تمایل جوانان قرقیزستان به دینی شدن کشورشان

بر اساس یک نظرسنجی ۳۳.۳۳ درصد جوانان از ایده تبدیل قرقیزستان به مملکتی که بر اساس قوانین شریعت زندگی بکند، حمایت کردند.

تمایل جوانان قرقیزستان به دینی شدن کشورشان

سازمان Central Asian Analytical Network نتایج نظرسنجی اسلام‌شناسی در بیشکک را منتشر کرد. به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان بر اساس این نظرسنجی ۳۳.۳۳ درصد جوانان از ایده تبدیل قرقیزستان به مملکتی که بر اساس قوانین شریعت زندگی بکند، حمایت کردند. تقریبا همین اندازه مخاطبان نسبت به این موضوع شک دارند و ۳۲.۳۳ درصد با این ایده مخالف هستند. محققان این انستیتو از میان ۱ هزارو ۵۰ نفر تا ۲۹ سالگی نظرسنجی دیگری برای بررسی سطح آسیب‌پذیری و پایداری جوانان قرقیزستان نسبت به رادیکال سازی و افراط گرایی برگزار کردند. گفتنی است که ۳۵ درصد مخاطبان این نظرسنجی دانش‌آموز، ۲۵ درصد - دانش‌آموز مراکز دینی، ۱۹ درصد - دانشجو، ۱۵ درصد - کارمند و ۷ درصد را بیکار تشکیل دادند.

در نتیجه این بررسی معلوم شد که نگاه‌های سیاسی جوانان بیشتر و بیشتر آمیخته به نگاه‌های دینی آنان می‌باشد. تقریبا یک سوم از مخاطبان ترجیح می‌دهند از کاندید مذهبی‌تر و حتی تعمیم قوانین شریعت به جای قانون اساسی حمایت بکنند. در کنار آن معلوم شد که جوانان به سازمان‌های دینی نسبت به نهادهای دولتی و میان المللی اعتماد بیشتری دارند. ارزیابی جوانان مذکور درباره بازیگران ژئوپلیتیک روی وضعیت در قرقیزستان و خاورمیانه نیز متفاوت است: آنان نسبت به روسیه، ترکیه و عربستان سعودی نگاه مثبت و نسبت به آمریکا، اتحادیه اورپا، چین و ایران نگاه منفی دارند.

بر اساس این تحقیقات می‌توان گفت که جوانان بیشتر مذهبی می‌شوند. اکثر جوانان در قرقیزستان از گروه‌های دینی مشخص پیروی نمی‌کنند، اما کسانی که در میان آنان از چنین گروه‌های پیروی می‌کنند نسبت به جنبش «تبلیغ جماعت» نگاه خوبی دارند. سه گروه ترکیه ای : «خدمت»؛ «نورجولار» و «سلیمانچی‌لار» و سلفی‌‎ها از شهرت کم‌تری برخوردار هستند.

برگزارکنندگان این تحقیقات ۵ حوزه زندگی جوانان را مانند احساس بی‌عدالتی سیاسی، دینی، اجتماعی و روان‌شناسی را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که این همه حوزه‌ها در آسیب‌پذیری یا پایداری جوانان در مقابل رادیکال‌سازی نسبت به یکدیگر مرتبطند. اما باید تأکید کرد که جوانانی که تحت تبعیض، به خصوص از سوی نهادهای دولتی و نهادهای اجرای قوانین قرار گرفته اند در برابر رادیکال‌سازی آسیب‌پذیری بیشتری را دارند.

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها