تب افزایش قیمت گوشت به کاشان رسید

این روزها قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در کاشان همچون سایر استان ها به ۹۷ هزار تومان رسیده است و مردم این شهر در تامین این کالای اساسی دچار مشکل شده اند.

تب افزایش قیمت گوشت به کاشان رسید

قیمت گوشت قرمز یکی از موضوعاتی است که این روزها در تمام کشور دغدغه آفرین شده و کاشان نیز از این قاعده مستثنی نیست و گلایه‌های زیادی در این زمینه از سوی مردم بیان می‌شود.

مطالعات تغذیه‌ای نشان می‌دهد که هر فرد به ازای هر کیلوگرم از وزن خود نیاز به 8 گرم پروتئین در روز دارد که اگر وزن هر فرد را به طور متوسط 70 کیلوگرم در نظر بگیریم یعنی یک فرد باید متوسط روزانه حدود 550 گرم پروتئین مصرف داشته باشد که از این میزان باید حداقل یک پنجم آن از گوشت قرمز تأمین شود.

به عبارت بهتر تنها تأمین گوشت قرمز برای یک خانوار کاشانی 4 نفره با میزان مصرف نسبتا پایین؛ که اگرمابقی پروتئین مورد نیاز خود را از غذاهای دیگری مانند تخم مرغ، لبنیات، پروتئین‌های گیاهی و سایر موارد تأمین کنند، برابر با حقوق دریافتی یک کارگر به ازای 44 ساعت کار در هفته است.

محمد کرباسی یکی از ساکنان شهر کاشان با شکایت از گران شدن قیمت گوشت می‌گوید: ما قبل از این هم برای خرید گوشت مشکل داشتیم و حالا با این قیمت‌ها تنها ماهی 1 مرتبه و بعضی وقت‌ها اصلا گوشت نداریم که بخواهیم مصرف کنیم.

ستوده فر یکی دیگر از شهروندان کاشانی در رابطه با گران شدن گوشت می گوید: از وقتی قیمت ها تغییر کرده دیگر نمی‌توانیم گوشت قرمز بخوریم و مجبوریم با خوردن سویا نبود آن را جبران کنیم.

‌البته در میان مردم، نگرانی از افزایش قیمت گوشت برای شب عید نیز وجود دارد که مسئولان کاشان سخت در تلاش هستند که این موضوع را کنترل کنند.

بالا بودن قیمت گوشت به دلیل ضعف در شبکه توزیع نیست

در همین زمینه مجیدکافی زاده، رئیس جهاد کشاورزی کاشان درگفت و با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه بالا بودن قیمت گوشت به دلیل ضعف در شبکه توزیع نیست اظهار داشت: ما از نظر میزان گوشت در سطح کشور و حتی شهرستان با کمبود مواجه نیستیم و توزیع گوشت متناسب با تقاضای خانوار است، آنچه برای مردم ما مشکل ایجاد کرده است بالا بودن قیمت گوشت گرم در بازار است.

رئیس جهاد کشاورزی کاشان دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز در چند ماهه اخیر را افزایش بهای تمام شده هر گوسفند و گوساله عنوان کرد و گفت: با افزایش قیمت دلار برخی از ارقام خوراک دام افزایش قیمت چشمگیری داشته است در نتیجه بهای تمام شده هر راس گوسفند و گوساله زنده افزایش یافته و این امر یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در چند ماهه اخیر است.

وی همچنین قاچاق گوسفند زنده به خارج از کشور را از دلایل دیگر افزایش قیمت این منبع پروتئینی دانست و تشریح کرد: برخی از واسطهها با خرید گوسفند زنده با قیمتی حدود کیلویی42 هزار تومان که حدوداً 10 هزار تومان از قیمت داخل بیشتر است، دامداران داخلی را ترغیب به فروش گوسفند با چنین مبلغی کرده اند در نتیجه دامداران دیگر تن به فروش گوسفند زنده به مبلغ هر کیکو27 هزار تومان ندارند که این موضوع قیمت گوشت قرمز در سطح کشور را افزایش داده است.

کافی زاده با بیان اینکه توزیع گوشت قرمز وارداتی در کاشان کم بوده است عنوان کرد: با توجه به استقبال زیاد همشهریان از گوشت قرمز گرم ،در هفته های گذشته استقبال چندانی از گوشت منجمد وارداتی نشد اما با روبه افزایش بودن قیمت گوشت گرم به مرور زمان، تقاضا برای گوشت وارداتی افزایش یافته است.

وی ادامه داد : به دلیل اولویت داشتن تأمین گوشت در مرکز استان ها سهم کاشان بسیار کاهش یافته است و پاسخ گوی تقاضای همشهریان نیست اما با پیگیری‌های صورت گرفته درصدد هستیم تا سهم کاشان را افزایش دهیم تا شهروندان در تهیه گوشت با مشکل مواجه نشوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کاشان توزیع گوشت قرمز وارداتی را از تمهیدات صورت گرفته برای شکستن حباب قیمت گوشت دانست و افزود : توزیع گوشت قرمز وارداتی و اجرای قانون ممنوعیت نقل و انتقال گوسفند بدون ضابطه بین استان‌ها از راه‌های امید وارکننده ای است که امیدواریم در سال آینده قیمت گوشت قرمز در سطح کشور ساماندهی شود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها