بیشتر شامل مناطق شیعه نشین بوده است و آمریکا و طالبان هم بیشتر در غرب افغانستان حضور داشتند. اکنون با خروج نیروهای آمریکا از افغانستان احتمال اینکه نقشه قدرت در این منطقه تغییر کرده و گروههای تندرو در غرب در پی کسب قدرت بیشتر برآمده و به اقدامات تروریستی دست بزنند، بیشتر می‌شود. از نظر رویترز محور مذاکرات ایران و طالبان، دور نگه داشتن گروههای تروریستی از شرق افغانستان بوده است.

اگر این دو تحلیل درست باشد، با موفقیت مذاکرات ایران و افغانستان، جمهوری اسلامی ایران به خوبی توانسته است گروههای تروریستی حاضر در افغانستان را کنترل کند و نگذارد که این گروهها وارد خاک و مرز ایران شوند.

این امر در مورد پاکستان به نظر صادق نمی‌آید. به نظر می‌رسد قدرتهای بزرگ و منطقه ای که اکنون افغانستان را از دست رفته می‌بینند، بر روی پاکستان زوم کرده اند. در این مدت سفر و روابط سیاسی و تجاری کشورهای عرب متحد آمریکا و پاکستان بسیار زیاد شده است. بن سلمان با تدابیر شدید امنیتی وارد پاکستان شد. ولیعهد عربستان چند وقتی هست که قصد دارد به پاکستان سفر کرده و در رابطه با همکاری سعودی و پاکستان با دولتمردان این کشور صحبت کند. مدتی به علت اعتراضات مردمی این سفربه تعویق افتاده بود اما سرانجام بن سلمان وارد اسلام آباد شد.

آنچه مشخص است این است که بسیاری از گروههای تروریستی موجود در پاکستان توسط دولتهای عربی متحد اسرائیل و آمریکا مانند عربستان سعودی و امارات حمایت می‌شوند. دولت پاکستان به طور کامل توسط کشورهای مرتجع منطقه حمایت می‌شود و به نظر می‌رسد عزم کافی توسط نیروهای نظامی این کشور برای حفظ و کنترل مرزها و همچنین همکاری با کشورهای ایران و حتی هند برای دستگیری و نابودی گروههای تروریستی وجود ندارد. این نشان می‌دهد که پاکستان می‌تواند گزینه خوبی برای کشورهای مرتجع منطقه و متحدان آمریکا برای سرمایه گذاری جهت پرورش نیروهای شبه نظامی تروریستی باشد.

اکنون باید صبر کرد و دید که دولت پاکستان در آینده چه واکنشی نسبت به مقابله با گروههای تروریستی خواهد داشت و همکاری لازم را با ایران و هند خواهد کرد یا نه.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • محمد جواد
    0

    پاکستان برای خوش آمد گویی و ابراز ارادت به آل سعودو قاتل انسانها خون پاک پاسداران عزیز ایران را به محمدبن سلمان هدیه کرد

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      اینها باید ریشه کن شوندانشالله

  • ناصر
    0

    کی میشه مسولین ما متوجه بشن دیپلماسی خنده در مقابل چنین کشورهایی جواب نمیده.

  • Ramin
    0

    روزی میرسه که توهمین کشور گروه جدیدی تشکیل میدن و به ظاهر همین گروه جیش الظلم نابود میکنن اون موقع هس که بی صفت های دیگ حملات گسترده تری علیه ملت ما راه میندازن هرکشوری به فکر منافع خودش الانم که عربستان غیر مستقیم داره بامامیجنگ با حمایت از تکویری ها باید جواب محکمی بده خون جوونای ایرانی نباید پای مال بشه ما از مسولان میخاهیم ریشه اینا رو مستقیم بخوشکونن چون گناه دولت پاکستان کمتر ازاین جنایتکار ها نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها