اتمام ۸۵ درصدی خاکبرداری صحن حضرت زینب (س) در کربلا + عکس

مجری طرح توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) از اتمام ۸۵ درصد از عملیات خاکبرداری صحن حضرت زینب (س) در کربلا خبر داد.

اتمام ۸۵ درصدی خاکبرداری صحن حضرت زینب (س) در کربلا + عکس

محمد جلال مآب مجری طرح توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) در تشریح ویژگی‌های فنی اجرای این پروژه اظهار کرد: در عمق دو تا ۳ متری بستر شهر کربلا آب وجود دارد، لذا در اجرای این طرح، از همان فناوری و دانش مهندسی که برای اجرای سازه‌های آبی استفاده می‌شود، بهره‌گرفتیم.

اتمام ۸۵ درصدی خاکبرداری صحن حضرت زینب (س) در کربلا + عکس

جانشین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد خاک زمین تاریخی کربلا در عمق ۶ تا ۹ متری اطراف حرم قرار دارد، گفت: زائران اربعین گذشته شرایط خاصی را تجربه کردند که شاید دیگر برای سال‌ها، امکان تکرار آن وجود نداشته باشد.

اتمام ۸۵ درصدی خاکبرداری صحن حضرت زینب (س) در کربلا + عکس

وی افزود: در اربعین ۹۷ چادر‌های اسکان زائران در محدوده تراز زمین اصلی کربلا و در محوطه گودبرداری شده صحن در دست ساخت صحن حضرت زینب (س) برپاشده بود. به عبارت دیگر زائران اربعین که در این مکان بیتوته داشتند، روی همان زمینی که واقعه عاشورای ۶۱ ه. ق رخ داده بود، حضور داشتند که با توجه به پیشرفت اجرای طرح و بتن‌ریزی‌ها، دیگر چنین موقعیتی وجود نخواهد داشت.

اتمام ۸۵ درصدی خاکبرداری صحن حضرت زینب (س) در کربلا + عکس

جلال مآب در تشریح دلایل بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر گفت: تعظیم و ترویج شعائر الهی، ایجاد زمینه ارتباط و مددگرفتن از ائمه اطهار (ع) با ساخت فضا‌های زیارتی و رفاهی، توسعه اماکن مقدس متناسب با افزایش شمار زائران و مرمت و احیای آثار ارزشمند هنر و معماری ایرانی و اسلامی از جمله ضرورت‌های بازسازی اعتاب مقدسه است.

به گفته وی، بررسی شواهد تاریخی نشان می‌دهد که ایرانیان در قرون گذشته بیشترین نقش را در بازسازی، زیباسازی و ساخت بنا‌های اماکن مقدسه و عتبات داشته‌اند.

اتمام ۸۵ درصدی خاکبرداری صحن حضرت زینب (س) در کربلا + عکس

جلال مآب با بیان اینکه آثار ارزشمندی از دوران آل بویه، سلجوقیان، نادری، صفویه، قاجار و تاریخ معاصر در تمامی حرم‌های مطهر دیده می‌شود، گفت: اعتاب مقدسه موزه‌ای از زیباترین جلوه‌های آئینه‌کاری، مقرنس کاری، گچ‌بری، کاشی‌ کاری و هنرنمائی استادکاران ایرانی است که در دوره دیکتاتوری صدام مراقبت از آن‌ها ضعیف یا حتی فراموش شده بود.

وی با بیان اینکه احیاء، حفظ، مرمت و توسعه این آثار ارزشمند فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی یکی از دستاورد‌های ستاد بازسازی عتبات در این سال‌ها بوده است، گفت: امروز در حالی با پشتوانه کمک‌های مردمی گام در مسیر توسعه عتبات گذاشته‌ایم که تلاش می‌کنیم ضمن استفاده از جدیدترین فناوری‌های روز و دستاورد‌های علم مهندسی، همان اسلوب هنری و میراث تاریخی گذشتگان را نیز حفظ کنیم.

اتمام ۸۵ درصدی خاکبرداری صحن حضرت زینب (س) در کربلا + عکس

براساس این گزارش، فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) مزین بنام صحن حضرت زینب (س) در زمینی به مساحت ۵۲ هزار متر مربع شامل فضای باز و مسقفات در چهار طبقه به متراژ ۱۵۶ هزار متر مربع با همت خیرین و تلاش عوامل ستاد بازسازی عتبات عالیات در حال ساخت است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    الگو و اسوه ی ما کیست؟؟؟!!! --- مولای متقیان و امام پارسایان حضرت علی (ع) در طول پنج سال خلافت خود بر جهان اسلام از بیت المال یا با پول و داراییهای مردم چند بارگاه و صحن برای پیامبر اسلام (ص) و شهدا و بزرگان پرهیز کار صدر اسلام بنا نمود؟؟؟!!! براستی ما با هزینه کردن پول و دارایی از بیت المال و مردم برای برپایی بارگاه ها و صحنهای مجلل بنام بزرگان دین از کدام امام معصوم الگو می گیریم؟؟؟!!! برپایی این دم و دستگاه های مجلل دنیای فانی با نامهای بارگاه و صحن و حرم با کدام آیه ی قرآن و کدام حدیث معتبر از پیامبر اکرم و کدام روایت خدشه ناپذیر از امامان از اهل بیت مطهر پیامبر و کدام دلیل متین عقلی با اصرار وصف ناپذیر بنام دین و مذهب انجام می گیرند؟؟؟!!! بر پایی این دم و دستگاه های مجلل دنیایی جزو کدام انفاقهای فی سبیل الله توصیه شده در قرآن اند؟؟؟!!!

  • احمد نباتی
    0

    آقای محترم؟!!! این کارها مصداق تعظیم شعائر دینی است. که در قران کریم به ما دستور داده شده شعائر را تعظیم کنید و البته تنها کسانی درک صححی از این امر دارند که تقوای عمیق داشته باشند. مطلب بعدی این است که امروزه وزارت ارشاد، شهرداری ها و .. با ساخت فرهنگ سراها و مکان های دیگر در صدد تقویت فرهنگ عمومی هستند. چرا چنین کارهایی را تضییح بیت المال نمی دانید؟! شما نمی دانید که بزرگ ترین و عالی ترین فرهنگ از طریق اهل بیت به ما رسیده؟! و نمی دانید که تعظیم و تکریم آن ها و توسعۀ اماکن زیارتی و ایجاد تسهیلات لازم بری زائران، ارتباط مستقیم با تقویت فرهنگ دینی دارد؟! دولت اسلامی که وظیفه هدایت گری دینی مردم را به عهده دارد، موظف است تا مقدمات آن را هم به بهترین وجه فراهم اورد تا مردم بهترین بهره ها را از این اماکن پاک و مقدس داشته باشند. حضرت آقا؟! در زمان امیرالمؤمنین(علیه السلام) با توجه به شرایط جمعیتی و فرهنگی نیازی به توسعۀ حرم پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نبود. اگر واقعا دنبال دلیل می گردید سری به روایات مربوطه به ظهور بزنید و ملاحظه کنید که بعد از ظهور حضرت کربلا و نجف چه توسعه ای پیدا می کنند و چگونه مقدمات حضوری جهانی مردم در این دو مکان شریف فراهم می گردد. در ضمن در دنیایی که دشمنان اسلام برای تضعیف شعائر دینی و توجه مردم به امان مقدس هزینه های میلیاردی می کنند و سعی دارند با ترفتدهای واهی سیر توجه مردم را به سمت انتالیا و .. سوق بدند، خیلی تعجب می کنم که حضرت عالی نگران توسعه اماکن دینی داری در ضمن به کوری چشم دشمنان اسلام و به کحوری وهابیت ملعون تمامی این هزینه ها از کمک های مردم تهیه شده و مردم با جان و دل در این راه قدم بر می دارند. و نیازی به کمک مالی دولت ها نیست. هر چند که دولت ها هم وظیفه دارند در این راه اقدام کنند. نمونه بارز این مطلب پذیرایی مردمی از زائران اربعین حسینی است که احتمال حضرت عالی رو هم نگران کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها