گرانی گوشت به قاچاق دام ربطی ندارد؛ آقایان آدرس غلط ندهند

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: افزایش قیمت گوشت در ماه‌های گذشته و عدم کاهش آن به رغم واردات گوشت گرم ارتباطی به قاچاق دام زنده ندارد.

گرانی گوشت به قاچاق دام ربطی ندارد؛ آقایان آدرس غلط ندهند

حمیدرضا دهقانی‌نیا در پاسخ به سئوالی درباره قاچاق دام و اینکه نسبت به سال گذشته چقدر جدی‌تر شده است اظهار کرد: موضوع دام در حوزه قاچاق در سال 97 برعکس شده است؛ در سال‌های قبل، قاچاق دام به سمت داخل کشور بود و جزو قاچاق‌های ورودی به حساب می‌آمد اما در سال 97 به خاطر شوک ارزی و تغییراتی که از ناحیه ارز بوجود آمد، قاچاق دام به سمت قاچاق خروجی تغییر رویه داد.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: دقیقاً بعد از تلاطمات و شوک ارزی، قاچاق دام خروجی شد اما قطعاً بررسی حجم قاچاق دام در سال‌های گذشته و امسال، می‌تواند به ما آمار و ارقام مناسبی برای اتخاذ تصمیم بدهد.

دهقانی‌نیا گفت: براساس آمارهای واصله از دستگاه‌های مختلف به ویژه نیروی انتظامی، در 10 ماهه سال 96 با 93 هزار راس دام زنده در حوزه کشفیات ظن به قاچاق مواجه بودیم. این رقم در 10 ماهه امسال به 130 هزار و 372 راس رسیده است. بنابراین از 93 هزار راس قاچاق دام زنده در 10 ماهه سال گذشته به 130 هزار راس قاچاق دام زنده در 10 ماهه امسال رسیده‌ایم و چیزی حدود 30 تا 31 هزار راس، قاچاق دام زنده بیشتر شده است.

دهقانی‌نیا در پاسخ به این سئوال که اگر قاچاق دام با شوک ارزی در ابتدای سال رو به افزایش گذاشته، چرا قیمت گوشت در دو الی سه ماه اخیر گران شد، گفت: سئوال شما ناشی از این فرضیه ارتباط قاچاق دام با افزایش قیمت گوشت است. من این فرضیه را قبول ندارم؛ سئوال مهمتر این است که آیا رابطه مستقیمی بین افزایش قاچاق دام و قیمت گوشت گرم وجود دارد؟

وی اضافه کرد: اولاً مگر فقط ما در بحث قیمت گوشت گرم با افزایش قیمت در سال 97 مواجه شدیم؟ در اکثر کالاهایی که به هر دلیلی شاید به حوزه قاچاق هم مربوط نباشد، با افزایش دو الی سه برابری قیمت مواجه بودیم. بنابراین این فرضیه که بگوییم صرفاً قاچاق دام موجب افزایش قیمت گوشت گرم شده، مخدوش است زیرا همه کالاها با افزایش قیمت مواجه شدند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ثانیاً این افزایش قیمت، ناشی از تلاطمات ارزی بوده است. ثالثاً در این فصل( پاییز و زمستان) معمولاً صاحب دام، دام خود را عرضه نمی‌کند زیرا سعی می‌کند دام خود را پروار کند و در آینده به قیمت بالاتر بفروشد. طبق اظهارات مسئولان جهاد کشاورزی هم، باکاهش عرضه دام برای ذبح کردن مواجه بودیم و این اتفاق هر ساله در این فصل می‌افتد و یک موضوع عادی است؛ حالا اینکه این پیش فرض را مطرح کنیم که کاهش عرضه دام برای ذبح به خاطر تمایل به قاچاق آن به خارج از کشور بوده است هم درست نیست و ما آن را نمی‌پذیریم زیرا رویه عدم عرضه در این فصل، در سال‌های گذشته هم وجود داشته است و ربطی به قاچاق ندارد.

دهقانی‌نیا توضیح داد: بحث دیگر که ممکن است برای همه کالاها اتفاق افتاده باشد، بحث افزایش کرایه حمل و نقل است. ما برای حمل و نقل دام هم با افزایش کرایه مواجه شدیم و موضوع دیگر افزایش نرخ نهاده‌های کشاورزی است. به عنوان مثال ممکن است قبلاً قیمت هر کیلو نهاده‌های کشاورزی 120 تومان بوده باشد اما الان 180 تومان شده و هر کیلو 60 تومان افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: بنابراین با چند موضوع مواجه هستیم؛ اولاً بحث افزایش نرخ ارز است که در تمام کالاها اثرگذار بوده و همه را متاثر کرده است. ثانیاً با افزایش کرایه حمل و نقل حمل مواجه بودیم و ثالثاً قیمت نهاده‌های دامی و کشاورزی و حقوق کارگر و ... افزایش یافته است که این موارد به طور خودکار موجب افزایش قیمت محصول نهایی می‌شود. اینکه همه این موارد را یک طرف ترازو بگذاریم و یکسری متغیرهای دیگر را در نظر نگیریم و همه مسائل را روی موضوع قاچاق آوار کنیم، از نقطه نظر منطقی و افزایش آمار قاچاق از 93 هزار به 130 هزار، هم‌سنگ نیست.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اثر و وزن دائمی که قاچاق می‌شود بر روی افزایش قیمت گوشت گرم چقدر است؟ این را چه کسی می‌تواند استخراج کند. البته از یک موضوع نباید غافل شویم و آن هم این است که طبق اظهارات مسئولان جهاد کشاورزی، 20 درصد بیشتر از کل 12 ماه 96، گوشت گرم وارد کشور شده است؛ پس چرا قیمت گوشت کاهش نمی‌یابد. اگر آقایان نگویند که علت کاهش نیافتن قیمت گوشت به رغم واردات، قاچاق دام نبوده باید چه بگویند؟

وی ادامه داد: به عنوان مثال در توزیع گوشت وارد شده، چقدر موفق بودیم؟ اگر بیش از نیاز خودمان گوشت وارد کشور کردیم ولی قیمت آن تغییری نکرده، آیا باید تقصیر را گردن قاچاق دام بیاندازیم که از 93 هزار به 130 هزار رسیده است؟ این کار شاید یک آدرس‌دهی غلط باشد. ما نباید فریب این آدرس نادرست را بخوریم. به نظرم باید برویم و ببینیم مشکل کجاست و مشکل را از سرمنشاء خودش بشناسیم و حل کنیم.

دهقانی‌نیا افزود: آیا با این بارش سنگین برف و باران می‌شود از شمال غرب و شمال شرق کشور گله‌ای را به مرز رساند و قاچاق کرد؟ به نظر من نشدنی است و کار بسیار سختی است. در کنار این شیوه‌ خرید، فروش، حمل و نگهداری دام زنده را قرار بدهید که با همکاری جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی پیش‌بینی شده است؛ چیزی که قبلاً به صورت مصوب و آشکار و عیان وجود نداشت.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در حال حاضر بر اساس شیوه‌نامه‌ای که از سوی ریاست جمهوری به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده، خیلی راحت می‌توان احصا کرد که آیا فلان دام در حال حمل یا نگهداری، قاچاق است یا خیر؟ آیا گواهی بهداشت دارد یا خیر؟ مالک آن کیست؟ مربوط به کدام است؟

منبع: تسنیم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مرتضی
    0

    اگه گوشت ارزان باشه بااین گرانی اجناس فقط دامدار ضرر میکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها