تقویم تاریخ/تأسیس کتابخانه بزرگ “هاروارد” بزرگترین کتابخانه دانشگاهی جهان

كتابخانه بزرگ هاروارد از كتابخانه‏ های بزرگ جهان در ۱۶ فوریه ۱۶۳۸م توسط جان هاروارد تأسیس شد و او هنگام مرگ نیز املاك و دارایی خود را برای كتابخانه و مدرسه خویش اختصاص داد.

تقویم تاریخ/تأسیس کتابخانه بزرگ “هاروارد” بزرگترین کتابخانه دانشگاهی جهان

امروزه این مدرسه به عنوان دانشگاه هاروارد، یكی از بزرگ‏ترین دانشگاه ‏های جهان به حساب می‏ آید و كتابخانه آن نیز با دراختیار داشتن بیش از ۸ میلیون كتاب بزرگ‏ترین كتابخانه دانشگاهی به شمار می‏رود.کتابخانه این دانشگاه نیز به عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه‌های آکادمیک جهان و بزرگترین کتابخانه آمریکا از دیگر ارزش‌های آن به‌شمار می‌رود. هاروارد در میان تمامی موسسات آموزش عالی در جهان از بزرگترین پشتوانه مالی برخوردار است، پشتوانه‌ای که در ژوئن سال گذشته ارزشی برابر ۳۲.۳ میلیارد دلار داشت.

سیستم مرکزی کتابخانه هاروارد در کتابخانه وندرنر در هاروارد‌یارد واقع شده‌است که شامل ۸۰ کتابخانه مستقل حاوی ۱۵ میلیون نسخه کتاب است. به این شکل هاروارد به گفته انجمن کتاب‌خانه‌های آمریکا، مالک بزرگترین کتابخانه آکادمیک آمریکا و یکی از بزرگترین کتابخانه‌های جهان است.

محبوب‌ترین این مجموعه در میان دانشجویان کارشناسی، کتابخانه‌های کابوت، لامونت و ویدنر هستند. در این مراکز کتاب‌های کمیاب و دستنوشته‌های تاریخی و دیگر انواع مجموعه‌های ارزشمند یافت می‌شوند. قدیمی‌ترین مجموعه نقشه‌ها،‌اطلس‌ها و فرهنگ‌های جغرافیای آمریکا در این کتابخانه‌ها یافت می‌شوند و دسترسی به آنها برای عموم آزاد است. همچنین بزرگترین مجموعه زبان آسیای شرقی خارج از آسیای شرقی در کتابخانه هاروارد-ینچینگ موجود است.

هاروارد همچنین مالک چندین موزه علمی،‌هنری و فرهنگی است،‌موزه هنر هاروارد تشکیل شده از سه موزه جداگانه‌است که در آنها می‌توان مجموعه‌هایی باستانی از هنرهای اسلامی، چینی،‌ هندی اروپایی را یافت.

منبع: تلکسیران

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها