مروری بر مهمترین اخبار اقتصادی روز

حواشی بازار گوشت و مرغ به دلیل رشد قیمت و کمبود عرضه، آنقدر داغ شده که واردات دام زنده از کشورهای دوردست همچون رومانی مرهمی برای بازار شده است.

مروری بر مهمترین اخبار اقتصادی روز

در ماه‌های اخیر بحث عرضه گوشت قرمز در بازار کار را به جایی رساند که قیمت هر کیلو گوشت تازه در برخی از مناطق تهران به حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش یابد و در کنار آن این رشد قیمت بر بازار گوشت مرغ تازه بی تأثیر نبود و قیمت این ماده پروتئینی نیز روند صعودی به خود گرفته است.

بررسی‌ها نشان از آن دارد که رشد قیمت گوشت قرمز به دلیل صرفه اقتصادی در قاچاق دام زنده است و مسئولان در روزهای گذشته از واردات گوشت یخ زده، دام زنده، گوشت تازه از استرالیا و واردات دام زنده از رومانی خبر داده‌اند.

نکته قابل توجه در رابطه با گوشت این است که همانطور که صادرات یا قاچاق دام صرفه اقتصادی بسیار مناسبی دارد، واردات گوشت از دیگر کشورها به خصوص کشورهای دوری همچون رومانی و استرالیا ارزبری زیادی برای اقتصاد ایران دارد.

در این میان وزیر جهاد کشاورزی از پایان عمر صف ایستادن برای گوشت خبر داده و مسئولان دیگر در عرضه گوشت نوآوری به خرج داده‌اند و از شیوه فروش اینترنتی نیز استفاده کرده‌اند.

همانطور که گفته شد در کنار رشد قیمت گوشت، قیمت مرغ روند صعودی به خود گرفته و انگار کاهش قیمت آن در دستور کار، در حالی که ستاد تنظیم بازار هر چند وقت یک بار قیمت سقف مرغ تازه را اعلام می‌کند، قیمت گذاری بازار هیچ توجهی به تصمیمات ستاد تنظیم بازار ندارد و روند قیمت گذاری خود را ادامه می‌دهد تا جایی که ستاد تنظیم بازار از روند فعلی خود خسته شود، اما انگار قرار بر تغییر شیوه ستاد تنظیم بازار نیست و همچنان ستاد بی توجه به بازار کار خود را ادامه می‌دهد، زیرا عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در رابطه با قیمت عرضه مرغ اعلام کرده که با توجه به قیمت مصوب، هیچ خرده فروشی حق ندارد مرغ گرم را بالاتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کند و در صورت مشاهده با متخلف برخورد قانونی می‌شود.

در حالی که به روزهای پایانی سال جاری نزدیک می‌شویم و بازار و مردم خود را آماده این ایام می‌کند، ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خود را آماده رفع نیاز جامعه می‌کند، اما نکته قابل توجه آن است که نیاز بازار و مردم همچون ساله‌های گذشته تأمین خواهد شد و با توجه به بررسی‌های انجام شده کمبودی وجود ندارد اما قیمت عرضه و خرید محصولات نسبت به گذشته رشد قابل توجهی به خود گرفته و نگرانی وجود دارد که در روزهای پایانی اسفندماه قیمت‌ها بیش از گذشته رشد یابد.

در این رابطه رضا رحمانی - وزیر صنعت، معدن و تجارت - گفت: تلاش می‌کنیم که پوشاک و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از جمله گوشت و مرغ با قیمت مناسب به مردم عرضه شود.

وی همچنین بیان کرد که با تشدید نظارت‌ها و راه اندازی گشت‌های مشترک به دنبال نظارت بر بازار هستیم. تصمیم بر این است برای تنظیم بازار از جمله بازار گوشت و مرغ و تأمین کالاهای مورد نیاز مردم به خصوص در ایام عید تمهیداتی اندیشه شود تا اقلام با قیمت مناسبی به دست مردم برسد.

ساخت و افتتاح ۲۸ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید

در کنار اخبار گوشت و مرغ، در جامعه یکی از دغدغه‌های بسیار مهم خرید یا رفع نیاز مسکن است، که در این زمینه هر چند وقت یک بار برنامه‌ای از سوی دولت‌ها همچون ساخت مسکن مهر، ارائه وام خرید مسکن با رقم‌هایی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان و … اعلام می‌شود.

حال دولت دوازدهم در راستای ساخت مسکن و ایجاد شرایطی برای خانه دار شدن افراد، برنامه کلنگ زنی ۶۸ طرح را از ابتدای دهه فجر تا پایان سال در دستور کار قرار داده و در کنار آن ۱۰۳ پروژه جدید از جمله تحویل ۲۸ هزار واحد مسکن مهر واقع در شهرهای جدید را در برنامه خود دیده‌اند.

تسهیلات جدید برای تولیدکنندگان خوش حساب

از انتهای سال ۱۳۹۲ که فنر دلار در رفت و واحدهای تولیدی و صنعتی به رکود فرو رفتند دولت بر آن شد تا با ارائه تسهیلات ارزان قیمت سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تقویت کند اما یکی از موانع پیش روی واحدها بدهی گذشته به بانک‌ها بود، که بارها بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تصمیم گرفتند تا بدهی‌های گذشته تأثیری بر دریافت تسهیلات جدید برای واحدهای تولیدی نداشته باشد اما انگار شرایط به گونه‌ای است که بانک‌ها راغب به پرداخت تسهیلات جدید به بدهکاران صنعتی نیستند که در این راستا در جلسه رئیس‌کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها مقرر شد که ضوابط و نحوه اخذ تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی خوش‌حساب تسهیل شود.

چه تعداد خودرو در سازمان اموال تملیکی خاک می‌خورد؟

واردات خودرو در ایران همواره داستان‌های خاص به خود را داشته، در زمانی که واردات آزاد بود محدودیت‌هایی دامن گیر خودرو بود و حال که واردات آن ممنوع شده بسیاری از خودروها در گمرکات خاک می‌خورند، اما در زمان ایجاد برخی از محدودیت‌های واردات خودرو، برخی افراد برای آنکه خودرو خود را از مسیر قاچاق یا بدون پرداخت حقوق گمرکی و عوارض به کشور وارد کنند دست به اقداماتی می‌زدند که این موضوع موجب شد انبار سازمان اموال تملیکی پذیرای خودروهای بسیاری باشد که حتی در برهه‌ای از زمان پیشنهاد شد روش روس‌ها را در برخورد با خودروهای قاچاق در پیش بگیرند که اینگونه نشد.

رئیس سازمان اموال تملیکی در رابطه با تعداد خودروهای انبار شده در این سازمان به ایسنا گفت: حدود ۱۰۰۰ دستگاه انواع خودرو اعم از متروکه، قاچاق و ضبطی که اغلب برای تعیین تکلیف منتظر کسب مجوزهای لازم از مبادی ذیربط مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد هستند، در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دارد.

جهرمی همچنین درباره اینکه خودروهای متروکه از چه سال‌هایی در انبارهای این سازمان قرار گرفته‌اند؟ گفت: با توجه به مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی حدود سه سال از دپوی این خودروها در انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌گذرد.

رشد قیمت طلا، سکه و ارز

بررسی قیمت طلا، سکه و ارز در روز جاری نشان از آن دارد که قیمت سکه تمام طرح جدید، طلای ۱۸ عیار، دلار و یورو روند صعودی به خود گرفته و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۳۸۳ هزار تومان، سکه تمام طرح جدید چهار میلیون و ۳۱۰ هزار تومان و قیمت دلار بانکی ۱۱ هزار و ۵۸۶ تومان به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها