تاثیر تعطیلی دولت فدرال آمریکا بر یک رخداد در حوزه کتاب

آمریکا مهمان ویژه نمایشگاه کتاب میسنک بود اما به دلیل اختلافات و همچنین تعطیلی دولت در این رخداد مهم شرکت نکرد.

تاثیر تعطیلی دولت فدرال آمریکا بر یک رخداد در حوزه کتاب

بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب مینسک، مطابق رسم هرساله از تاریخ ۸ تا ۱۳ فوریه ۲۰۱۹ با شرکت کشورهای مختلف توسط وزارت اطلاع رسانی کشور بلاروس برگزار شد. اگر چه طبق اعلان دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه، قرار بود که کشور آمریکا بعنوان مهمان ویژه، در این دوره حضور یابد لیکن بدلیل اختلافات و تعطیلی موقت دولت آمریکا، نمایندگی آمریکا در مینسک اعلام کرد که در این دوره از نمایشگاه شرکت نخواهد داشت. به همین دلیل مسئولان نمایشگاه، بخش ویژه نمایشگاه را در اختیار روسیه قرار دادند.

بنا به اعلام مسئولان برگزاری، امسال بیش از ۶۱ هزار مهمان از این نمایشگاه بازدید کردند. بیست و ششمین نمایشگاه کتاب مینسک بیشترین تعداد کشورهای شرکت کننده، بیشترین تعداد بازدید کننده و بیشترین تعداد برنامه‌هایی را که درطول پنج روز برگزار شدند، ربه خود اختصاص داد. همچنین نمایشگاه کتاب مینسک فصل نمایشگاه‌های کتاب در سراسر جهان را آغاز کرد. نمایشگاه کتاب بعدی در ویلنیوس از ۲۱ تا ۲۴ فوریه برگزار خواهد شد.

فدراسیون روسیه به عنوان شرکت کننده سنتی چندساله نمایشگاه کتاب مینسک، غرفه ملی خود را با مساحت ۲۰۰ متر مربع و برنامه غنی با شرکت شاعران و نویسندگان مشهور روسیه، عرضه کرد. بدین ترتیب در جریان نمایشگاه بازدیدکنندگان خواهند توانست هم کتاب را بخرند و درباره کتاب‌های تازه اطلاع پیدا کنند و هم با نویسندگان، ناشران، مترجمان و منتقدان ادبی معاشرت داشته باشند.

فرهنگ مکتوب و سلامت معنوی

ناتالیا کارچوسکایا، معاون اول وزیر فرهنگ، در مراسم افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه کتاب مینسک تاکید کرد که فرهنگ مکتوب یکی از پایه‌های سلامت معنوی ملت است.

معاون اول وزیر فرهنگ همچنین اضافه کرد: نمایشگاه کتاب مینسک یک رویداد بسیار مهم در زندگی فرهنگی بلاروس است؛ من خوشحالم که کتابخانه رئیس جمهوری ابتکار برگزاری پروژه «با هم می‌خوانیم - یکدیگر را می‌شناسیم» را ارائه کرد. به این ترتیب کتابخانه‌های کشورمان سهم ارزنده‌ای در پیشرفت همکاری فرهنگی بین کتابخانه‌های کشورهای مستقل مشترک المنافع ادا می‌کنند. این پروژه‌ها گسترش مرزهای فرهنگی را مساعدت می‌کند و به ما امکان می‌دهد همکاری با کشورهای دیگر را توسعه دهیم.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که بازدیدکنندگان نمایشگاه سنین مختلفی دارند که عشق بلاروس‌ها به خواندن را نشان می‌دهد.

مینسک؛ آغاز ماراتن بزرگ نمایشگاه‌های کتاب

همچنین میکایل شویدکوی، نمایانده خاص رئیس جمهور روسیه در زمینه همکاری بین المللی فرهنگی درباره نمایشگه کتاب میسنک گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب مینسک، همیشه ماراتن بزرگ نمایشگاه‌های کتاب را در سراسر جهان شروع می‌کند. در سال ۲۰۱۹ این اولین و مهم‌ترین رویداد بزرگ در دنیای کتاب است و برای ما جای بسی خوشوقتی است که روسیه مهمان ویژه در بیست و ششمین نمایشگاه کتاب مینسک است.

میکائیل شویدکوی همچنین اشاره کرد که سال ۲۰۱۹ در کشورهای مستقل مشترک المنافع سال کتاب است. امسال روسیه غرفه ملی را با مساحت ۲۰۰ متر مربع و بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب از موسسات انتشاراتی برجسته، ارائه می‌دهد.

نمایشگاه مینسک و اتحاد نویسندگان

نیکولای چرگینتس، رئیس اتحادیه نویسندگان بلاروس، در پنجمین سمپوزیوم «نویسنده و زمان» گفت: نمایشگاه کتاب مینسک نویسندگان را از کشورهای مختلف متحد کرده و محیط را برای هنر فراهم می‌کند.

نیکولای چرگینتس در سخنرانی خود در سمپوزیوم، توجه همگان را به مشکلاتی که در محیط ادبی وجود دارد، جلب کرد. از آن جمله وی تاکید کرد که نویسندگان به نقد ادبی خوب و سازنده نیاز دارند. وی همچنین ضمن اشاره به مساله ترجمه ادبی، به اهمیت ترجمه توسط اهل زبان تأکید کرد. چرگینتس معتقد است که می‌توان انجمن مترجمان و منتقدان بین المللی را ایجاد کرد.

ارائه نشریات ۲۰ موسسه انتشاراتی در نمایشگاه کتاب مینسک توسط رومانی

در روز افتتاحیه نمایشگاه، ویورال موشانو، سفیر رومانی، به طور فعالانه در غرفه رومانی حضور یافت و با علاقه‌مندان فرهنگ و ادبیات رومانیایی ملاقات کرد.

وی در این بازدید گفت: در غرفه رومانی، آلبوم‌های گردشگری، هنری و تاریخی و ادبیات به زبان‌های رومانیایی، لهستانی و انگلیسی وجود دارند. آثار ادبی شاعران و نویسندگان مشهور رومانی به زبان بلاروسی ارائه می‌شوند. همچنین در غرفه این کشور، فرهنگ‌ها، کتاب‌های درسی برای دبستان درمورد زبان و تاریخ رومانی، کارت‌های پستال، نقشه رومانی به زبان روسی، موسیقی و فیلم‌های رومانی وجود دارند.

اوکراین در نمایشگاه کتاب مینسک

ایگور کیزیم سفیر اوکراین در بلاروس گفت که بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب مینسک در سطحی بالا برپا شده است و شرکت در چنین پروژه‌هایی برای تعمیم و تقویت هر کشور اهمیت زیادی دارد و هر گونه ارتباط بین نویسندگان و خوانندگان دارای ارزش و اهمیتی مثبت است.

غرفه اوکراین در نمایشگاه مینسک دارای کتاب‌های گوناگونی است. از نظر سفیر اکراین، چنین پروژه‌هایی به کشورها امکان می‌دهد تا آشنایی نزدیکتری با فرهنگ یکدیگر پیدا کنند.

این گزارش را رایزنی فرهنگی ایران در بلاروس تهیه کرده و برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر گذاشته است.

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها