کسانی که قبلا وام کلان می‌گرفتند بعدها بانک تاسیس کردند

مدیرعامل اسبق بانک صادرات گفت: شیوه عملکرد نظام بانکی در سال‌های گذشته سبب تشکیل ثروت برای گروه‌های خاص شده است.

کسانی که قبلا وام کلان می‌گرفتند بعدها بانک تاسیس کردند

بهاء الدین حسینی هاشمی با اعلام این مطلب افزود: متاسفانه اقتصاد ایران در چند مرحله از خصوصی‌سازی آسیب دیده است. شیوه خصوصی سازی در کشور زمینه را برای بروز بحران‌هایی جدی فراهم کرد.

این کارشناس اقتصادی در توضیح این مطلب ادامه داد: وقتی بحث بر سر تشکیل بانک‌های خصوصی مطرح شد، برخی کارشناسان پیشنهاد دادند بانک‌های دولتی طی فرایندی از پیش تعیین شده خصوصی شوند اما متاسفانه این پیشنهاد رای کافی را نداشت.

او گفت: ناکارآمدی سیستم تمام دولتی بانکی نیز از سوی دیگر خود را نشان داده بود اما به جای آنکه بانک‌های دولتی طی فرآیندی کارشناسی به بخش خصوصی واگذار شوند، بانک‌های خصوصی راسا تشکیل شدند و همین امر بحران‌های موجود در نظام بانکی را تشدید کرد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مهمترین اولویت اقتصادی کشور اصلاح نظام بانکی است، گفت:تا زمانی که اصلاح نظام بانکی صورت نگیرد نمی‎توان به سایر طرح‌های اصلاحی در حوزه اقتصاد امیدوار بود.

او گفت: در جریان تشکیل بانک‌های خصوصی اتفاقات بدی رخ داد، به عنوان مثال برخی گروه‌ها که به دنبال دریافت تسهیلات از بانک های دیگر بودند، خودشان بانک تاسیس کردند و انحراف از همین جا آغاز شد.

وی گفت: من خودم در بانک‌های خصوصی مدیرعامل بودم اما وقتی دیدم چطور گروه‌های ذی‌نفعی پیرامون بانک شکل گرفته‌اند، عطای فعالیت را به لقایش بخشیدم، البته آن بانک منحل شد.

اشتباه دوم، شیوه خصوصی‌سازی

وی گفت: در حالی که هنوز بحران‌های ساختاری بانک های خصوصی خود را به طور کامل نشان نداده و ارزیابی برای رفع آن صورت نگرفته بود، بانک‌های دولتی به بدترین شیوه به بخش خصوصی واگذار شد و ساختاری یافت که نه به ساختار دولتی شبیه بود، نه به ساختار بخش خصوصی.

او گفت: همین وضعیت سبب شده است برخی دشمنان نیز از این موقعیت سوء‌استفاده کنند و شایعاتی را پیرامون نظام بانکی شکل دهند.

حسینی هاشمی اضافه کرد: برای کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد باید از نظام بانکی شروع کرد چرا که اقتصاد ایران امروز باید در برابر تهدیدات بیرونی واکسینه شود.

لشگر کشی اقتصادی

او به شیوه‌های آسیب زدن به کشورها در دنیای جدید اشاره کرد و گفت: امروز باید شیوه عمل قدرت‌های بزرگ را دریابیم. در حقیقت مد شدن تحریم در دنیای مدرن به دلیل کم هزینه بودن آن در قیاس با جنگ های نظامی است.

او گفت: امریکا امروز چند کشور را در جهان تحریم کرده است؟ به هر حال ترجیح می‌دهد با تحریم جدی اقتصادها، مردم را از دست حاکمان عصبی کند و اهدافش را پیش ببرد اما باید در برابر این عمل، عکس العملی درخور داشت.

وی گفت: چرا شایعه کردند فلان بانک مشکل دارد و فلان بانک وضعیتی نامناسب را دارد، برای اینکه می دانند بنیان های اقتصادی ایران بر بانک سوار است و در نتیجه لازم است که برای ضربه زدن به اقتصاد، به باتک ها ضربه بزنند و اعتماد مردم را از آن سلب کنند.

وی گفت: اینکه ما انتقادی را به نظام بانکی وارد می کنیم به معنای بحرانی بودن و تایید حرف‌های آن دسته افراد نیست بلکه می‌خواهیم راه را بر ضربه زدن ببندیم.

چرا سود بالای بانکی خطرناک است؟

وی گفت: وقتی بانک مرکزی وارد میدان شد و سود بانکی را کاهش داد برخی می‌گفتند چرا در این شرایط سود بانکی را کاهش می‌دهید و ممکن است بازارهای موازی حرکت کند. اتفاقا این اقدام اقدامی اصلاحی و مثبت بود.

حسینی هاشمی اضافه کرد: در حقیقت حبس پول در بانک هنر نیست، بانک مجبور می‌شود به هر قیمت نقدینگی جذب کند تا سود بدهد، سودی که اتفاقا خودش به دست نمی‌آورد و این مشکلات را افزون می‌کند. پرداخت سود بالا سبب می شود بانک زیان‌ده شود و پوسته ظاهری‌اش را حفظ کند.

او گفت: این شیوه عمل به تشکیل امپراتوری‌های بانکی منجر می‌شود و کلیت اقتصاد در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شیوه عمل بانک‌های خصوصی در همین خط، برای بانک‌های دولتی هم مشکل ایجاد کرد، ادامه داد: باید در شیوه خصوصی‌سازی در این کشور بازنگری کرد. از بانک تا بنگاه، خصوصی‌سازی وقتی معنا می‌دهد که خریدار شرکت، خریدار بانک و ... بتواند از سودی که به دست می‌آورد مالیات بدهد والا واگذاری بحران‌های یک شرکت و بنگاه و بانک به بخش خصوصی فایده‌ای در بر نخواهد داشت.

منبع: خبرآنلاین

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • محسن
    0

    عامل بیشار این تورمات خودبانکها هستن اسمشون بانکداری اسلامیه وگرنه ازهرنزول خوری بدترهستن پول مردم ماهانه وسالانه سودداره ولی اگه ی قسط عقب بیفته روزانه جریمه میکنن سپرده ها مردم ۱۵%درصدسوددارن ولی وامهای اونا ۱۸% ن

  • رسول فولادی
    0

    من سه مرتبه دنبال یک وام ده ملیون تومانی بودم گیرم نیومدکسانی هستند ملیاردها وام راحت دریافت میکنند

  • خزایی
    0

    بدترین شکل سود بالا به سپرده گذاران بانکی است زیرا باعث شده است بااین وضعیت هرکس وجوهی دارددربانک بگذارد و سودی ببرد بطوریکه روستاها هم از پرورش چند مرغ خانگی جهت تولید مصرف تخم مرغ خود نیز اقدام نمی کند در بحث گوشت و لبنیات نیز همینطور منتظر شرکتها می باشند تا ببینند تولید ی میشود که بخرند یعنی همه شدند مصرف کننده بدترین شکل سود بالای بانکی مساوی با نابودی بخش تولید وکشور

  • محسن حبیب زاده
    0

    بنظرمن مقصربانک مرکزییه چون سود بانکها زیاد میشه بعد یهویی میآد نرخ وامهارامیاره پایین که اگربانکها عمل کنند ورشکسته میشندمجبورندکاری کننده ورشکسته نشند وبه راههای غیرمجازروی میاورندبانک مرکزی باید کاری کنه که درآمدوهزینه هاهمخوانی داشته بعد بانکها رامجبوربه اجرای قانون بانک مرکزی بکند

  • جبار
    0

    این کارشناس محترم که امروز عملکرد گذشته ی بانک ها را زیر سوال می برد بعید نیست در روزگاری که در راس بانک صادرات بوده و زمانی که بانک خصوصی تاسیس میکرده در اعطای وام های کلان و ایجاد بلبشوی امروز نقش اساسی داشته باشه البته اگر مورد بازخواست قرار گیرد .

  • کامران رحیمی
    0

    سلام ،متا سفانه بانک ها دارن نزول می دن من بیست ملیون خواستم بگیرم اول سه ملیون ازم گرفتن بد هشت درصد کارمزد باید هم سی وهفت ملیون سه ساله قسط بدمد،نزول برکت را از جامعه گرفتهد۰۹۱۳۹۸۲۰۸۷۳

  • خداشکر کاظمی
    0

    تا مادامیکه بانک های خصوصی مثل اول انقلاب ملی اعلام نشود و شرکت هاشون و ساخت ساز هاشون جمع نشود اقتصاد ایران درست نخواهد شد اکر یادمان باشد در تهران مغازه های تحاری متری بهترین جای تهران حداکثر متری ده میلیون تومان بود بانک ها شروع کردنند برای شبعه بانک مغازه ها در عرض دوسال شد متری صد میلیون تومان و تورم رفت بالا و اکر دقیقا بررسی شود اکثر صاحب بانک های خصوصی سرمایه را بردنند خارج از کشور

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها