برادران شهدا و جانبازان چگونه از سربازی معاف می‌شوند؟

نحوه دریافت معافیت سربازی برادران شهدا، جاویدالاثران، آزادگان و جانبازان را در این گزارش بخوانید.

برادران شهدا و جانبازان چگونه از سربازی معاف می‌شوند؟

بسیاری از افراد در رابطه با معافیت یکی از برادران شهدا، جاویدالاثران، آزادگان و جانبازان که فرزند ذکور ندارند، سوالاتی دارند که در این گزارش پاسخ خواهیم داد.

براساس قوانین موجود در ارتباط با سربازی و خدمت وظیفه عمومی، معافیت برای یکی از برادران شهدا، جاویدالاثران، آزادگان و جانبازان در مواردی که شهید یا جاویدالاثر فرزند ذکور نداشته باشد، با درخواست بنیاد شهید و امور ایثارگران قابل استفاده است.

همچنین، آن دسته از آزادگانی که حداقل ۲۴ ماه اسارت داشته و فرزند ذکور نداشته باشند، تنها می‌تواند یکی از برادران خود را از خدمت دوره ضرورت معاف کنند.

در نظر داشته باشید، آن دسته از جانبازانی که حداقل ۲۵% جانبازی را دارا باشند و فرزند ذکور نداشته باشند، تنها یکی از برادران خود را می‌توانند از خدمت دوره ضرورت معاف نمایند.

اگر در گذشته برابر قوانین و مقررات ابلاغی زمان رسیدگی، به سبب ایثارگری برادر، برادری از خدمت معاف شده باشد، برادر دیگر از این معافیت نمی‌تواند استفاده کند.

قابل ذکر است، در صورت فوت فرد معاف شده، افراد دیگری نمی‌توانند به همان طریق از خدمت معاف شوند و با توجه به تاکید قانون گذار مبنی بر شرط نداشتن فرزند ذکور ایثارگر، سن فرزند ذکور ملاک نبوده و وجود فرزند ذکور در سن طفولیت نیز مانع بهره مندی برادر ایثارگر از معافیت می‌گردد.

همچنین در خانواده ایثارگران فاقد فرزند ذکور حق انتخاب برادر تنی یا ناتنی، جهت استفاده از این نوع معافیت با شخص ایثارگر می‌باشد و در صورتی که ایثارگر به شهادت برسد یا فوت کند، حق تقدم استفاده از این معافیت با برادر تنی می‌باشد.

در هنگام وجود برادران تنی متعدد حق انتخاب با پدر و درصورت فوت او با مادر و در صورت فوت پدر و مادر، انتخاب با توافق برادران و هماهنگی بنیاد شهید صورت می‌گیرد.

البته درصورت عدم وجود برادر تنی، اولویت استفاده از این نوع معافیت با برادری است که با فرد ایثارگر از یک مادر بوده و در صورت تعدد، توسط مادر انتخاب می‌گردد و درصورت فوت مادر، انتخاب با توافق برادران و هماهنگی بنیاد شهید صورت می‌گیرد.

آن دسته از آزادگانی که مطابق با مقررات گذشته و به دلیل آزادگی کمتر از ۳۶ ماه برای یکی از فرزندان یا برادران خود کسر خدمت اخذ نموده است، با مقررات جدید نمی‌توانند برای فرزند یا برادر دیگر درخواست معافیت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها