انتقال آب دریای خزر با رعایت ضوابط زیست محیطی ممانعتی ندارد 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاکنون وزارت نیرو تقاضایی در رابطه با طرح انتقال آب دریای خزر از سازمان نکرده و طرح فوق در حال بررسی است و با رعایت ضوابط زیست محیطی اشکالی ندارد.

انتقال آب دریای خزر با رعایت ضوابط زیست محیطی ممانعتی ندارد 

عیسی کلانتری پیش از ظهر جمعه در جریان افتتاح دو پروژه مربوط به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرزی بندر آستارا در رابطه با چگونگی طرح انتقال آب دریای خزر، اظهارکرد: تامین آب آشامیدنی و همچنین آب صنعت کشور بسیار مهم است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تاکنون وزارت نیرو تقاضایی در رابطه با طرح انتقال آب دریای خزر از سازمان نکرده و طرح فوق در حال بررسی است و با رعایت ضوابط زیست محیطی اشکالی ندارد.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه در وضعیت خوبی قرار دارد و اگر با این وضعیت پیش‌رود به تراز اکولوژیکی خود در چند سال آینده خواهد رسید، افزود: وجود محدودیت‌های بودجه‌ای در سه سال اخیر سبب ایجاد تأخیر در این موضوع شده و دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶ به تراز اکولوژیکی خود می رسد.

وی برداشت‌های غلط را باعث نابودی تالاب‌های کشور عنوان کرد و گفت: استفاده از آب شیرین تالاب برای مصارف کشاورزی یک اقدام نادرست است و متاسفانه این امر سبب تخریب این گونه تالاب‌ها در سطح کشور شده است.

وی بر ضرورت حق آبه تالاب‌ها تاکید کرد و گفت: باید تالاب‌های ساحلی را به جای دریا از بالا دست حفاظت کنیم و حق آبه تالاب‌ها را از کشاورزان پس بگیریم.

نبود مطالعات زیست محیطی در پروژه‌های عمرانی کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مسئله مهم پسماند شمال کشور را یادآورشد و اظهارکرد: اولویت دولت در شمال کشور بحث پسماند است و در این حوزه در منطقه شمال تاکنون موفق نبودیم.

وی با بیان اینکه نباید معضل پسماند در حضور گردشگران داخلی و خارجی تاثیر منفی داشته باشد، ادامه داد: این امر نیازمند عزم جدی منطقه‌ای است و باید با نگاه زیرساختی از صنعت توریسم در این حوزه درآمدزایی کنیم.

کلانتری افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با ۷ هزار نیرو در کشور به عنوان یک مروج محیط زیست، هدایت‌کننده مردم به پاسداری از آن است و متاسفانه در شرکت دادن مردم در این امر ضعیف عمل کردیم و باید مردم را با محیط زیست آشتی دهیم.

وی به عدم موفقیت در زمینه پسماند در سال گذشته اشاره کرد و افزود: امیدواریم امسال با سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها در بخش پسماند بتوانیم این مشکل را در طول سه سال آینده حل کنیم تا شمال کشور نجات یابد.

کلانتری خواستار توجه ویژه دستگاه‌های اجرایی به مسائل زیست محیطی در اجرای طرح‌های عمرانی شد و تصریح‌کرد: متاسفانه به مسائل زیست محیطی در طرح‌های عمرانی در آخر کار نگاه می‌شود و در این رابطه مطالعات زیست محیطی ضرورت دارد.

وی ادامه داد: در سال گذشته عدم توجه به مسائل زیست محیطی در پروژه‌های عمرانی و نداشتن مطالعات زیست محیطی و رعایت نکردن ضوابط، محیط زیست کشور را گرفتار کرده است.

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها