50 کلین شیت اروپایی؛ استوار، مثل بوفون

جیان‌لوییجی بوفون در 41 سالگی به 50 کلین شیت اروپایی رسید.

50 کلین شیت اروپایی؛ استوار، مثل بوفون

در یکی از حساس ترین مسابقات این هفته مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا پاریسن‌ژرمن در ورزشگاه اولدترافورد مهمان منچستریونایتد بود و موفق شد در دیداری برتر با نتیجه 2-0 بر میزبان خود غلبه کرده و راه صعود به مرحله یک چهارم نهایی را هموار کند.

جیان‌لوییجی بوفون، دروازه بان تمام نشدنی ایتالیایی که 2 هفته قبل تولد 41 سالگی خود را جشن گرفته بود در این مسابقه موفق شد در ماموریتی نه چندان دشوار (یونایتد در طول بازی تنها یک شوت در چارچوب داشت) دروازه خود را بسته نگه دارد تا بالاخره اولین کلین شیت خود در فصل 19-2018 را ثبت کند.

بوفون که 3 مسابقه نخست پاریسی ها در لیگ قهرمانان این فصل را به علت محرومیت فصل قبل (در جریان بازی رئال مادرید-یوونتوس) از دست داده بود، از بازی چهارم درون دروازه پاریسن‌ژرمن قرار گرفت. او در هر سه مسابقه دور برگشت مرحله گروهی گل خورد تا تعداد کلین شیت های او در همان عدد 49 باقی بماند.

اما اولین کلین شیت او در فصل 19-2018 در بهترین زمان ممکن رقم خورد و بوفون با بسته نگه داشتن دروازه برابر منچستریونایتد، هم تیمش را با امیدواری به بازی برگشت فرستاد و هم خود را به رکورد 50 کلین شیت در لیگ قهرمانان رساند؛ رکوردی که تنها 2 دروازه بان دیگر در تاریخ رقابت ها آن را ثبت کرده بودند.

بوفون اولین بازی خود در این رقابت ها را در روز 17 سپتامبر 1997 انجام داد. بوفون که در آن روزها سنگربان تیم پارما بود، اولین بازی خود را در چک و برابر اسلاویا پراگ تجربه کرد و در جریان تساوی بدون گل شاگردان کارلو آنچلوتی برابر نماینده جمهوری چک، اولین کلین شیت خود را نیز رقم زد.

بوفون پانزدهمین فصل حضور خود در رقابت های لیگ قهرمانان را تجربه می‌کند. بهترین فصل او از نظر تعداد کلین شیت در فصل 17-2016 رقم خورد؛ جایی که در مسیر صعود یووه به فینال رقابت ها، بوفون در 12 بازی به میدان رفت و در 8 مسابقه دروازه خود را بسته نگه داشت. تا قبل از رسیدن به فینال (شکست 4-1 یوونتوس برابر رئال مادرید)، بوفون تنها 3 گل دریافت کرده بود. در مجموع بوفون در 121 بازی لیگ قهرمانان به میدان رفته و 115 گل دریافت کرده است.

او اکنون در کنار ادوین فن درسار، با 50 کلین شیت مشترکا دومین دروازه بان برتر تاریخ رقابت ها از نظر بسته نگه داشتن دروازه است. البته تفاوت بوفون با سنگربان هلندی در تعداد مسابقات است؛ جایی که بوفون بعد از 121 بازی به این آمار رسید اما فن درسار در تنها 98 مسابقه این تعداد کلین شیت را ثبت کرد.

نفر اول این فهرست ایکر کاسیاس، دروازه بان اسپانیایی و کنونی باشگاه پورتو با 57 کلین شیت (در 174 بازی) است. البته نرخ گل های دریافتی کاسیاس نسبت به هر دو دروازه بان ضعیف تر است. (کاسیاس: 194 گل خورده در 174 بازی؛ فن درسار: 77 گل خورده در 98 بازی؛ بوفون: 115 گل خورده در 121 بازی)

منبع: نود

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها