اینستکس و خروج احتمالی ایران از برجام؛ آیا پای خیانت اروپایی ها در میان است؟

مستخدمین حسینی گفت: مسئولان وزارت خارجه اعلام کردند اینستکس آغاز راه است، از بحث دارو و غذا شروع خواهد شد و سپس قدم های بعدی برداشته می شود.

اینستکس و خروج احتمالی ایران از برجام؛ آیا پای خیانت اروپایی ها در میان است؟

«کوه موش زایید» این جمله تمسخرآمیز منتقدان در توصیف اینستکس است. در مقابل دولتی ها می گویند گرچه این راهکار مالی معجزه نمی کند اما نباید آن را ندید گرفت چراکه در روزهای سختی می تواند گشایش هایی را برای ایران ایجاد کند. برخی می گویند اروپا با این بسته بر سر وعده های خود نمانده و به نوعی به ایران خیانت کرده است. بر همین اساس است که گمانه زنی ها درباره احتمال خروج ایران از برجام شدت یافته است.

حیدر مستخدمین حسینی درباره اینستکس گفت: بعد خروج آمریکا از برجام، اروپایی ها از SPV سخن می گفتند اما امروز اینستکس در زیرمجموعه SPV قرار می گیرد و هنوز نیز یک تصویر روشنی از این مکانیزم مالی بیان نشده است. حتی وزارت خارجه کشورمان فقط اعلام کرد «به زودی مذاکرات برای نحوه اجرای اینستکس انجام می شود» بنابراین تاکنون اطلاع رسانی در این رابطه محدود بود.

وی افزود: انتظار داشتیم در قالب راهکار مالی ویژه، اروپا از ما نفت بخرد و در قالب SPV تبدیل به کالای مورد نیاز ایران بشود. ضمن اینکه براساس این مکانیزم قرار بود شرکت های اروپایی که سهام دار آمریکایی و مبادلات تجاری با آمریکا ندارند، زمینه ای فراهم شود که بتوانند با ایران کار کنند. در حالیکه اینستکس صرفا برای اقدام های بشردوستانه محدود شامل دارو، غذا، تجهیزات پزشکی و تأمین نهاده های کشاورزی است که جزء تحریم آمریکا نبودند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه گفت: البته مسئولان وزارت خارجه اعلام کردند این آغاز راه است، از بحث دارو و غذا شروع خواهد شد و سپس قدم های بعدی برداشته می شود. اما وقتی به 9 ماه قبل برگردیم یعنی زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، موضع اروپایی ها طور دیگری بود.

وی افزود: در آن زمان اتحادیه اروپا به اقدام آمریکا در قبال برجام اعتراض و اعلام کرد «در اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران شرکت نمی کند»، یعنی از ایران نفت می خرد و کالاهای مورد نیاز ایران را تأمین می کند اما اینستکس چنین خاصیتی ندارد مگر اینکه مکانیزمش را تغییر بدهند. مبنایش را هم بر خریداری نفت از ایران و تأمین اقلام، کالاها و مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها و بنگاه های اقتصادی ایران بگذارند.

مستخدمین حسینی تأکید کرد: اتحادیه اروپا مبادلات تجاری 800 میلیارددلاری با آمریکا دارد، سئوال اینجاست که آیا اروپا این رقم را فدای رقم مختصر مبادلات تجاری با ایران می کند؟ همان زمان بسیاری از کارشناسان مطرح می کردند که اتحادیه اروپا در حال وقت کشی است تا هم نکات مدنظر آمریکا را مورد توجه قرار دهد و هم جلوی خروج ایران از برجام را بگیرد.

وی با بیان اینکه دولت مبلغ فروش نفت در سال 98 را 21 میلیارد دلار دیده است، افزود: 14 میلیارد دلار از آن 21 میلیارد دلار مربوط به تأمین کالاهای اساسی است، حالا اتحادیه اروپا می خواهد در قالب تأمین غذا و دارو و تجهیزات پزشکی برای ایران، این مبلغ را به خود اختصاص دهد. در صورتی که ایران مکانیزم های دیگری را برای تأمین این اقلام غیرتحریمی در اختیار دارد. مگر اینکه اینستکس بتواند در یک قالبی امکان خرید نفت از ایران را فراهم کند تا ارز حاصل از آن را ایران بتواند کالای اروپایی بخرد. در این صورت دیگر نیاز نیست ارزی را که ایران به زحمت کسب می کند برای تهیه اقلام غیرتحریمی هزینه کند.

منبع: نامه نیوز

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • محمدعلی زلفی
    0

    سلام کجای این جهان کسی بی طمع برای دیگری کاری را انجام می دهد هزارسالم که بگذرد فقط زمان را از دست دادیم فقط برای بلند شدن از زمین باید از زانوی خود کمک گرفت تمام حالا بذار این هشتاد و چند میلیون جمعیت هرچی دوست دارند فکر کنند

  • جواد
    0

    نزدیک 6سال مردم رو سر کار گذاشتن گفتن با کدخدا مذاکره کردن راحت تر است .بعد امریکا برجام پاره کرد گفتن بهتر یک مزاحم کمتر ،6 سال تولید صنعت به هوای بهتر شدن اوضاع ،خصوصا در اون 4سال اول راکد موند. هر کس قصد داشت کاری رو شروع کنه دست نگه داشت که قراره فتح وفتوح برام معجزه کنه اما حالا باید دودستی تو سرش بزنه که ارزش سرمایش یک سوم شده دیروزبرجام بود امروز یه کوفت دیگه ای کاش مسولین دولت بجا چشم گدای به خارجی یکم کاربلد بودن صنعت تعطیل.مسکن تعطیل.ملتی که عبرت نگیرد محکوم به تکرار است 1400ّّ.

  • عباس
    0

    اصلا مگر اروپا نفت وگاز میخواهد که به ما بنجول بده مگر ما97درصد دارو را خودمان نمیسازیم غذا هم که یعنی اگر یک چوپان باشه ازین کشور بزرگ به چند کشور دیگر غذا میدهد. آقا یون بیاید خصوصی سازی واقعی را شروع کنید متمعن باشید کشور پیشرفت میکند.

  • جانباز وطن محمد باقر اقاتبار
    0

    ایران تسلیت دلم پراز غم درد خدایابه شهدا علودرجات وبه بازماندگان صبر عنایت فرماید انشاالله امید آن دارم که زودترانتقام شهدا گرفته شود هرچند که مشکل تنفسی دارم اماده ام در راه وطن سردهم سرم فدای خاک پاک وطن ای همیشه سرافراز جان ناقبابل ناقس دارم اماده ام برای وطن هدیه کنم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها