کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در قطر از زمان تحریم‌های عربستان

برج دوحه قطر یک استوانه نوک تیز است که در شب نارنجی می درخشد. این برج وقتی در 2012 در بحبوحه ی رونق مسکن به پایان رسید، یک موفقیت بزرگ بود ولی امروز تقریبا نیمی از 46 طبقه آن خالی است . 

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در قطر از زمان تحریم‌های عربستان

این برج اداری حالا در مقابل آن چیزی قرار گرفته که دلالان مسکن، بانکداران و تحلیلگران می‌گویند «بازار اشباع شده مسکن پس از جام‌جهانی 2022». این به معنای یک رکود مسکن در منطقه خلیج فارس پس از کاهش قیمت نفت است.
قطر با چالش های دیگری هم روبرو است مثل تحریم دیپلماتیک و تجاری که عربستان، امارات، بحرین و مصر به خاطر اتهام حمایت از داعش علیه این کشور اعمال کرده‌اند. قطر این ادعا را رد می کند .
قیمت مسکن حدود 10 درصد از ژوئن 2017، زمان آغاز تحریم ها کاهش یافته است. قیمت ساختمان های اداری هم به همین میزان افت کرده اند. اجاره خانه ها 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته اند .
جیسون تووی، یک اقتصاددان در کپیتال ایکانامیکس گفت:« بخش مسکن قطر یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی بود که از تحریم‌های اواسط 2017 ضربه خورد» .
رکود مسکن هنوز منجر به وام‌های بد نشده است، چون بانکداران می‌گویند بیشتر ثروتمندان کشور مالک سرمایه‌های راکد مسکن هستند .
یک بانکدار در بانک اقتصادی الخلیجی گفت بانک‌هایی مثل بانک او وام‌های مسکن بسیاری در ماه های اخیر می دهند که بازپرداختشان به جای 10 سال، 20 ساله است. با این کار تجارت برای سازندگانی که از کاهش تقاضا ضربه خورده‌اند ادامه می یابد .
ولی با نزدیک شدن به جام جهانی، متخصصان مسکن عقیده دارند پروژه های بلند مدت بازار را پر کرده اند .
جانی آرچر، مدیر یک شرکت ساختمانی در دوحه گفت :« جالب است ببینیم وقتی قیمت مسکن طی یک سال تحت فشار قرار می‌گیرد و وقتی ساختمان های جدید بازار را پر می کنند، چه اتفاقی می افتد»؟
کشور کوچک و ثروتمند قطر و بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی جهان قصد دارد ساختمان های مسکونی را تا 50 درصد و ساختمان‌های اداری را تا 40 درصد طی سه سال آینده افزایش دهد که بخشی از آن به خاطر جام جهانی است .
فیفا نیاز دارد قطر حداقل 60 هزار اتاق هتل برای تورنومنت یک ماهه جام جهانی داشته باشد. قطر تخمین میزند حدود 1.5 میلیون هوادار فوتبال ، یعنی به اندازه بیش از نیمی از جمعیتش وارد کشور شوند .
قطر 26500 اتاق دارد و 15000 هزار اتاق دیگر را تا 2022 آماده می‌کند. باقی فضاها را اتاق های داخل کشتی ها و کمپهای صحرایی تشکیل می‌دهند .
پس از 2022، دورنمای قطر نامطمئن است. غیر از استادیوم های فوتبال، قطر طرح خاصی برای زیرساخت های باقیمانده از جام جهانی ندارد.
هیچ اطمینانی نیست که تقاضا برای این ساختمان ها از کجا خواهد آمد .

منبع: تسنیم

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها