مجوز نانوایی جدید در مشهد صادر نمی‌شود

عضو هیئت مدیره اتاق اصناف ایران گفت: براساس آخرین دستورالعمل ارسالی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دلیل اشباع شهر از نانوایی و عدم رعایت حدود صنفی مجوز نانوایی صادر نمی‌شود.

مجوز نانوایی جدید در مشهد صادر نمی‌شود

محمود بنانژادمشهدی اظهار داشت: اصناف 18 درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهند و هم‌ اکنون سه میلیون واحد صنفی در سطح کشور و 120 هزار واحد صنفی در سطح استان مشغول فعالیت هستند و به جرات می‌توان گفت که اصناف در حوزه‌های اشتغال، گردش مالی، کالایی و به‌ویژه تولید ناخالص ملی نقشی موثر و کلیدی دارند.

وی افزود: در تلاش هستیم تا جایگاه اصناف حقیقی را پیدا و تقویت کرده و نسبت به معرفی ظرفیت‌های صنفی اقدام کنیم تا بتوانیم در مسیر رشد و توسعه حوزه‌های مختلف اقتصادی به‌خوبی حرکت کنیم.

رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه در سطح کشور 600 هزار واحد صنفی تولیدی در حوزه تولید، صنایع خرد و کوچک و تا حدی متوسط فعالیت دارند خاطرنشان کرد: مقرون به‌صرفه بودن این واحدها از نظر مدیریتی و هزینه‌ای، نیاز به سرمایه اندک در راه‌اندازی، کار با تعداد کارگران اندک (کمتر از 50 نفر) و حتی تغییر کاربری آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از مهمترین ویژگی‌های این واحدهای صنفی تولیدی بوده و معتقدیم چنانچه این کارگاه‌های تولیدی تقویت شده و نسبت واحدهای صنفی تولیدی به واحدهای صنفی توزیعی در سطح اصناف افزایش یابد، قطعاً آن‌ها در حوزه اشتغال و تولید ناخالص ملی هم‌افزایی بیشتری دارند.

بنانژادمشهدی تصریح کرد: واحدهای صنفی خدماتی و خدمات فنی در حوزه‌های تنظیم بازار و توزیع کالا به صورت شبکه‌ای در سطح جامعه نقش به‌سزایی داشته همان طور که در چند ماه اخیر در بخش توزیع کالاهای تنظیم بازار در قالب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا کوچک شاهد این امر بودیم.

وی در رابطه با تنظیم بازار توزیع گوشت منجمد تاکید کرد: 152 تن گوشت منجمد در 98 واحد صنفی منتخب که مورد اعتماد و وثوق افراد محله بودند، از 25 مهرماه تا 23 دی‌ماه 97 توزیع شد، همچنین 275 تن مرغ منجمد در 120 واحد صنفی سطح شهر از 28 آذرماه تا 18 دی‌ماه امسال توزیع شد؛ همچنین مرغ گرم مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان با قیمت 9800 تومان از 19 دی‌ماه تا 15 بهمن‌ماه 97 هر روز به میزان 30 تن در فروشگاه‌های منتخب برای مصرف عموم در سطح شهر عرضه شد و برای انجام نظارت‌های دقیق بر این واحدهای صنفی از تمام ظرفیت‌های حوزه نظارت و بازرسی اصناف استان استفاده کردیم.

عضو هیئت مدیره اتاق اصناف ایران بیان کرد: در ایام پایانی سال 97 حوزه نظارت و بازرسی اصناف 2 طرح مجاوران و زائران را اجرا می‌کند که بخش مجاروان مربوط به خریدهای پایان سال همشهریان در زمینه پوشاک، کیف و کفش، شکلات و آجیل و غیره بوده و این طرح از یکم تا بیست‌ و پنجم اسفندماه اجرا می‌شود.

وی گفت: همچنین طرح زائران نیز از بیست‌ و پنجم اسفندماه 97 تا پانزدهم فروردین‌ماه 98 اجرا و در این طرح همچون سال‌های گذشته بازرسان ملبس به کاور بازرسی با انجام گشت‌های مشترک در حوزه طرح توزیع فرم‌های نظارتی و ارشادی، کالاهای اساسی و خدماتی، نصب برچسب قیمت و غیره به پایش بازار می‌پردازند.

بنانژادمشهدی همچنین از برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره نوروز 98 از دهم تا هفدهم اسفندماه 97 در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد خبر داد و گفت: در حال حاضر فرآیند ثبت‌نام و واگذاری غرفه‌ها در حال انجام است و کارشناسان برای کارشناسی و قیمت‌گذاری کالاها در نمایشگاه مستقر شدند و با کارشناسی کالاها، درصد تخفیف کالا و قیمت نهایی مشخص و پلمب شده تا نمونه کالا با برچسب مورد نظر در غرفه نصب شود.

وی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه باید کالاهای ارائه شده برای فروش با نمونه پلمب شده مطابقت داشته باشد، افزود: بازرسان اتاق اصناف مشهد و قاضی اداره کل تعزیرات حکومتی جهت رسیدگی به شکایات و صدور حکم در آن واحد، در محل برگزاری نمایشگاه بهاره مستقر هستند و نسبت به تخلفات احتمالی و شکایات مردمی رسیدگی لازم را خواهند داشت.

رئیس اتاق اصناف مشهد ضمن اشاره به عدم صدور پروانه کسب برای واحدهای صنفی نانوایی، بیان کرد: براساس آخرین دستورالعمل ارسالی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دلیل اشباع شهر از نانوایی و عدم رعایت حدود صنفی مجوز نانوایی صادر نمی‌شود مگر در شهرک‌هایی که نانوایی وجود نداشته باشد و یا نانوایی ناگزیر به تغییر مکان باشد، بنابراین افرادی که قصد راه‌اندازی نانوایی دارند از سرمایه‌گذاری در این صنف خودداری کنند.

بنانژادمشهدی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 153 هزار مورد بازرسی توسط بازرسان حوزه نظارت و بازرسی اصناف مشهد انجام شده است گفت: در این مدت 14 هزار و 785 فقره فرم تخلف صادر شد که ارزش ریالی پرونده‌های متشکله 10 میلیارد و 700 میلیون تومان برآورد شده است؛ همچنین تعداد 2847 مورد شکایات حضوری، 1472 مورد جلب رضایت، 1623 مورد رسیدگی به شکایات ستاد خبری و گزارشات مردمی و 18 هزار و 984 مورد فرم تخلف صادرشده به جهت گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم صورتحساب، تقلب و غیره داشته‌ایم.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها