جای خالی دانشگاه‌های پرطرفدار در پذیرش دانشجو بدون کنکور

مرور دفترچه راهنمای پذیرش در دانشگاه‌ها برای مهر ۹۸ حکایت از این دارد که دانشگاه‌های پرطرفدار براساس سوابق تحصیلی اقدام به پذیرش دانشجو نمی‌کنند و کنکور همچنان برای رشته‌ها و دانشگاه‌های پرطرفدار به قوت خود باقیست!

جای خالی دانشگاه‌های پرطرفدار در پذیرش دانشجو بدون کنکور

ثبت‌نام برای کنکور 98 از روز گذشته "چهارشنبه 24 بهمن " آغاز شد و داوطلبان تا دوم اسفند 97 برای ثبت‌نام وقت دارند، این آزمون 13 و 14 تیر ماه سال 98 برگزار می‌شود.

امسال سازمان سنجش به درخواست آموزش‌وپرورش، دفترچه رشته‌هایی که پذیرش در آنها بر اساس سوابق تحصیلی است و به کنکور نیازی ندارد به صورت مجزا منتشر کرد؛ اطلاعات مربوط به رشته‌هایی که در سال 98 پذیرش آنها صرفاً با سوابق تحصیلی «بدون آزمون است»، در تاریخ 17 بهمن 97 از طریق سایت سازمان سنجش منتشر شد و داوطلبانی که تمایل به پذیرش در این رشته‌ها دارند نیازی به ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 98 نخواهند داشت.

در این مطلب به بررسی رشته‌هایی که پذیرش آنها برای مهر 98 صرفاً براساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور است، پرداخته‌ایم.

انتشار رشته‌هایی که پذیرش آنها صرفاً براساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور است آن هم در دفترچه‌ای مجزا با هدف کمرنگ کردن رقابت داوطلبان در کنکور سراسری است.

در حالیکه در پذیرش دانشجو بدون کنکور برای ترم بهمن دانشگاه‌ها، عمده رشته‌‌های اعلام شده به دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پردیس‌های خودگران اختصاص یافته بود و قرار بود طبق اعلام حسین توکلی؛ مشاور عالی سازمان سنجش بیشتر رشته‌ها و دانشگاه‌ها به مهر 98 اختصاص یابد اما مرور دفترچه راهنمای پذیرش از واقعیتی دیگر حکایت دارد.

جای خالی رشته‌ها و دانشگاه‌های پرطرفدار

بررسی دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی بر اساس سوابق تحصیلی حکایت از آن دارد که رشته‌های پرطرفدار در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی، علوم ریاضی و علوم انسانی در لیست پذیرش دانشگاه‌ها مشاهده نمی‌شوند.

به عنوان مثال در رشته تجربی که بیشترین رقابت برسر رشته‌های پزشکی و زیرمجموعه‌های آن است، خبری از جذب دانشجو در رشته‌های پرطرفدار نیست.

دانشگاه‌های پرطرفدار در بین داوطلبان مانند دانشگاه‌های شریف، شهید بهشتی، تهران، امیرکبیر و علامه طباطبایی براساس سوابق تحصیلی پذیرش دانشجو ندارند.

رشته‌های مهندسی معماری و حقوق دانشگاه تهران برای پردیس خودگردان هرمزگان

البته دانشگاه تهران در گروه علوم انسانی در دوره روزانه برای دو رشته زبان اردو و فقه شافعی ویژه اهل تسنن پذیرش دانشجو دارد.

دانشگاه تهران در استان البرز "پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج" در دوره روزانه برای رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، علوم و مهندسی جنگل و مهندسی صنایع چوب دانشجو پذیرش می‌کند.

همچنین "پردیس خودگردان هرمزگان" دانشگاه تهران در جزیره کیش برای رشته مهندسی معماری و حقوق جذب دانشجو دارد.

آموزشکده نقشه‌برداری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در استان تهران برای نوبت دوم "شبانه" در رشته کاردانی فنی عمران جذب دانشجو دارد.

رشته‌های مهندسی دانشگاه شریف در پردیس خودگردان کیش

از سایر دانشگاه‌های مطرح می‌توان به دانشگاه شریف اشاره کرد که آن هم در "پردیس‌ خودگردان جزیره کیش" به جذب دانشجو در رشته‌های صنایع، عمران، کامپیوتر، مکانیک، مواد و متالوژی و هوا وفضا اقدام می‌کند.

در حقیقت برای رشته‌های پرطرفدار گروه ریاضی همچون مهندسی برق، عمران، کامپیوتر، مکانیک جذب دانشجو به‌صورت محدود است و توسط دانشگاه‌های برتر انجام نمی‌شود به عنوان مثال دانشگاه لرستان در مرکز آموزش عالی پلدختر و الشتر در رشته مهندسی کامپیوتر، مجتمع آموزش عالی فاطمیه نهاوند ویژه "خواهران" در استان همدان برای رشته مهندسی صنایع، مجتمع آموزش عالی بم در استان کرمان در رشته‌های مهندسی صنایع، عمران، کامپیوتر و مکانیک، دانشگاه شیراز در استان فارس به صورت "مجازی" در رشته‌های مهندسی برق، کامپیوتر و حقوق جذب دانشجو دارد.

اما در گروه علوم تجربی به خاطر قرار گرفتن رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی شاهد بیشترین رقابت داوطلبان هستیم به‌عنوان مثال در کنکور 97 تعداد 950 هزار و 85 داوطلب شرکت کرده بودند که فقط 642 هزار و 228 نفر آنها داوطلب گروه تجربی بودند.

در دفترچه راهنمای رشته‌های تحصیلی بدون کنکور سال 98 برای رشته‌های پرطرفدار گروه علوم تجربی جذب دانشجو انجام نمی‌شود و بیشتر پذیرش دانشجو محدود به رشته‌هایی همچون علوم و مهندسی باغبانی، زیست‌شناسی، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی است به عنوان مثال دانشگاه فردوسی مشهد در رشته‌های علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی باغبانی، مهندسی شیلات، دانشگاه شهید چمران اهواز در رشته زمین‌شناسی و زیست‌شناسی جانوری، علوم و مهندسی باغبانی، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی و دانشگاه شاهرود در استان سمنان در رشته‌های فیزیک مهندسی جذب دانشجو دارد.

با توجه به اینکه جای خالی رشته‌ها و دانشگاه‌های پرطرفدار در دفترچه پذیرش با سوابق تحصیلی محسوس است باید دید که آیا این شیوه می‌تواند به کاهش رقابت کنکور ختم شود؟ البته این روش پیش از این آزموده شده بود و یکی از انتقادات اصلی مسئولان آموزش‌وپرورش از جمله مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش این بود که کنکور برای رشته‌ها و دانشگاه‌های پرطرفدار به قوت خود باقی است!

منبع: تسنیم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها